Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Dashcam

Dit is waarom je nooit op je telefoon moet zitten tijdens het rijden

Daan Door Daan
29/09/2025
in Dashcam
0 0
telefoongebruik in verkeer

Heb je ooit gedacht dat je veilig achter het stuur zit omdat je netjes remt voor het verkeer voor je? Deze bestuurder dacht dat ook, totdat een busje vol achterop hem knalde.

Wanneer voorzichtigheid niet genoeg is

De dashcambeelden laten een scenario zien dat elke automobilist kan overkomen. De bestuurder met de dashcam ziet het verkeer voor hem tot stilstand komen en remt netjes af. Precies zoals het hoort. Maar achter hem rijdt een busje waarvan de bestuurder waarschijnlijk met zijn telefoon bezig is in plaats van op de weg te letten.

Het gevolg? Een harde klap van achteren die een kettingbotsing veroorzaakt. Vier auto’s op elkaar, allemaal door één moment van onoplettendheid. “Feefofa!” roept iemand in de video, een uitroep die de schrik perfect weergeeft.

De hoge prijs van appen achter het stuur

Telefoneren of appen tijdens het rijden is niet alleen gevaarlijk, het wordt ook steeds duurder bestraft. Het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden kost in 2025 een aanzienlijk bedrag van €430, wat een stijging betekent ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze nieuwe tarieven zijn van kracht geworden vanaf begin februari 2025.

Maar een boete is nog het minste van je zorgen. Verzekeringsmaatschappijen hebben hun polisvoorwaarden aangepast per december 2024, waarbij alle kosten van een eventueel ongeval volledig worden doorberekend aan de bestuurder die onveilig gebruik maakt van een telefoon in de auto. Dat betekent dat je niet alleen de boete betaalt, maar ook alle schade aan de betrokken voertuigen.

Waarom bestuurders blijven appen

Het gebruik van mobiele apparaten tijdens het besturen van een voertuig zorgt voor riskante verkeerssituaties en vormt een van de hoofdoorzaken van verkeersongelukken. Toch blijven veel bestuurders het risico nemen. De verleiding van een binnenkomend berichtje of de behoefte om snel iets op te zoeken is blijkbaar groter dan het besef van de gevaren.

De wet is duidelijk: het is verboden voor bestuurders om tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Het maakt niet uit waarvoor je de telefoon gebruikt – bellen, appen of navigeren – zolang je hem vasthoudt, ben je in overtreding.

Veilig telefoongebruik in de auto

Gelukkig zijn er manieren om je telefoon wel veilig te gebruiken. Je mag je telefoon bedienen via bluetooth als deze met je auto is verbonden, en je mag hem bedienen terwijl hij in een telefoonhouder zit. Wanneer je stilstaat voor een stoplicht of in de file, is het toegestaan om de telefoon vast te houden en te gebruiken.

Maar zodra je weer in beweging komt, moet de telefoon weg. Ook wanneer je net optrekt of langzaam vooruitgaat in een file kun je een bekeuring krijgen.

De gevolgen van een kettingbotsing

Voor de bestuurder in de video betekent dit incident waarschijnlijk een flinke rekening. Niet alleen moet hij zijn eigen schade verhalen op de veroorzaker, maar hij zal ook te maken krijgen met de administratieve rompslomp van een ongeval met meerdere voertuigen. De andere betrokken bestuurders hebben helemaal pech – zij werden slachtoffer van andermans onverantwoordelijke gedrag.

De reacties onder de video spreken boekdelen. “Rijbewijs afnemen en nooit meer teruggeven”, schrijft iemand. Een begrijpelijke frustratie, want dit soort ongevallen is volledig te voorkomen.

Technologie als oplossing

Moderne auto’s bieden steeds meer mogelijkheden om veilig verbonden te blijven. Van Apple CarPlay en Android Auto tot ingebouwde spraakbediening – er zijn genoeg alternatieven voor het vasthouden van je telefoon. Een telefoonhouder is dus snel terugverdiend, zeker als je bedenkt wat een boete kost.

Sommige bestuurders zetten hun telefoon bewust op stil of in vliegtuigmodus tijdens het rijden om verleidingen te vermijden. Een kleine moeite die grote gevolgen kan voorkomen.

Deze dashcambeelden zijn een pijnlijke herinnering dat voorzichtig rijden niet altijd genoeg is. Je bent afhankelijk van de aandacht en verantwoordelijkheid van andere weggebruikers. Maar als bestuurder kun je wel zorgen dat jij niet degene bent die zo’n kettingbotsing veroorzaakt door even snel je telefoon te pakken.

https://autogekte.nl/wp-content/uploads/2025/09/dutchdashcam_official-an241929259202511camiq.mp4

Bron: Instagram @dutchdashcam_official

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

wielrenner botsing
Dashcam
Dashcam legt vast: wielrenner overschat zichzelf en eindigt op de motorkap
15/10/2025
fatbikes
Dashcam
Fatbiker ziet paaltje over het hoofd en maakt flinke smak
15/10/2025
bruiloftsstoet
Dashcam
Bruiloftstoet loopt uit de hand: peperdure wagen rijdt de greppel in
04/10/2025
wegpiraterij A73
Dashcam
ZIEN: Peugeot en Renault veroorzaken opschudding met gevaarlijke actie
29/09/2025

Populaire Posts

wielrenner botsing
Dashcam
Dashcam legt vast: wielrenner overschat zichzelf en eindigt op de motorkap
15/10/2025
Europese autofabrieken
Autonieuws
Europa heeft volgens experts acht autofabrieken te veel – dit zijn de gevolgen
15/10/2025
nieuwe tolweg Nederland
Autonieuws
Nieuwe tolweg aangekondigd: hier ga je straks extra betalen in Nederland
15/10/2025
Rijbewijs kosten
Autonieuws
Rijbewijs halen wordt in 2026 duurder – dit ga je extra betalen
15/10/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl