In de wereld van elektrische voertuigen is de Volkswagen-groep druk bezig om betaalbare opties te introduceren, met een speciale focus op Volkswagen, Skoda en Cupra. In de nabije toekomst worden zeven nieuwe elektrische voertuigen verwacht die in 2026 en 2027 op de markt komen. Vier zullen van Volkswagen zijn, twee van Cupra en slechts één van Skoda.
Hoewel de verdeling lijkt op een spannend potje auto-aankondigingen met ongelijke teams, is er toch een flinke dosis opwinding over wat deze merken in petto hebben.
Deze blog werpt een blik op de aanstaande elektrische auto’s van de Volkswagen-groep en onthult wat je kunt verwachten op het gebied van betaalbaarheid en innovatie.
Nieuwe ontwikkelingen bij Volkswagen elektrische auto’s
De Duitse autogigant Volkswagen breidt zijn elektrische portfolio uit met vier nieuwe modellen. Een van de opvallende nieuwe auto’s is de ID.Every1, intern beter bekend als de ID. Up.
Anders dan je dagelijkse stadsauto, vanwege zijn zeer gunstige prijsstelling, wordt hij al gezien als de potentiële koning van de betaalbare elektrische voertuigen rond het jaar 2027. Met een prijskaartje van rond de twintigduizend euro wordt elektrisch rijden een stuk bereikbaarder.
De ID. Polo, die al strategisch wordt gepositioneerd voor een succesvolle lancering in mei 2026, volgt niet ver achter als het gaat om betaalbaarheid, met een geschatte verkoopprijs van vijfentwintigduizend euro.
Het is een elektrisch alternatief voor de alom bekende Polo – nu met de belofte van een toekomstige sportieve GTI-versie. Met deze toevoeging probeert Volkswagen diegenen te verleiden die op zoek zijn naar een krachtige rit zonder in te boeten op elektrische efficiëntie en zonder fossiele brandstoffen aan de horizon.
Zowel de ID.Every1 als de ID. Polo worden vergezeld door de SUV-variant in de vorm van de ID. Cross. Dit model beloofde aanvankelijk de elektrische tegenhanger van de benzine-T-Cross te zijn, maar biedt nu veel meer.
Het concept dat tijdens de IAA in München werd getoond, biedt een glimp van wat ons te wachten staat. Terwijl de vraag naar elektrische SUV’s toeneemt, positioneert Volkswagen zichzelf als de voorloper, met de overtuiging dat grotere stappen in grotere frames worden gemaakt.
Skoda elektrische auto toekomstplannen
Skoda, bekend om zijn budgetvriendelijke en betrouwbare modellen, voegt in 2026 een nieuwe speler toe aan hun elektrische segment: de Skoda Epiq. Het model belooft een stevige positie binnen de betaalbare elektrische SUV-markt.
Men verwacht dat het nieuwe model de betaalbaarheid en innovatieve kenmerken zal bieden die je van Skoda mag verwachten, zelfs als er geen elektronische versie van de Citigo op komst lijkt te zijn.
Met de Epiq bouwt Skoda verder op de fundamenten van eerdere successen zoals de Enyaq en Elroq, die in hun eerste verkoopjaar snel naar de top presteerden.
Hoewel sommige Skoda-fans teleurgesteld kunnen zijn door het gemis van kleinere voertuigen zoals een elektrische versie van de Citigo, blijft de Epiq trouw aan de filosofie dat klein niet altijd beter of noodzakelijkerwijs praktischer is. Het streven is om tegemoet te komen aan zowel de vraag naar compacte SUV’s als de groeiende behoefte aan praktische stadsauto’s.
Cupra en hun sportieve elektrische assortiment
Cupra, met zijn unieke combinatie van sportiviteit en stijl, introduceert de Raval als een nieuwe elektrische uitdager. Terwijl sommigen zich richten op traditionele comfortabele aspecten, draait de Raval – en zijn broertje de Raval VZ met 226 pk – juist helemaal om prestaties. Met de lente van 2026 als geplande lancering staan ze vroeg in de EV-wereld.
De ontwerpfilosofie van de Raval wordt onderstreept door sportieve technologische voorzieningen zoals sportkuipstoelen, design-rijopties en adaptieve schokdempers. Hoewel Cupra zich technisch niet direct richt op ‘goedkopere’ modellen, verzekeren ze wel dat de rijervaring niets te wensen overlaat.
Met een focus op flair en dynamiek hoopt Cupra een niche te creëren die klanten van de groep aantrekt naar prestaties die anders weinig ruimte krijgen in het elektrische formaat.
Volkswagen elektrische auto’s vragen toegelicht
Wat maakt de Volkswagen ID.Every1 uniek? Dit model is een van de meest verwachte EV’s vanwege zijn lage instapprijs van ongeveer twintigduizend euro, waardoor de stap naar elektrisch rijden toegankelijker wordt. Het vertegenwoordigt de visie van Volkswagen om EV’s voor het grote publiek bereikbaar te maken.
Wanneer kan men de Volkswagen ID. Polo verwachten? Er wordt met spanning uitgekeken naar de introductie van de ID. Polo, die gepland staat voor mei 2026. Deze auto biedt een aantrekkelijke optie binnen het Volkswagen-spectrum voor diegenen die elektrisch maar toch sportief willen rijden.
Waarom is Skoda maar met één nieuw model bezig? Skoda heeft ervoor gekozen zich te focussen op de Epiq om zijn positie in de compacte SUV-markt te versterken, zonder meteen een volledig nieuwe lijn te lanceren. Dit is onderdeel van hun strategie om trouw te blijven aan hun kernwaarden en prestaties.
Hoe onderscheidt Cupra zich binnen de Volkswagen-groep? Cupra straalt sportiviteit uit die verdergaat dan de andere merken binnen de groep. De nadruk ligt op prestaties met gedurfde modellen en designs die jongeren en dynamische rijders aanspreken. Sportieve EV’s met aantrekkelijke looks zijn hun handelsmerk.
Blijft Seat binnen de Volkswagen-groep? Seat is nog steeds onderdeel van de Volkswagen-groep, hoewel er momenteel geen plannen zijn voor nieuwe modellen en het merk geen verschijning heeft gemaakt op belangrijke evenementen zoals de IAA Mobility in 2025.
FAQ
Wat maakt de Volkswagen ID.Every1 uniek?
Dit model is een van de meest verwachte EV’s vanwege zijn lage instapprijs van ongeveer twintigduizend euro, waardoor de stap naar elektrisch rijden toegankelijker wordt. Het vertegenwoordigt de visie van Volkswagen om EV’s voor het grote publiek bereikbaar te maken.
Wanneer kan men de Volkswagen ID. Polo verwachten?
Er wordt met spanning uitgekeken naar de introductie van de ID. Polo, die gepland staat voor mei 2026. Deze auto biedt een aantrekkelijke optie binnen het Volkswagen-spectrum voor diegenen die elektrisch maar toch sportief willen rijden.
Waarom is Skoda maar met één nieuw model bezig?
Skoda heeft ervoor gekozen zich te focussen op de Epiq om zijn positie in de compacte SUV-markt te versterken, zonder meteen een volledig nieuwe lijn te lanceren. Dit is onderdeel van hun strategie om trouw te blijven aan hun kernwaarden en prestaties.
Hoe onderscheidt Cupra zich binnen de Volkswagen-groep?
Cupra straalt sportiviteit uit die verdergaat dan de andere merken binnen de groep. De nadruk ligt op prestaties met gedurfde modellen en designs die jongeren en dynamische rijders aanspreken. Sportieve EV’s met aantrekkelijke looks zijn hun handelsmerk.
Blijft Seat binnen de Volkswagen-groep?
Seat is nog steeds onderdeel van de Volkswagen-groep, hoewel er momenteel geen plannen zijn voor nieuwe modellen en het merk geen verschijning heeft gemaakt op belangrijke evenementen zoals de IAA Mobility in 2025.
Bron: Auto Review








