Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Verkeersveiligheid & Wetgeving

Hoge motorkappen bij SUV’s zorgen voor verhoogd risico op verkeersongevallen

Wim Door Wim
19/06/2025
in Verkeersveiligheid & Wetgeving
0 0
SUV verkeersveiligheid

Heb je je ooit afgevraagd waarom we zo veel grote SUV’s op de weg zien? Deze kolossen domineren het straatbeeld en dat komt niet zonder gevolgen. Auto’s lijken door de jaren heen te groeien, vooral beïnvloed door de trend van SUV’s. Dit leidt onvermijdelijk tot enkele problemen die veel verder gaan dan alleen parkeeruitdagingen of het brandstofverbruik. Dit artikel onthult de effecten van de groeiende SUV-populariteit op verkeersveiligheid en milieu. Je ontdekt waarom deze voertuigen ineens zo populair zijn en met welke risico’s we te maken hebben.

Invloed van het SUV-ontwerp op de verkeersveiligheid

SUV’s worden steeds populairder, hoewel ze oorspronkelijk niet zijn ontwikkeld voor stedelijk gebruik. In plaats van door woestijnen en over bergpaden te rijden, word je tegenwoordig al op de parkeerplaats van de supermarkt omringd door deze voertuigen. De Europese federatie voor transport en milieu (T&E) legt enkele risico’s bloot die de groeiende omvang van SUV’s met zich meebrengt. Hun onderzoek wijst uit dat het aandeel SUV’s onder nieuwe auto’s in Europa van 12 procent in 2010 naar 56 procent in 2024 groeide.

Verkeersveiligheid komt in het geding wanneer SUV’s hoger en groter worden. De verhoging van motorkappen maakt het voor bestuurders moeilijker om kleine objecten en kinderen tijdig te zien. Een botsing met een obstakel kan leiden tot ernstige situaties, zoals voetgangers die door de hoge voorkant onder de auto terechtkomen. Het gaat niet alleen om de grootte, maar ook om de zichtbaarheid rondom het voertuig die vermindert.

Verhoogde motorkappen en grotere voertuigen zorgen ervoor dat bestuurders moeite hebben met het inschatten van de afstand tot anderen. Vooral parkeren kan hierdoor een uitdaging zijn. Studies tonen aan dat bestuurders van SUV’s de neiging hebben om verkeerssituaties minder snel te herkennen, wat het risico op ongelukken vergroot. Ook bij hogere snelheden, waar de wagen meer stabiliteit biedt, brengt het grotere gewicht van de SUV uitdagingen bij het remmen met zich mee. Dit betekent dat de massa en de zwaartepunten van deze voertuigen direct hun invloed uitoefenen op de manier van rijden.

Milieueffecten van de opmars van grote voertuigen

Naast verkeersveiligheid is er ook een ander groot probleem: het milieu. De grotere auto’s veroorzaken meer uitstoot door hun hogere brandstofverbruik. Meer benzine, diesel of elektriciteit is nodig om deze mastodonten op snelheid te brengen. Fabrikanten spelen in op de vraag naar deze auto’s, ondanks dat ze minder milieuvriendelijk zijn.

Hoewel zuinigere wagens beschikbaar zijn, kiezen veel mensen voor de meer indrukwekkende opties. Grote voertuigen worden vooral gekozen vanwege hun status en ruimte, ongeacht de ecologische voetafdruk. Volgens mobiliteitsexperts zien veel reizigers de opkomst van elektrische modellen als vooruitgang, zelfs als deze in grotere behuizingen komen.

De implicaties voor het milieu zijn aanzienlijk. Grotere voertuigen veroorzaken een substantiële toename van het energieverbruik. Uit sommige rapporten blijkt dat zelfs elektrische SUV’s, hoewel schoner dan hun op brandstof gebaseerde tegenhangers, meer energie vereisen voor dezelfde afstand. Dit kan deels worden toegeschreven aan de grotere batterijen en de noodzaak om meer kracht te leveren voor het extra gewicht. Hoe meer vergroening zich aandient, hoe meer het belang van werkelijk zuinige en kleinere elektrische voertuigen naar voren komt.

De impact van kleinere auto’s en hun groei

Met de dominantie van SUV’s verdwijnen kleinere modellen meer uit het aanbod. Toch is er een opmerkelijk fenomeen: de kleinere voertuigen die nog bestaan, beginnen steeds meer op SUV’s te lijken. Dit vertaalt zich in modellen die kenmerken van SUV’s aannemen, zoals verhoogde zitplaatsen en grotere motorkappen.

Cross-overs, die de gulden middenweg tussen beide autoklassen zoeken, zijn een gevolg van deze innovatie. Willemien van de Wit, een belangrijke naam in de leasewereld, benadrukt de vraag naar grotere elektrische voertuigen als een reden voor de verschuiving in het wagenpark. Tegelijkertijd zijn traditionele modelnamen zoals de Volkswagen Golf en de Renault Mégane al aanzienlijk groter dan hun voorgangers.

Je vraagt je misschien af waarom kleinere auto’s nog steeds een plek op de markt hebben. Er is een duidelijke vraag vanuit stedelijke gebieden waar mobiliteit en parkeergelegenheden beperkt zijn. Bovendien zijn er autorijders die, deels om milieuredenen, de voorkeur geven aan minder imposante, zuinigere en wendbaardere voertuigen. Trends laten zien dat deze ‘mini-SUV’s’ hybride zijn, die de wens van consumenten voor ruimte combineren met de praktische beperkingen van stedelijke mobiliteit.

Veiligheidssystemen en hun invloed op autodesigns

Nieuwe veiligheidsnormen hebben ook een invloed op de toenemende omvang van voertuigen. Kleiner gemaakte voertuigen laten soms te weinig ruimte voor de benodigde technologie. Verkeersveiligheid neemt toe door functies als achteruitrijcamera’s en waarschuwingssystemen voor vermoeidheid.

Een woordvoerder van BOVAG meldt dat de geavanceerde systemen helpen om de nadelen van hogere auto’s te compenseren. Ze verkleinen de dode hoek en zijn doeltreffend in het voorkomen van ongevallen. Zelfs als auto’s groeien, maken deze technologieën het verkeer veiliger.

Moderne auto’s zijn uitgerust met een verscheidenheid aan technologieën ontworpen voor veiligheid. De evolutie van deze technologieën gaat hand in hand met veranderende consumentenvoorkeuren die grotere auto’s voortstuwen. Deze veiligheidssystemen kunnen ook leiden tot lagere verzekeringspremies, wat een aantrekkelijk voordeel kan zijn voor kopers. De vooruitgang in autotechnologie keert gelukkig de trend van risico’s door grotere voertuigen deels om, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt.

De toekomst van autobesitas en regelgeving

Zolang consumenten de voorkeur geven aan grote voertuigen voor comfort en uitstootnormen niet strenger worden, zal de ‘autobesitas’ niet snel afnemen. De BOVAG-woordvoerder geeft aan dat er momenteel geen Europese wet is die maximumhoogten van motorkappen beperkt. Europa adviseert om belastingregelingen aan te passen aan autogewicht en -omvang, zonder daarbij de noodzaak te onderkennen om kosten en praktijken te herzien.

In Nederland voelt men dit bijvoorbeeld in het wegenbelastingbeleid, dat op basis van autogewicht belasting heft. Parkeertarieven daarentegen zijn in veel gebieden nog niet afhankelijk van de grootte van een auto, wat ze wellicht binnenkort kunnen worden.

Het debat over autogrootte en regelgeving blijft een heet onderwerp. Aan de ene kant is er druk op productiebedrijven om innovatieve oplossingen te bieden die de invloed op het klimaat verminderen. Tegelijkertijd zorgt de voortdurende vraag naar grotere voertuigen ervoor dat het landschap van stedelijke planning zich moet aanpassen. Het is duidelijk dat het reguleren van autobesitas een complex vraagstuk is dat meer maatwerk vereist dan momenteel wordt geboden. Totdat we deze problemen aanpakken op beleidsniveau, blijft autobesitas een issue waar bestuurders, fabrikanten en beleidsmakers mee zullen worstelen.

FAQ

Hoe beïnvloeden SUV’s de verkeersveiligheid?

SUV’s hebben hogere motorkappen die zorgen voor slechter zicht op de weg, wat het risico op ernstige ongelukken vergroot.

Waarom kiezen mensen steeds vaker SUV’s?

Mensen geven de voorkeur aan SUV’s vanwege het comfort, de ruimte en het prestige dat ze uitstralen.

Wat is autobesitas?

Autobesitas verwijst naar de trend dat voertuigen in de loop der tijd steeds groter en zwaarder worden.

Waarom zijn grotere auto’s slecht voor het milieu?

Grotere auto’s hebben een hoger brandstofverbruik en veroorzaken meer uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen.

Wat doen veiligheidsvoorschriften voor nieuwe auto’s?

Veiligheidsvoorschriften zorgen voor de verplichte aanwezigheid van technologieën die het rijgedrag verbeteren en ongevallen helpen voorkomen.

Bron: Transport & Environment

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

zero-emissiezones
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Vanaf volgende week boetes voor vervuilende bedrijfswagens in meerdere steden
23/06/2025
Citroën airbag terugroepactie
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Citroën-airbags kunnen letsel veroorzaken, maar auto’s blijven legaal in gebruik
21/06/2025
Franse milieusticker
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Milieusticker in Frankrijk afgeschaft? Niet helemaal: dit moet je weten voor je vakantie
21/06/2025
keyless entry auto
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Diefstalgevoelige auto’s blijven onbeschermd door lakse fabrikanten, zeggen experts
19/06/2025

Populaire Posts

A10 festival
Autonieuws
Festival op A10 zorgt voor problemen: verkeershinder door gestolen borden
24/06/2025
fatbikes en verkeersveiligheid
Dashcam
Fatbike of automobilist? Dit is wie er fout zat bij dit verkeersincident
24/06/2025
autoverzekering vergelijken
Autonieuws
Dit is waarom je je autoverzekering jaarlijks opnieuw moet checken
23/06/2025
zero-emissiezones
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Vanaf volgende week boetes voor vervuilende bedrijfswagens in meerdere steden
23/06/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl