Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Stellantis zwaar getroffen: mogelijk meer autofabrieken dicht

Wim Door Wim
26/09/2025
in Autonieuws
0 0
Stellantis autofabrieken

In de autobranche is er momenteel veel aan de hand, vooral onder grote Europese producenten zoals Stellantis, dat veel verschillende merken onder zich heeft. In augustus is er weliswaar een kleine stijging van autoverkopen in de Europese Unie geregistreerd, maar dit biedt geen reden tot grote vreugde. De Europese merken lijden onder de druk van Amerikaanse handelstarieven en de opkomst van Aziatische concurrenten.

Deze opschudding heeft al geleid tot tijdelijke sluitingen van verschillende fabrieken, waaronder die van Volkswagen, Fiat en Alfa Romeo. En de kans is groot dat er meer zullen volgen. Voor veel autoliefhebbers en -kenners klinkt het als een bekend en nefast deuntje: de blijvende strijd in de automarkt en de uitdagingen die de sector doormaakt.

Rond deze tijd lijkt de stijging in de automarkt misleidend

De verkopen blijven lager dan verwacht. Vooral grote spelers als Volkswagen en Stellantis voelen de druk. Stellantis, bijvoorbeeld, heeft fabrieken in Frankrijk en Italië tijdelijk moeten stilleggen omdat het aanbod aan Fiats en Alfa Romeo’s al groot genoeg is.

Het gevolg? Medewerkers blijven thuis of moeten extra trainingen volgen. Volkswagen heeft ook de productie beperkt en fabrieken in Duitsland tijdelijk gesloten vanwege een afnemende vraag naar modellen zoals de Audi Q4 e-tron.

Hierbij worden niet alleen productielijnen stilgelegd, maar worden ook de werkuren van het personeel verminderd. De vooruitzichten zijn somber. Volgens insiders is er een aanzienlijke mogelijkheid dat meer Europese fabrieken hun deuren gesloten houden.

Er is geen garantie dat we het ergste hebben gehad

Aldus Marieke Kuijpers, sectormanager Mobiliteit & Logistiek bij Rabobank. Stellantis wordt momenteel het hardst getroffen in de internationale automarkt. Het bedrijf, dat zowel Amerikaanse als Europese namen voert, bevindt zich in een situatie die lijkt op een kind klem tussen twee ouders in conflict.

Enerzijds heeft het bedrijf te maken met productielocaties voor Amerikaanse merken in Mexico en de Europese Unie, die te maken krijgen met hoge importheffingen, en anderzijds zitten Europese productieplekken klem door de sterkere concurrentie in eigen regio’s, met name uit landen als China.

Het enorme karakter van Stellantis heeft daarentegen ook voordelen

Het bedrijf kan technologie en ontwerp efficiënter inzetten over zijn vele merken heen, wat kostenbesparingen oplevert en zo de prijzen van auto’s drukt. Een keerzijde van deze efficiënte aanpak is dat de modellen van het concern meer op elkaar gaan lijken, wat consumenten minder kan aanspreken.

Daarnaast staan nieuwe spelers klaar die voor een vergelijkbare prijs meer innovatie bieden: een probleem voor Stellantis.

Hoewel Stellantis vooral Franse en Italiaanse merken onder zijn vleugels heeft

Delen ook Duitse autofabrikanten, de grootste van Europa, een deel van dezelfde last. Ondanks dat de importheffingen op auto-onderdelen naar de Verenigde Staten slechts vijftien procent bedragen, beschouwt de Duitse minister van Economische Zaken deze nog steeds als een serieuze belasting.

Duitsland ziet ook dat de verkopen in China teruglopen, terwijl Chinese merken aan populariteit winnen in Europa, wat hun marktaandeel bedreigt. De BOVAG voorspelt dat al in 2030 tien procent van de auto’s in Europa Chinees zou kunnen zijn als deze trends zich doorzetten.

Verwacht wordt dat er tegen eind 2025 nog een verhoogde vraag naar auto’s zal zijn

Hoewel de verkoop van voertuigen in augustus steeg, ziet Marieke Kuijpers het nog niet glansrijk in. De stijging kan alleen maar een weerspiegeling zijn van een herstellende Europese economie. Er is ook een zekere rust binnen de Europese Unie sinds de handelsdeal met voormalig Amerikaans president Donald Trump in de zomer werd bezegeld.

In Nederland daarentegen, daalden de autoverkopen juist in augustus. Dit komt gedeeltelijk door onzekerheden omtrent belastingen op elektrische voertuigen, aldus een woordvoerder van BOVAG, al wordt verwacht dat dit naar het eind van het jaar een sprint oplevert. Belangrijk om te weten is dat de lagere bijtelling voor elektrische voertuigen vanaf januari wordt afgeschaft.

Vanaf 2026 zal wie een elektrisch voertuig least dezelfde bijtelling ervaren als voor een benzineauto. Een in 2025 geregistreerde elektrische wagen behoudt vijf jaar lang de bijtellingskorting, wat een belastingvoordeel biedt voor leaserijders.

Sectievoorzitter Huub Dubbelman van de RAI Vereniging voegt daaraan toe

Dat er dit najaar meerdere spraakmakende autolanseringen zijn. Dit kan klanten ertoe aanzetten om te besluiten te wachten met hun aankoop. Ook al zullen de lanceringen van nieuwe modellen in het najaar consumenten aantrekken, blijft het onwaarschijnlijk dat een verkoopboost voldoende is om de markten weer gezond te maken.

Marieke Kuijpers voorspelt dat Europese automerken voorlopig achterblijven bij hun Aziatische tegenhangers wegens hun concurrentievoordeel op het gebied van elektrische en hybride wagens. Zuid-Koreaanse fabrikanten zoals Kia en Hyundai, samen met de Japanse reus Toyota, blijven momenteel vooroplopen op het vlak van nieuwe technologie en aanbod.

Binnen Europa is de verkoop van plug-inhybrideauto’s momenteel het sterkst. Ondanks protectionistische pogingen van de Europese Unie in de vorm van opgelegde tarieven voor geïmporteerde Chinese automerken, blijft de auto-industrie het moeilijk hebben.

Toch hebben niet alle merken ermee te kampen; premiummerken als BMW hebben stabiele verkoopcijfers in de Europese markten en een luxe merk als Ferrari ziet zelfs een toename in verkoopaantallen. Dit komt omdat consumenten vasthouden aan merken met historische waarden, merkt Kuijpers op. De overstap van Opel naar bijvoorbeeld Toyota is veel sneller gemaakt.

FAQ

Wat gebeurt er met Stellantis-fabrieken in de komende maanden?

Stellantis heeft aankondigingen gedaan over de tijdelijke sluiting van fabrieken in Frankrijk en Italië vanwege een overschot aan modellen zoals Fiat en Alfa Romeo.

Hoe raakt de verminderde vraag naar auto’s Volkswagen?

Vanwege de verlaagde vraag naar modellen zoals de Audi Q4 e-tron heeft Volkswagen de productie in twee Duitse fabrieken gedwongen stil te leggen, wat ook resulteert in verschoven werkuren voor de medewerkers.

Welke landen profiteren van de huidige situatie op de automarkt?

Landen in Azië, zoals Japan en Zuid-Korea met autofabrikanten waaronder Toyota, Kia en Hyundai, profiteren van de stijgende vraag naar hun geavanceerde elektrische en hybride wagens, vooral op de Europese markt.

Wat zijn de verwachtingen voor de Nederlandse automarkt?

Teruggelopen verkoop en onzekerheden rondom fiscale voordelen voor elektrische wagens zorgen voor een kwakkelende markt, maar men verwacht later in het jaar kleine verbeteringen dankzij nieuwe autolanseringen.

Welke merken kampen niet met de huidige problemen op de Europese automarkt?

Premiummerken als BMW handhaven stabiele verkoopcijfers en extreem luxe merken zoals Ferrari noteren zelfs groei. Dit komt doordat loyale gebruikers meestal niet snel van merk wisselen.

Bron: nu.nl

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

lichtgevende autologo's
Autonieuws
Je ziet ze steeds vaker: lichtgevende autologo’s – maar mag dat eigenlijk wel?
18/10/2025
Fastned
Autonieuws
Fastned boekt recordomzet in derde kwartaal dankzij groeiend aantal EV’s
17/10/2025
hybride auto's
Autonieuws
Hybride auto’s blijken in praktijk veel vervuilender dan gedacht
16/10/2025
Europese autofabrieken
Autonieuws
Europa heeft volgens experts acht autofabrieken te veel – dit zijn de gevolgen
15/10/2025

Populaire Posts

lichtgevende autologo's
Autonieuws
Je ziet ze steeds vaker: lichtgevende autologo’s – maar mag dat eigenlijk wel?
18/10/2025
Fastned
Autonieuws
Fastned boekt recordomzet in derde kwartaal dankzij groeiend aantal EV’s
17/10/2025
hybride auto's
Autonieuws
Hybride auto’s blijken in praktijk veel vervuilender dan gedacht
16/10/2025
wielrenner botsing
Dashcam
Dashcam legt vast: wielrenner overschat zichzelf en eindigt op de motorkap
16/10/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl