Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Verkeersveiligheid & Wetgeving

Strengere rijbewijskeuring voor 75-plussers in aantocht: dit verandert er

Wim Door Wim
24/06/2025
in Verkeersveiligheid & Wetgeving
0 0
rijbewijskeuring 75-plussers

Het verkeerslandschap verandert voortdurend, en met de groei van het aantal oudere bestuurders in Nederland komt ook de behoefte om medische keuringen voor deze groep aan te scherpen. Vanaf 2026 worden de regels voor rijbewijskeuringen voor 75-plussers strenger. Maar wat houdt dit precies in en waarom is het zo belangrijk? Veel mensen maken zich zorgen over de veiligheid op de weg, vooral als ze ouder worden. Het is cruciaal om te begrijpen hoe deze veranderingen het proces van rijbewijskeuringen beïnvloeden. Laten we eens dieper ingaan op de details en ontdekken wat dit betekent voor oudere bestuurders en hun families.

Veranderingen in de rijbewijskeuring voor senioren

Vanaf januari 2026 zullen de eisen voor rijgeschiktheidskeuringen voor ouderen sterk worden aangescherpt. Senioren van 75 jaar en ouder moeten een uitgebreide beoordeling ondergaan voordat hun rijbewijs wordt verlengd.

Deze wijzigingen zijn ingevoerd door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) in samenwerking met Nederlandse keuringsinstanties. De nieuwe maatregelen verplichten keuringsartsen om iedere sessie minimaal 15 tot 20 minuten te laten duren. Daarnaast moeten chauffeurs hun medicatieoverzicht meenemen, zodat artsen een completer beeld hebben van mogelijk risicoverhogende medicijnen.

Waarom deze verstrenging in de rijbewijskeuringen? Het antwoord ligt gedeeltelijk in statistieken en trendanalyses. Oudere bestuurders zijn over het algemeen meer ervaren, maar het is bekend dat leeftijd ook beperkingen kan meebrengen, zoals verminderd zicht of een tragere reactietijd. Door de eisen aan te scherpen, wordt getracht deze risico’s te minimaliseren en de algehele verkeersveiligheid te vergroten.

In deze context is de nieuwe regelgeving niet alleen een wetswijziging, maar ook een preventieve maatregel die levens kan redden.

Invloed van professionele keuringsartsen op veiligheid

Het is algemeen erkend dat sommige keuringsartsen te veel keuringen op een dag afhandelen, soms wel 30. Volgens de Vereniging voor Keuringsartsen (VVK) en experts zoals Coen Itz moet hier een einde aan komen om de kwaliteit te waarborgen.

Itz pleit voor meer uitgebreide gesprekken en observaties tijdens keuringen. Hij kijkt bijvoorbeeld naar hoe iemand de parkeerplek benadert of het gebouw betreedt, wat belangrijke aanwijzingen kan opleveren.

Deze bredere observatie gaat verder dan enkel medische bevindingen. Het gedrag en de houding van een bestuurder kunnen net zoveel zeggen over hun rijcapaciteiten als hun fysieke gezondheid.

In een wereld waar tijd geld is, lijkt deze grondige aanpak misschien overbodig. Maar laten we eerlijk zijn, zou jij liever gerustgesteld achter het stuur zitten omdat je goed bent getest, of met het idee rondrijden dat je keuringsarts flink op de tijd heeft bespaard?

De investering in tijd nu kan ernstige ongevallen later voorkomen. Dat is de boodschap die Coen Itz en zijn collega’s willen overbrengen.

Doe het rustig aan, zeggen deze medische professionals, en zorg ervoor dat iedereen veiliger op weg gaat. De tijd en moeite waarderen we pas echt als we weten dat een simpele extra observatie ons rijgedrag beter kan controleren en veiligstellen.

Gevolgen van vergrijzing op automobilisten

De drijvende kracht achter de toename in keuringen is de vergrijzing. Er zijn nu ruim 1,1 miljoen automobilisten van 75 jaar en ouder, een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.

Dit zorgt voor een verhoogde druk op keuringssystemen en heeft geleid tot de komst van minder ervaren keuringsartsen. Coen Itz, al 50 jaar in het vak, ziet dat jongere artsen vaker moeite hebben om kritische gesprekken te voeren.

Hoe is deze situatie ontstaan? Het is een simpele rekensom: meer ouderen betekent meer keuringen. En dat leidt tot knelpunten binnen de huidige keuringsinfrastructuur.

De grotere uitstroom van oudere bestuurders dan eerder verwacht, genereert nieuwe uitdagingen voor de rijbewijskeuringen. Nu zijn er meer oudere bestuurders die een herkeuring nodig hebben dan ervaren keuringsartsen efficiënt kunnen afhandelen.

Daarnaast brengt de groei van deze demografische categorie ook zorgen met zich mee over de kwaliteit van de keuring.

Er wordt op gehamerd dat jonge keuringsartsen vaak een gebrek aan ervaring hebben in het voeren van de noodzakelijke kritische gesprekken met senioren. Lastig? Ja, maar gelukkig is er bewustzijn, en dat is al een eerste stap naar verbetering.

Hoe ongevallen de discussie aanwakkeren

De discussie over rijvaardigheid bij oudere chauffeurs laait vaak op na ernstige ongevallen, zoals het fatale ongeval in Hengelo waarbij de ouders van Michel Florijn werden aangereden door een 87-jarige bestuurder.

Florijn’s oproep voor strengere en frequentere medische keuringen heeft daarom veel steun gekregen, zowel vanuit het publiek als in professionele kringen.

Dit verschrikkelijke voorbeeld laat zien hoe fragiel de balans tussen mobiliteit en veiligheid kan zijn. Een enkele tragedie kan de publieke opinie verschuiven en een golf van vragen oproepen over de adequaatheid van huidige praktijken.

Hoeveel meer ongelukken zijn nodig voordat er een verandering plaatsvindt? De dramatische verhalen achter deze incidenten zijn een emotioneel en moreel kompas voor zowel beleidsmakers als medische professionals.

Maar laat dat ons niet ontmoedigen. Hoewel verhalen zoals die van Michel Florijn hartverscheurend zijn, drijven ze ook het belang van waakzaamheid en verantwoordelijkheid naar voren.

Niet elke oudere bestuurder is een gevaar op de weg, maar zorgen over mobiliteit moeten serieus worden genomen wanneer er duidelijk bewijs van gevaar is.

Rol van familie in rijveiligheidsbeoordeling

Familieleden spelen ook een rol in de beoordeling van rijveiligheid. In gevallen waar zorgen over de veiligheid bestaan, kan een open gesprek met de oudere bestuurder behulpzaam zijn.

Het CBR moedigt families aan om, indien nodig, samen met de huisarts of wijkverpleegkundige het gesprek aan te gaan. Uiteindelijk zou het ideaal zijn als de oudere zelf het voortouw neemt voor een herbeoordeling om onnodige kosten te vermijden.

Heeft jouw oudere familielid zich al eens onzeker gevoeld achter het stuur? Soms hebben ze net dat duwtje in de rug nodig om te beseffen dat een herkeuring niet een kwestie is van ‘kan ik nog wel rijden?’, maar eerder ‘wat kan ik nog verbeteren in mijn rijgedrag?’.

Herkenning van persoonlijke beperkingen kan pijnlijk zijn, maar het komt ten goede van elke chauffeur en andere weggebruikers.

Vaak gebeurt het dat mensen te trots zijn of zich te onafhankelijk voelen om hulp te accepteren. Maar een goed gesprek met de familie kan verlichtend werken.

Betrek mensen die vertrouwen bieden en ondersteuning kunnen garanderen. Uiteindelijk willen we oudere rijders die zelfverzekerd en veilig de wegen bevaren, niet alleen omdat het kan, maar omdat het moet.

FAQ

Wat zijn de nieuwe eisen voor rijbewijskeuringen voor 75-plussers?

Vanaf 2026 zijn keuringsartsen verplicht om meer tijd te nemen per keuring en moeten ze een medicatieoverzicht bij de hand hebben.

Waarom worden deze regels aangescherpt?

De regels worden aangescherpt om de veiligheid op de weg te waarborgen en betreffen onder meer uitgebreidere medische beoordelingen.

Wat is de invloed van vergrijzing op rijbewijskeuringen?

De toename van oudere bestuurders leidt tot hogere druk op keuringsartsen en daarmee wordt het moeilijker voor nieuwe artsen om met deze druk om te gaan.

Hoe kunnen familieleden bijdragen aan rijveiligheid?

Familieleden worden aangemoedigd om bezorgdheden met de oudere bestuurder te bespreken en zo nodig professioneel advies in te winnen.

Wat is de rol van het CBR bij deze keuringen?

Het CBR stelt samen met keuringsverenigingen de nieuwe richtlijnen op om ervoor te zorgen dat keuringen grondiger en effectiever worden uitgevoerd.

Bron: Autoweek

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

zero-emissiezones
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Vanaf volgende week boetes voor vervuilende bedrijfswagens in meerdere steden
23/06/2025
Citroën airbag terugroepactie
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Citroën-airbags kunnen letsel veroorzaken, maar auto’s blijven legaal in gebruik
21/06/2025
Franse milieusticker
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Milieusticker in Frankrijk afgeschaft? Niet helemaal: dit moet je weten voor je vakantie
21/06/2025
keyless entry auto
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Diefstalgevoelige auto’s blijven onbeschermd door lakse fabrikanten, zeggen experts
19/06/2025

Populaire Posts

Tesla Robotaxi
Autonieuws
Zelfrijdende Tesla Robotaxi overtreedt verkeersregels tijdens testrit
24/06/2025
rijbewijskeuring 75-plussers
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Strengere rijbewijskeuring voor 75-plussers in aantocht: dit verandert er
24/06/2025
A10 festival
Autonieuws
Festival op A10 zorgt voor problemen: verkeershinder door gestolen borden
24/06/2025
fatbikes en verkeersveiligheid
Dashcam
Fatbike of automobilist? Dit is wie er fout zat bij dit verkeersincident
24/06/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl