Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Nieuwe cijfers tonen aan: EV’s blijven ver achter bij traditionele auto’s

Wim Door Wim
28/10/2025
in Autonieuws
0 0
Europese autoverkopen

De Europese autoverkopen hebben het afgelopen jaar enkele opmerkelijke ontwikkelingen doorgemaakt. Niet alleen zagen we een algehele stijging in de verkoop van nieuwe voertuigen, maar vooral de verschuivingen in de type aandrijflijnen waren opvallend.

Een verrassende ontwikkeling was dat Tesla, een merk dat synoniem staat voor elektrische voertuigen, zijn marktaandeel zag afnemen. Maar hoe zijn deze veranderingen tot stand gekomen en wat betekenen ze voor de toekomst van de automarkt?

Verkoopcijfers en verschuivingen in de markt

In september werden er in totaal 888.672 nieuwe personenauto’s geregistreerd in Europa. Dit betekende een stijging van tien procent in vergelijking met dezelfde maand het jaar ervoor.

In de eerste negen maanden van het jaar stegen de registraties naar een totaal van 8.057.335 nieuwe auto’s in de EU, een subtiele maar toch indrukwekkende toename van bijna één procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Terwijl deze stijging bescheiden lijkt, was de verschuiving in de marktdeelnemers en hun specifieke aandrijflijnen veel dramatischer. Elektrische voertuigen winnen gestaag terrein en dat is merkbaar in de cijfers. In 2025 was 16,1 procent van alle nieuwe auto’s in Europa volledig elektrisch, een stijging van drie procentpunten ten opzichte van het voorgaande jaar.

Echter, de vraag bleef waarom er ondanks die specifieke stijging toch gevestigde namen waren die terrein verloren. Tesla, bijvoorbeeld, registreerde een daling van 38,7 procent in verkopen. Je vraagt je wellicht af hoe deze afname tot stand kwam. Concurrentie speelt hier een grote rol.

De opkomst van nieuwe marktspelers

Nieuwe merken, waaronder Chinese spelers zoals BYD, zien hun kans en springen op de groeiende vraag naar elektrische voertuigen. BYD, een van de meest prominente opkomende namen, zag een verbluffende groei van 248 procent in hun voertuigregistraties op de Europese markt. Met liefst 80.807 voertuigen in de eerste drie kwartalen alleen al, is hun opmars niet te ontkennen.

De veranderende voorkeuren van de consument zijn net zo interessant. Terwijl elektrische voertuigen populairder worden, zien we een daling in de verkoop van voertuigen met een traditionele benzinemotor. Hybride oplossingen daarentegen, vooral plug-in hybriden en mild-hybriden, winnen snel aan populariteit.

De rol van hybride oplossingen

Dieselauto’s blijven verder achter en dalen naar een marktaandeel van 9,3 procent. Tegelijkertijd stijgt het aandeel van plug-in hybriden naar negen procent en mild-hybriden zelfs naar 35 procent.

Waarom is deze verschuiving naar hybride oplossingen zo belangrijk? Het toont ons dat consumenten meer aandacht besteden aan duurzaamheid en milieu, en daarom hun aankoopbeslissingen hierop afstemmen.

De hybride technologie biedt een aantrekkelijk compromis tussen de vertrouwde verbrandingsmotoren en volledig elektrische systemen. Zouden we dan kunnen zeggen dat de traditionele benzinemotor binnenkort uit het straatbeeld zal verdwijnen? Wel, misschien niet meteen, maar de trend is duidelijk.

Impact op gevestigde merken

Niet alleen Tesla ondervond tegenwind. Merken zoals Seat ervoeren ook een neergang, terwijl andere traditionele Europese producenten, waaronder Fiat en DS, een terugval zagen in hun registraties. Daarentegen profiteren merken zoals Skoda, Cupra en Alfa Romeo juist van een stijgende lijn in verkopen.

Alfa Romeo en Alpine hebben hun pijlen gericht op nieuwe modellen zoals de Junior en de A290, wat hen duidelijk geen windeieren legt. Toch zijn het niet alleen nieuwe spelers die het goed doen. Merken zoals Volkswagen en Renault hebben met hun strategische aanpassingen succesvol gereageerd op de nieuwe marktdynamiek.

Conclusies en verwachtingen

Volkswagen wist een stijging van bijna vijf procent te realiseren, terwijl Renault zijn verkopen met ruim zes procent zag stijgen. Je vraagt je misschien af welke factoren deze cijferdans drijven. Naast milieubewustzijn speelt ook de concurrentie van nieuwe, veelal Chinese merken een rol, evenals de veranderende verwachtingen van consumenten.

Technologische vooruitgang en competitieve prijzen maken het voor nieuwkomers eenvoudiger om een significante voetafdruk op de markt te realiseren. Alles bij elkaar genomen schetsen de huidige trends op de Europese automarkt een interessant beeld.

Elektrische en hybride voertuigen winnen terrein, nieuwe merken rijzen snel en gevestigde spelers worden gedwongen zich opnieuw uit te vinden.

Voor autoliefhebbers en industrie-insiders is het dan ook een spannende en dynamische tijd, waarbij de ontwikkeling van duurzame technologieën en veranderende consumentengewoonten de weg naar de toekomst wijzen.

FAQ

Waarom is Tesla’s marktaandeel in Europa gedaald?

De daling in Tesla’s marktaandeel kan worden toegeschreven aan toenemende concurrentie van nieuwe merken, vooral uit China, en veranderende consumentengewoonten die alternatieven aantrekkelijker maken.

Welke landen domineren de verkoop van elektrische voertuigen in Europa?

Duitsland, België en Nederland zijn de leidende landen wat betreft de registratie van elektrische voertuigen; zij tekenden samen voor 62 procent van alle elektrische registraties.

Hoe zien de verkooptrends eruit voor hybride auto’s in Europa?

In Europa winnen hybride auto’s gestaag aan populariteit, met name plug-in hybriden en mild-hybriden. Hybride technologieën bieden een aantrekkelijk compromis tussen traditionele en elektrische technieken.

Waarom winnen Chinese automerken aan populariteit in Europa?

Chinese merken profiteren van technologische vooruitgang en competitieve prijzen, wat hen helpt om snel een significante voetafdruk op de Europese markt te realiseren. BYD is hier een prominent voorbeeld van.

Welke gevestigde automerken hebben hun verkoopcijfers weten te verbeteren?

Merken als Volkswagen en Renault hebben hun verkoopcijfers kunnen verbeteren door strategische aanpassingen aan hun modellen en marketingstrategieën, waardoor ze beter in staat zijn om in te spelen op de veranderende marktbehoeften.

Bron: ACEA

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

elektrische voertuigen
Autonieuws
Onderzoek onthult wie de grootste tegenstanders van elektrische auto’s zijn
28/10/2025
Tesla
Autonieuws
Ex-topman Stellantis zet vraagtekens bij toekomst Tesla
28/10/2025
Plug-in hybride auto's
Autonieuws
Laadplicht in zicht? Duitse autofabrikanten willen strengere regels voor PHEV’s
28/10/2025
auto-updates
Autonieuws
Waarom moderne auto’s sneller hun waarde verliezen dan ooit
27/10/2025

Populaire Posts

Europese autoverkopen
Autonieuws
Nieuwe cijfers tonen aan: EV’s blijven ver achter bij traditionele auto’s
28/10/2025
elektrische voertuigen
Autonieuws
Onderzoek onthult wie de grootste tegenstanders van elektrische auto’s zijn
28/10/2025
Tesla
Autonieuws
Ex-topman Stellantis zet vraagtekens bij toekomst Tesla
28/10/2025
Plug-in hybride auto's
Autonieuws
Laadplicht in zicht? Duitse autofabrikanten willen strengere regels voor PHEV’s
28/10/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl