Autogekte
  • Formule 1
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Aankooptips

Waarom een auto rechtstreeks uit China bestellen vaak minder voordelig is dan gedacht

Max Door Max
01/09/2025
in Aankooptips
0 0
auto rechtstreeks uit China bestellen

In de wereld van elektrische auto’s lijkt het rechtstreeks bestellen van een auto uit China een droomdeal. Je krijgt toegang tot de nieuwste modellen van merken zoals BYD en Nio, die je bij je lokale dealer nog niet kunt vinden. En dan de prijzen!

Die zijn aanzienlijk lager. Maar zoals met elke deal die te mooi is om waar te zijn, kan ook hier de glans snel vervagen zodra je verder kijkt dan het prijskaartje.

In deze blog duiken we dieper in de wereld van directe auto-import uit China en ontdekken we waarom het vaak minder voordelig is dan het lijkt.

Aantrekkelijke prijzen en nieuwe modellen

Iedereen houdt van een koopje, vooral als het om dure aankopen zoals auto’s gaat. De prijzen die China EV Marketplace biedt, zijn aanzienlijk lager dan wat je in Europa zou verwachten te betalen voor vergelijkbare modellen.

Dit prijsvoordeel doet veel mensen besluiten om hun elektrische auto rechtstreeks uit China te importeren. Merken als BYD, Nio of Xiaomi bieden hypermoderne modellen met geavanceerde rijhulpsystemen en optimale connectiviteit. Deze voordelen maken de beslissing makkelijk, althans in eerste instantie.

Toch schuilt hier het eerste addertje onder het gras. Sommige van deze modellen hebben nog geen Europese homologatie. Dat betekent simpelweg dat ze niet voldoen aan de veiligheids- en technische normen die hier gelden.

Om je voertuig legaal de Europese wegen op te krijgen, moet je vaak kostbare veranderingen doorvoeren.

Technische incompatibiliteiten en beperkte diensten

Zelfs al lijkt alles op orde, dan nog kun je tegen technische barrières oplopen. De laadsystemen zijn een mooi voorbeeld. In China gebruikt men de GB/T-laadstandaard, terwijl we in Europa de CCS gebruiken.

Dit betekent dat je een specifieke adapter nodig hebt of dat er zelfs een aanpassing van de kabelboom of laadpoort nodig kan zijn. Niet ideaal als je hoopt zonder al te veel moeite op pad te kunnen.

Daarnaast kunnen er problemen zijn met voertuiginterfaces en bedieningselementen die alleen Chinees zijn. Hoe zit het met je navigatiesysteem? Werkt dat overal ter wereld even goed?

Vaak verwijzen deze diensten naar servers die niet te bereiken zijn vanuit Europa. Dit kan het gebruik van het voertuig bemoeilijken, van simpele software-updates tot de toegang tot reserveonderdelen.

Administratieve procedures en verborgen kosten

Laten we het even hebben over kosten die niet direct zichtbaar zijn. Ja, de aanvankelijk genoemde prijzen zijn aantrekkelijk. Maar wat dacht je bijvoorbeeld van invoerbelastingen?

Europees douanerecht en inklaringskosten zitten daar niet bij inbegrepen. Douanerechten kunnen variëren van tien tot twintig procent van de prijs van de auto, en dan heb je de btw, transport- en verzekeringskosten nog niet meegerekend.

Na deze horde kom je bij de Europese homologatie, essentieel voor een voertuigregistratie in Europa. Zelfs als er hulp wordt geboden, zijn deze kosten zelden volledig inbegrepen.

En om het nog spannender te maken, een verzekering voor je geïmporteerde auto kan verdere verrassingen bieden, zowel qua eisen als premies.

Toegang tot concurrentiepositie

Het zwelgen in het idee van een splinternieuwe, concurrerend geprijsde elektrische auto uit China kan verleidelijk zijn. Toch moet je jezelf afvragen of al het gedoe de moeite waard is.

Technische beperkingen, verborgen kosten en de complexiteit van administratieve procedures zijn reëel. Een nauwkeurige evaluatie van kosten, technische compatibiliteit en de betrouwbaarheid van de service kan je behoeden voor eventuele teleurstellingen.

FAQ

Waarom zou je een auto uit China importeren?

De primaire aantrekkingskracht ligt in de lage kosten en toegang tot modellen die nog niet in Europa verkrijgbaar zijn.

Welke technische problemen kunnen zich voordoen?

Een significant probleem is de incompatibiliteit van laadsystemen en het gebrek aan Europese standaardisering.

Wat zijn de verborgen kosten bij import?

Verwacht kosten voor invoerbelastingen, douanerechten, maritieme verzekering en homologatie.

Hebben auto’s uit China alle nodige functieaanpassingen?

Vaak niet. Interfaces en bedieningselementen zijn mogelijk beperkt tot Chinese servers, waardoor updates en functies worden beïnvloed.

Is er ondersteuning voor Chinese auto’s in Europa?

Ondersteuning kan beperkt en vaak traag zijn, met hogere kosten voor onderdelen en service.

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

Aankooptips
Vernieuwd dashboard van Porsche verdeelt fans en liefhebbers
17/12/2025
elektrische auto
Aankooptips
Elektrische auto gekocht: deze 3 dingen had hij liever eerder geweten
06/12/2025
Tesla Model 3 kosten
Aankooptips
Kostenvergelijking na één jaar: zo groot is het verschil tussen een Tesla Model 3 en BMW 320
30/11/2025
distributieketting
Aankooptips
Occasioncheck: motoren die vaak zorgen voor torenhoge reparaties
01/12/2025

Populaire Posts

Formule 1
Goed nieuws voor Max Verstappen na update van zijn manager
21/12/2025
Autonieuws
Max Verstappen maakt opvallende keuze voor nieuwe teamgenoot
21/12/2025
Verkeersveiligheid & Wetgeving
CBR slaat alarm: opvallend veel drugsrijders op cursus na rijden onder invloed
20/12/2025
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Vrachtwagenchauffeur klemgereden en beroofd op A1 bij Muiden
20/12/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Formule 1
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl