Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Volkswagen focust met nieuwe batterij op lage kosten boven bereik

Wim Door Wim
18/09/2025
in Autonieuws
0 0
Volkswagens batterij

In de wereld van elektrische voertuigen is de zoektocht naar de ideale batterij essentieel. Terwijl de meeste fabrikanten zich richten op het vergroten van het rijbereik en snellere laadtijden, heeft Volkswagen een andere benadering. Voor hen gaat het vooral om het verminderen van de kosten en het toegankelijker maken voor de consument.

Dit artikel verkent hoe deze strategie zowel innovatief als economisch voordelig is voor zowel kopers als de autobouwer zelf. Verwacht inzichten in Volkswagens batterijstrategie, hun productieprocessen en de implicaties voor toekomstige autogebruikers.

Focus op kosteneffectiviteit

Bij het ontwerpen van elektrische voertuigen speelt de batterij een cruciale rol en bepaalt een groot deel van de totale kosten. Volkswagen heeft daarom strategisch geïnvesteerd in het ontwikkelen van kostenefficiënte batterijoplossingen.

De door hen geïntroduceerde nieuwe cel is rechthoekig en flexibel genoeg om met diverse chemische samenstellingen gebruikt te worden. Momenteel zijn deze van de lithium-ion-variant, maar de mogelijkheid tot overstap naar solid-state technologie blijft open. Dit geeft niet alleen flexibiliteit, maar houdt ook de kosten laag.

Deze batterijcellen worden in omvangrijke hoeveelheden geproduceerd, wat Volkswagen in staat stelt om de prijs verder te drukken. Het productieproces vindt plaats in landen zoals Spanje en Canada, en via externe partners zoals CATL, Samsung en LG.

Door dit uitgebreide netwerk aan fabrieken kan Volkswagen op een schaal produceren die kostenbesparend werkt, wat doorsijpelt naar de prijs voor de eindgebruiker.

Volkswagens batterij breed toepasbaar

In hun streven naar een bredere implementatie van hun nieuwe batterij is Volkswagen van plan om deze technologie in een diverse selectie van hun modellen door te voeren.

Dit betekent dat niet alleen high-end modellen, maar tot wel 80 procent van hun elektrische wagenpark gebruik zal maken van deze innovaties. Met andere woorden, ook merken als Skoda en Porsche nemen deze technologie over, waardoor ze toegankelijker wordt voor de consument.

Modellen als de Volkswagen ID. Polo, ID. Cross, Skoda Epiq en de Cupra Raval zijn slechts een greep uit de voertuigen die deze technologie gebruiken. Hoewel de specificaties met 450 kilometer rijbereik en laadtijden van minder dan 25 minuten niet baanbrekend lijken, zijn ze competitief gezien de prijsklasse van circa 25.000 euro. Er wordt voor gezorgd dat deze slimme batterijkeuzes meer consumenten bereiken zonder hen te veel te laten betalen.

Volkswagens technische innovaties

Volkswagens batterijinnovaties omvatten meer dan alleen kosteneffectiviteit. Ze hebben baanbrekende methodes geïntroduceerd waarbij de cellen direct in de behuizing van de batterij worden geïntegreerd.

Dit is anders dan eerdere benaderingen, waarbij cellen in modules werden gestapeld. Deze modules waren samengesteld zoals in de 77-kilowattuur batterij met twaalf modules van vierentwintig cellen.

Met de nieuwe aanpak verwacht Volkswagen verbeterde energiedichtheid. Deze cellen leveren zo’n 660 wattuur per liter, beduidend hoger dan voorgaande modellen binnen de ID.-reeks. Hierdoor krijgt de consument een krachtiger en efficiënter batterijpakket voor hun nieuwe auto’s.

Daarnaast worden auto-enthousiastelingen volgend jaar in staat gesteld om varianten als de Volkswagen ID. Polo en Skoda Epiq te testen en zo direct de effectiviteit van deze vernieuwende batterijen te ervaren.

Impact op de automarkt

Volkswagens besluit om in te zetten op kosteneffectieve batterijen zal vanzelfsprekend invloed hebben op de bredere automarkt. De keuze om te focussen op betaalbaarheid en toegankelijkheid kan een katalysator zijn voor andere automakers om meer prijstoegankelijke elektrische voertuigen aan te bieden.

Dit ondersteunt niet alleen de bestaande verschuiving richting elektrische mobiliteit, maar drijft ook de concurrentie aan en daarom mogelijk vergroting van het assortiment aan voertuigen voor de consument.

Een belangrijk aspect is de potentiële versnelling van technologische acceptatie en gebruik. Wanneer meer producenten overstappen naar goedkopere batterijen, worden elektrische auto’s toegankelijker, wat kan leiden tot snellere vervanging van traditionele voertuigen. Uiteindelijk kan dit voordelen bieden voor duurzaamheid en milieuvriendelijkheid in de auto-industrie.

Toekomstperspectieven voor consumenten

Voor autoliefhebbers betekent de vooruitgang in batterijtechnologie een veelbelovende toekomst. Dankzij Volkswagens strategie van kostenbeheersing krijgen meer consumenten toegang tot geavanceerde elektrische voertuigen zonder hun financiële draagkracht te compromitteren.

Tegelijkertijd blijft er ruimte voor innovatie en verbetering in hun beschikbare modellen, wat betekent dat de toekomstige autobezitter niet alleen hoeft te denken aan aspecten van het milieu, maar ook aan de eigen portemonnee.

Consumenten zullen kunnen genieten van innovatieve oplossingen in rijervaring, die toch binnen hun economische bereik vallen. Het biedt ook een kans voor autobezitters om bij te dragen aan het groene momentum zonder dat ze dieper in hun zakken moeten tasten.

FAQ

Waarom zet Volkswagen in op kosteneffectieve batterijen?

Volkswagen richt zich meer op kosteneffectiviteit dan op pure prestaties om elektrische auto’s toegankelijker te maken voor een bredere klantengroep.

Wat is het verschil in opbouw met eerdere batterijen van Volkswagen?

In plaats van de traditionele aanpak waarbij cellen in modules zitten, worden ze nu direct in de batterijbehuizing geïntegreerd, wat ruimte en gewicht bespaart.

Welke modellen krijgen als eerste de nieuwe batterijen?

Modellen zoals de Volkswagen ID. Polo, ID. Cross, Skoda Epiq en Cupra Raval profiteren als eersten van deze technologie.

Hoe helpt productie op grote schaal de consument?

Massaproductie helpt de prijs van de batterijen te verlagen, wat betekent dat consumenten lagere prijzen voor voertuigen krijgen.

Zijn de nieuwe batterijen qua prestaties competitief?

De specificaties van 450 kilometer rijbereik en laadtijden van minder dan 25 minuten zijn binnen de prijsklasse aantrekkelijk en maken de voertuigen competitief in de markt.

Bron: Auto Review

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

Xpeng vliegende auto's
Autonieuws
Twee vliegende auto’s van Xpeng botsen tijdens oefening luchtshow
18/09/2025
tweedehands Chinese auto's
Autonieuws
Tweedehands Chinese auto’s steeds populairder in Nederland
18/09/2025
Stellantis terugroepactie
Autonieuws
Terugroepactie: 15.000 Stellantis-auto’s in Nederland riskeren brandgevaar
18/09/2025
wegenbelasting elektrische auto's
Autonieuws
Wegenbelasting voor elektrische auto’s stijgt minder hard
17/09/2025

Populaire Posts

Volkswagens batterij
Autonieuws
Volkswagen focust met nieuwe batterij op lage kosten boven bereik
18/09/2025
Xpeng vliegende auto's
Autonieuws
Twee vliegende auto’s van Xpeng botsen tijdens oefening luchtshow
18/09/2025
tweedehands Chinese auto's
Autonieuws
Tweedehands Chinese auto’s steeds populairder in Nederland
18/09/2025
Stellantis terugroepactie
Autonieuws
Terugroepactie: 15.000 Stellantis-auto’s in Nederland riskeren brandgevaar
18/09/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl