De auto-industrie in Nederland staat op het punt van grote veranderingen, met Chinese automerken die steeds meer van zich laten horen. Deze merken trekken wereldwijd de aandacht met indrukwekkende groeicijfers, maar in Nederland is het een ander verhaal met enkele opvallende verschillen.
De Europese merken hebben nog een stevige grip op de markt, maar Chinese ondernemingen laten zich niet zo makkelijk uit het veld slaan. Het resultaat? Een boeiende markt vol uitdagingen en kansen voor de Nederlandse consument.
In deze blog gaan we dieper in op hoe Chinese automerken hun plaats vinden op de Nederlandse markt en welke trends we in de nabije toekomst kunnen verwachten.
Chinese automerken in Nederland
Chinese automerken hebben wereldwijd een stormachtige opmars doorgemaakt, maar toch lijkt Nederland nog wat achter de feiten aan te lopen. Europese autogiganten, vaak in Chinese handen, weten hun toppositie in ons land goed te verdedigen.
Neem bijvoorbeeld Volvo, dat ondanks een daling in de verkoopcijfers met 12.264 verkochte auto’s stevig aan kop blijft. Dit soort cijfers staat in schril contrast met de 10.064 dalingen in hun verkoopcijfers ten opzichte van vorig jaar.
Modellen zoals de Volvo XC40 en EX40 verliezen wel populariteit, maar dat doet weinig af aan de algehele aantrekkingskracht van het merk. De Europese naam die Volvo met zich meedraagt, blijkt van cruciaal belang in hun strategie om de Nederlandse markt te veroveren.
Het belang van een Europees imago
Een slimme zet van Chinese merken is het behoud van een Europees imago. Dit wordt duidelijk als we kijken naar merken als Polestar en MG, die, ondanks hun Chinese eigendom, erin slagen relevant te blijven in Nederland.
Polestar heeft 1.605 auto’s verkocht en MG 1.688, wat niet alleen de interesse van Nederlandse consumenten weerspiegelt, maar ook aantoont dat een Europese merknaam wonderen kan verrichten.
Zo blijft Polestar vaak zelfs populairder dan veel van zijn zuiver Chinese concurrenten, ondanks dat het onder de paraplu van het Chinese Geely opereert.
Opkomende merken en strategieën
Een ander merk dat niet onopgemerkt is gebleven, is Lynk & Co. Deze joint venture tussen Volvo en het Chinese Geely kende weliswaar een lichte terugval met 1.871 verkopen, maar blijft toch een kracht om rekening mee te houden.
Hun abonnementsformule waarmee zij aanvankelijk de markt bestormden, blijkt echter niet zonder haken en ogen te zijn. Het hield de aandacht van veel aspirant-kopers vast, maar op de lange termijn moeten er aanpassingen worden gemaakt om dit model duurzaam te houden.
Dan is er BYD, een Chinese gigant die langzaam maar zeker voet aan de grond krijgt in Nederland. Met 2.445 verkochte auto’s en een stijging van dertig procent ten opzichte van vorig jaar, hebben ze laten zien dat ze er zijn en dat ze serieus genomen moeten worden.
Hun populaire Seal U en Atto 3 modellen hebben aanzienlijk bijgedragen aan hun succes, ondanks dat de verkoopcijfers in absolute aantallen nog niet massaal zijn. Het lijkt er echter op dat het plaatje voor Chinese merken steeds gunstiger wordt, aangejaagd door veranderende dynamieken op de markt.
Namen om in de gaten te houden
Vergeet ook niet de opkomende namen zoals Zeekr, Xpeng en Leapmotor. Hoewel hun verkoopaantallen relatief bescheiden zijn, verrichten ze belangrijke technische vooruitgangen. Zeekr sloot met 819 verkopen, terwijl Xpeng en Leapmotor respectievelijk 661 en 477 verkochten.
Vooral Leapmotor lijkt een veelbelovende speler te zijn, mede dankzij hun samenwerking met de Franse autofabrikant Stellantis. Dit laat zien dat samenwerking met gevestigde Europese namen voor Chinese bedrijven niet alleen een slimme zet kan zijn, maar vooral een noodzakelijke stap in hun strategie om geaccepteerd te worden door de Nederlandse markt.
Uitdagingen voor premiummerken
Het segment van premium Chinese automerken zoals Nio heeft daarentegen meer moeite om voet aan de grond te krijgen. Nederlandse consumenten zijn nog steeds terughoudend om aanzienlijke bedragen te investeren in deze auto’s, zonder dat er sprake is van een gevestigde naam en reputatie in de regio.
Voeg daaraan toe hun poging met de introductie van batterijwisselstations, een ambitieus idee dat zijn stempel niet helemaal heeft weten te drukken hier, en je hebt een goede kijk op waarom volledige acceptatie van premium Chinese voertuigen nog even op zich laat wachten.
Naast de grote namen zijn er ook niches binnen de markt, zoals Voyah, Hongqi en Aiways, die eveneens proberen een plekje te veroveren. Hun positie blijft echter beperkt, vooral omdat de Nederlandse consument hoge eisen stelt aan betrouwbaarheid en merkwaardering in het algemeen.
Ondanks de technologische innovaties en interessante prijs-kwaliteitverhouding is de stap naar volledige marktdominantie zoals we die bijvoorbeeld kennen van Europese merken nog lang niet gezet.
De prijs-kwaliteitverhouding als troef
In het bredere perspectief blijft een ander belangrijk aspect dat consumenten naar Chinese automerken kan drijven: de prijs-kwaliteitverhouding. Je zou kunnen stellen dat dit de kloof is waar Chinese bedrijven hun focus op moeten leggen als ze daadwerkelijk door willen breken op de Nederlandse markt.
Er zijn immers duidelijke tekenen dat de Nederlandse consument openstaat voor variatie en nieuwe technologieën, mits deze gepaard gaan met de juiste prijs en kwaliteit.
De vraag of ze uiteindelijk een vast onderdeel zullen worden van Nederlandse opritten lijkt dus meer een kwestie van ‘wanneer’ dan ‘of’. In de nabije toekomst is het afwachten of merken zoals Nio hun premiumaanbod kunnen aanpassen of transformeren om aantrekkelijker te worden voor de Nederlandse consument.
Het zou wel eens kunnen dat initiatieven zoals batterijwisselstations beter moeten worden afgestemd op de wensen van de Nederlandse markt, zoals lage kosten en eenvoud in gebruik. Misschien dat juist een hybride aanpak, waarbij een mix van innovatie en traditionele waarden de sleutel vormt tot succes.
FAQ
Wat maakt Volvo nog steeds populair in Nederland?
Ondanks een relatief nieuwe Chinese eigenaar, blijft de naam Volvo stevig verbonden aan zijn Europese roots en betrouwbaarheid. Dit levert hen een sterke positie op de Nederlandse markt, met nog altijd hoge verkoopcijfers.
Waarom zijn namen als Polestar zo in trek?
Polestar en MG behouden hun Europese imago, wat hen aantrekkelijk maakt voor de Nederlandse consument die waarde hecht aan kwaliteit en betrouwbaarheid. De link met Europa speelt hier een grote rol.
Wat is de huidige status van BYD in Nederland?
Hoewel BYD zich nog in de opbouwfase bevindt, laten zij een respectabele groei zien van dertig procent. De verkoop van populaire modellen zoals de Seal U en Atto 3 illustreert hun toenemende marktaanwezigheid.
Waarom hebben premiummerken zoals Nio het moeilijk?
De premiumstrategie van merken als Nio past nog niet volledig bij de Nederlandse filosofie rondom kosten en merkbekendheid. Hun hoge prijzen zonder gevestigde merknaam belemmeren tot nu toe hun succes.
Hoe presteren opkomende merken zoals Zeekr en Xpeng?
Met name Zeekr, Xpeng en Leapmotor boeken voorzichtige vooruitgang dankzij hun focus op technologische vernieuwingen en strategische allianties, zoals de samenwerking van Leapmotor met Stellantis. Hun groeiende marktaanwezigheid is een teken dat ze niet over het hoofd gezien moeten worden.
Bron: Auto Review