Stel je voor dat je een auto koopt zonder onder de motorkap te kijken. Dat overkwam veel eigenaren van Volkswagen-dieselmodellen toen bleek dat hun voertuigen waren uitgerust met sjoemelsoftware. Na jaren van juridische strijd krijgen deze autobezitters eindelijk een vergoeding voor de misleiding, met bedragen tot 2.500 euro.
Je vraagt je nu waarschijnlijk af hoe dit hele proces in zijn werk gaat en of het jou misschien zelf niet is overkomen. De compensatie geldt voor een grote groep, wat betekent dat je geen tijd wilt verliezen met lezen over hoe het helemaal werkt en of je er gebruik van kunt maken.
We gaan daarom precies uitleggen waar de compensatie over gaat, hoe de regeling eruitziet en wat jij kunt doen om mogelijke financiële tegemoetkoming te ontvangen.
Wie komt in aanmerking voor dieselgate-compensatie
Een van de meest prangende vragen bij het horen over deze compensatieregeling is natuurlijk: val ik binnen de doelgroep die recht heeft op vergoeding? Het is een vraag die bij veel gedupeerden speelt.
Deze schikking is speciaal bedoeld voor eigenaren van auto’s met de beruchte EA189-motor. Het gaat hierbij om voertuigen van bekende merken als Volkswagen, SEAT, Skoda en Audi. Deze merken vallen allemaal onder de Volkswagen Group-paraplu.
Nu je weet welke merken in aanmerking komen, is het tijd om te onderzoeken of jouw specifieke model ook onder de EA189-motorcategorie valt. Mocht je denken dat het een groot en onoverkomelijk karwei is om dit te achterhalen, wees dan gerust: het is eenvoudiger dan je denkt.
Je kunt meestal met een paar klikken via de website van de aanbieder al zien of jouw model in aanmerking komt. Vergeet ook niet dat de regeling zowel van toepassing is op splinternieuwe als op reeds geliefde occasions. Wie wil er nu onnodig geld laten liggen? Grijp je kans snel en ontdek of je recht hebt op deze welkome geldinjectie.
Waarom verschillen de compensatiebedragen per auto
Extra inkomen is altijd mooi meegenomen, maar dan is de vraag: waarom krijgt niet elke gedupeerde hetzelfde bedrag uitgekeerd? Het lijkt misschien oneerlijk op het eerste gezicht, maar er zijn heel goede redenen voor het verschil in compensaties. De subtiele nuances van het compensatiemodel zorgen ervoor dat je auto bijna een op maat gemaakte behandeling krijgt.
Ten eerste speelt het moment waarop je de auto hebt aangeschaft een cruciale rol. Recente aankopen kunnen minder compensatie ontvangen dan oudere aankopen, gebaseerd op de duur en het gebruik van de auto. Daar houdt het niet op.
Of je de auto nieuw of als tweedehands hebt gekocht, heeft ook invloed op het uit te keren bedrag. Deze regeling is ontworpen om de complexiteit van elk kooptraject beter te weerspiegelen.
Hoewel sommige ontevreden kunnen zijn over de verschillen, is het belangrijk te onthouden dat rechtvaardigheid en proportionaliteit de doelstellingen zijn van deze compensatieregeling.
De ins en outs van de claimprocedure
Nu je goed op de hoogte bent of je al dan niet in aanmerking komt, is de volgende logische stap weten hoe je die felbegeerde compensatie daadwerkelijk kunt bemachtigen.
Gelukkig is het proces heel gebruiksvriendelijk. Vanaf deze woensdag tot en met 9 december kun je terecht op de website dieselakkoord.nl om je claim in te dienen. Vergeet deze datum niet te noteren, want het missen van deze deadline betekent dat de kans op compensatie voor altijd verkeken is.
Een prettige verrassing is dat de totale vergoeding die je ontvangt volledig aan jou wordt uitgekeerd. De claimstichtingen hebben afgesproken dat zij hun vergoeding al hebben ontvangen, waardoor jij niets verliest aan administratieve kosten.
Dit betekent dat elke euro die je wordt toegezegd netjes op jouw bankrekening belandt. Het enige dat je nu nog moet doen, is ervoor zorgen dat je tijdig handelt. Vergeet niet: wie snel handelt, heeft de handen sneller op het geld.
De oorsprong van het sjoemeldiesel-schandaal in beeld
Je kunt je vast nog herinneren waar je was toen het dieselgate-schandaal als een bom insloeg in 2015. Dit was het jaar waarin de knapste koppen van Volkswagen besloten om te spelen met de uitstootstatistieken.
De software die ze gebruikten, liet het lijken alsof de voertuigen netjes binnen de norm bleven tijdens tests. Maar onderweg op de autobahn of jouw favoriete landelijke route bleek die uitstoot vele malen hoger.
Deze ontkenning van de realiteit had serieuze gevolgen, niet alleen voor het milieu, maar ook voor de reputatie van de merken en voor miljoenen klanten wereldwijd die het slachtoffer werden van deze bedrieglijke praktijken.
Overal ter wereld stonden consumenten terecht op hun achterste poten, waardoor Volkswagen nu gedwongen is om recht te zetten wat misging.
Deze massale rechtszaken eindigden al met compensatieregelingen in verschillende landen, en nu kunnen Nederlandse eigenaren ook op een financiële verbetering rekenen dankzij de recente uitspraak.
FAQ
Welke voertuigen komen in aanmerking voor compensatie?
Auto’s met de EA189-motor van Volkswagen, SEAT, Skoda en Audi komen in aanmerking. Het zijn namelijk deze voertuigen die de speciale software bezaten.
Hoe bepalen ze de hoogte van mijn compensatie?
De hoogte hangt af van het specifieke model van de auto, de aankoopdatum en of hij nieuw of tweedehands is gekocht.
Tot wanneer kan ik mijn claim indienen?
Claims kunnen worden ingediend van woensdag tot en met 9 december op dieselakkoord.nl. Zorg ervoor dat je vóór de deadline in actie komt.
Moet ik de compensatie met anderen delen?
Nee, er wordt geen deel van de compensatie ingehouden voor de claimstichtingen. Ze hebben hun kosten al in de schikking verrekend.
Waarom beloofde Volkswagen dat mijn auto schoner was dan hij was?
Volkswagen gebruikte software die misleidende uitstootwaarden gaf tijdens laboratoriumtests, maar die uitstoot was hoger bij normaal gebruik.
Bron: Consumentenbond