Wie droomt er niet van de vrijheid die een camper biedt? Helaas hangt er een donkere wolk boven de campereigenaren: de wegenbelasting stijgt flink in 2026. Dit betekent dat je aanzienlijk meer moet betalen dan je gewend bent.
Waarom deze verhoging? En hoeveel hoger zullen de kosten uitvallen?
In deze blog duiken we in deze kwestie, brengen we de gevolgen in kaart en geven we je concrete tips om financieel slim met je camper om te gaan.
Reden achter de belastingverhoging
Vanaf januari 2026 stijgt de belasting op campers aanzienlijk, aangezien het tarief verdubbelt van 25 naar 50 procent van de normale belasting voor voertuigen in dezelfde gewichtsklasse.
Deze maatregel is niet zomaar ingevoerd, maar voortgekomen uit de enorme groei van het aantal campers op de wegen. Dit grotere aantal betekent meer belasting voor wegen en infrastructuur, waardoor een grotere financiële bijdrage van campereigenaren logisch is.
Onder het huidige tarief profiteerden campereigenaren van een gunstiger belastingregime, gebaseerd op het beperkte gebruik van hun voertuig. De achterliggende gedachte was dat campereigenaren meestal alleen in het weekend hun voertuig gebruikten.
Er werd een onderscheid gemaakt tussen voertuigen die de hele week rijden en die alleen in het weekend worden gebruikt. Maar de constante toename van campereigenaren heeft de beleidsmakers ertoe gebracht om deze regeling te herzien en een eerlijkere verdeling van de bijdragen te realiseren.
Welke campereigenaren betalen in 2026 meer belasting?
Alle campereigenaren ondervinden gevolgen van deze nieuwe regeling, behalve zij die hun voertuig verhuren. Sinds 2020 betalen verhuurders al vijftig procent wegenbelasting, omdat zij hun campers vaker gebruiken.
De tariefsverschillen worden nu aangescherpt en deze nieuwe belastingsituatie betekent slecht nieuws voor veel campereigenaren die hun voertuig persoonlijk gebruiken.
Dus, wat houdt deze verandering in voor de meeste camperbezitters? Het betekent dat het bedrag van de wegenbelasting significant zal stijgen. Neem een camper in de gewichtsklasse van 1.751 tot 1.860 kilogram die op diesel werkt: deze zal voortaan 548 euro per kwartaal kosten, in plaats van de huidige 274 euro.
Maar er gloort hoop aan de horizon: rijd je in een camper op benzine? Dan zullen de stijgingen minder pijn doen.
Strategieën om de kosten in toom te houden
Ben je vooral een zomerse camperaar? Dan zijn er methodes om de financiële impact te beperken. Denk eens aan het schorsen van je camper als je deze tijdens de winter niet gebruikt. Hierbij worden zowel de belasting als de verzekeringskosten gepauzeerd, zolang je maar niet de weg op gaat in die periode.
Autoliefhebbers die hun geliefde vierwieler op benzine hebben draaien, staan er ook iets beter voor dankzij de lagere belastingtarieven. Benzinemodellen staan bekend om hun lagere emissies, wat gunstig is voor zowel de kosten als het milieu.
Wil je besparen? Dan kan een overgang naar benzine of een schoner dieselmodel zonder fijnstoftoeslag de oplossing zijn.
Wat te doen met de dieseltoeslag?
Dieselcampers hebben te maken met een extra kostenronde, aangezien er een vijftien procent toeslag op hen rust. Dit vanwege de impact op het milieu die deze voertuigen veroorzaken. De basisverhoging van de belasting wordt voor deze oudere dieselmodellen versterkt door die toeslag.
Ben je een van de ongelukkigen met een ouder, vervuilender dieselmodel? De regeling maakt de onderhouds- en bezitkosten steeds zwaarder. Dit in combinatie met de verwachting dat het tarief vanaf 2026 ook zal stijgen.
Investeren in schone technologie is financieel en ecologisch aantrekkelijker. Op lange termijn spaar je niet alleen geld, maar draag je ook bij aan een schonere planeet.
FAQ
Wat betekent de belastingverhoging voor campers in 2026 precies?
De belasting voor campers verdubbelt van 25 naar 50 procent van wat je betaalt voor vergelijkbare voertuigen zonder camperstatus. Dit komt door de toename van het aantal campers en de daaruit voortvloeiende grotere infrastructuurkosten.
Verandert er iets voor verhuurbedrijven van campers?
Nee, verhuurders van campers betalen sinds 2020 al vijftig procent belasting vanwege het verhoogde gebruik van hun voertuigen. Deze regeling blijft gelijk.
Zijn er manieren om te besparen op de belastingen?
Jazeker, als je je camper alleen in bepaalde maanden gebruikt, kun je deze laten schorsen om belasting- en verzekeringskosten te verminderen tijdens de maanden dat je hem niet gebruikt.
Hoe wordt de toeslag voor oudere dieselcampers beïnvloed?
De fijnstoftoeslag voor oudere dieselcampers zal verdubbelen, wat betekent dat bezitters van oudere diesels nog hogere kosten zullen moeten dragen.
Wat zijn de voordelen van een benzinecamper?
Een benzinecamper kan voordeliger zijn omdat belastingtarieven voor benzinemodellen vaak lager zijn dan voor oudere diesels, vanwege hun lagere emissies.
Bron: Belastingdienst