Het is een verheugende tijd voor automobilisten die vaak in België rijden, want de goedkope brandstof in België is weer een hot topic. Ooit was Luxemburg de onbetwiste bestemming voor voordelig tanken, maar de situatie is aanzienlijk veranderd. Momenteel biedt België brandstofprijzen die automobilisten doen glimlachen. Met super 95 (E10) geprijsd op een maximum van 1,627 euro per liter en diesel die niet meer dan 1,717 euro per liter kost, lijkt België langzaam maar zeker zijn concurrenten te overtreffen. Dit biedt de gelegenheid om eens dieper te duiken in waarom en hoe België deze positie heeft ingenomen en welke kansen dit opent voor iedereen die wat extra centen in zijn zak wil houden na het tanken.
De verrassende opmars van België als tankbestemming
Het lijkt misschien alsof de goedkope brandstof in België bijna uit de lucht is komen vallen, maar er zijn enkele logische verklaringen voor deze ontwikkeling. Belgische tankstations hebben de mogelijkheid gekregen om onder de vastgestelde maximumprijzen te duiken, zolang ze maar geen verlies lijden. Dit betekent dat je in Vlaanderen benzine kunt tanken voor slechts 1,407 tot 1,429 euro per liter. Voor degenen die gewend waren aan de prijzen in Luxemburg, waar super 95 maximaal 1,453 euro per liter kost, is dit een hele verademing.
Deze situatie heeft te maken met de keuzevrijheid van Belgische tankstations, wat hen toelaat om creatief te concurreren met hun prijzen. Dit soort competitie kan alleen maar voordelig zijn voor de consument en betekent dat de dagen waarop Luxemburg de onbetwiste koning van goedkoop tanken was, mogelijk geteld zijn. Voorheen was het bijna vanzelfsprekend om tijdens een grensoverschrijdende rit naar Luxemburg je tank vol te gooien, maar nu kun je voor diezelfde prijs in België al een lekker patatje mét pakken.
De impact van de CO2-heffing in Luxemburg
Een van de katalysatoren voor deze verschuiving is de invoering van een CO2-heffing door de Luxemburgse overheid. Deze was bedoeld om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en vriendelijker voor de planeet te zijn. Maar, zoals het geval is met elke inspanning richting een groener beleid, zijn automobilisten de eersten die de prijzen omhoog zien schieten. Benzine in Luxemburg is dus duurder geworden, en het was misschien te verwachten dat deze stijging de concurrentiepositie zou beïnvloeden. Ze zeggen wel eens dat je voor goede daden moet boeten en voor de automobilist betekent dit dat hij voor zijn groene zonden betaalt aan de pomp.
Schommelende olieprijzen en economische invloeden
De economische dynamiek speelt ook een rol in het ontstaan van goedkope brandstof in België. De verzwakkende dollar ten opzichte van de euro betekent dat in dollars verhandelde olie voor Europa goedkoper wordt. Het investeren van wat tijd in het begrijpen van deze economische realiteiten kan helpen om veel blijdschap te brengen bij autobezitters. Dat gezegd hebbende, een zwakke dollar zorgt ervoor dat de olieprijs enigszins onder druk staat – een realiteit die ook door de grote spelers in de economie wordt gevoeld, zoals de OPEC+ en de onverwachte wendingen uit de hoek van Amerikaanse economische maatregelen.
Dankzij deze internationale omstandigheden, in combinatie met de CO2-heffing in Luxemburg, lijken de auto’s nu naar Belgische benzinestations te trekken als motten naar het licht. Hoewel de besparing voor Luxemburgse automobilisten op diesel slechts enkele centen kan zijn, zijn die kleine voordelen niet genoeg om de Belgische overwinning teniet te doen.
De rol van Hans van Cleef in de voorspellingen
Hans van Cleef, een erkende energiedeskundige verbonden aan adviesbureau Publieke Zaken, stelt dat er nog meer positiviteit op komst is voor Belgische brandstofconsumenten. Volgens hem staan de olieprijzen onder druk door economische maatregelen en geopolitieke verschuivingen. Zijn constructieve voorspellingen bieden een hoopgevend perspectief voor iedereen die het gevoel heeft dat ze iedere pitstop moeten berekenen met een rekenmachine. De verwachtingen zijn dat brandstof in België nog goedkoper kan worden. Zijn visie is dat door allerlei economische en politieke oorzaken de vraag naar olie kan dalen, wat de prijzen verder kan drukken.
Nederlandse brandstoftrend en de opkomst van Belgische tankstations
Maar wat betekent dit allemaal voor onze buren in Nederland? Hoewel de Nederlanders ook een daling ervaren in de brandstofkosten, blijven de prijzen hoger dan die van de zuiderburen door accijnzen en belastingen. Momenteel kost een liter Euro 95 in Nederland 2,11 euro vergeleken met een eerdere 2,19 euro. Ondertussen is de dieselprijs met ongeveer 1,87 euro ook enigszins gezakt. Deze prijsdalingen lijken misschien een zegen, maar desillusies liggen op de loer. De Nederlandse automobilist zou namelijk flink wat meer moeten ophoesten zodra fiscale voordelen teniet worden gedaan.
De situatie laat dus zien dat het altijd een goed idee is om over de grens te kijken voor het vullen van de tank – een mooie rationele gedachte die je wellicht eens per maand een grensvriendelijke roadtrip kan bezorgen.
De fluctuatie van vraag en productie
Verder schommelt de verhouding tussen vraag en aanbod als een elastiekje. Landen over de hele wereld verhogen de productie zonder dat de vraag even hard meegroeit. Olieproducerende landen zitten daardoor met de handen in het haar, op zoek naar manieren om deze situatie te counteren. Voor hen die afhankelijk zijn van goedkope brandstof in België is dit misschien wel een zegen. Je kunt je voorstellen dat het internationale getouwtrek rondom olieproductie een impact heeft op je dagelijkse ritje naar de supermarkt – een frappant voorbeeld van hoe de wereld steeds meer met elkaar verweven raakt en hoeveel variabelen uiteindelijk meespelen in de prijs die je langs de snelweg ziet prijken.
De kansen voor automobilisten zijn dus groter dan ooit. Niet langer hoef je je blauwe brief mee te nemen elke keer dat je de grens passeert. België is nu de place-to-be voor wie wat zuiniger wil tanken. Deze kortingen maken het misschien zelfs aantrekkelijk om extra vakantiekilometers te maken zonder rekening te houden met die onaangenaam hoge brandstofkosten. De wereld bleef doordraaien toen Luxemburg als budgetkampioen werd afgelost; de zonnen vlogen immers ook niet uit hun baan. Uiteindelijk moeten automobilisten waar ook ter wereld zich altijd bewust blijven van de werkelijke prijs bij de pomp.
FAQ
Waarom zijn brandstofprijzen in België goedkoper?
De brandstofprijzen in België zijn goedkoper omdat tankstations een bepaalde flexibiliteit hebben om onder de maximumprijs te gaan, zolang ze maar geen verlies draaien. Extra effecten zoals een verzwakkende dollar en grotere olieproductie werken hier ondersteunend aan.
Hoe verhouden Belgische prijzen zich tot Luxemburg?
België biedt momenteel lagere prijzen dan Luxemburg, vooral voor super 95 en super 98. Hoewel diesel in Luxemburg iets goedkoper is, is het verschil niet significant genoeg om de Belgische prijsvoordelen teniet te doen.
Waarom zijn de prijzen in Luxemburg gestegen?
De Luxemburgse overheid heeft een CO2-heffing ingevoerd om uitstoot te beperken, wat de brandstofprijzen verhoogt en zo de concurrentiepositie beïnvloedt ten opzichte van België.
Gelden deze dalende trends ook in Nederland?
Nederland ziet weliswaar een daling van brandstofprijzen, maar door hogere accijnzen blijven ze duurder dan in België. Bovendien worden nieuwe prijsstijgingen verwacht zodra belastingverlagingen stoppen.
Welke invloed hebben invoertarieven en OPEC+ op de olieprijs?
Olieprijzen ondervinden druk door Amerikaanse invoertarieven en verhoogde OPEC+-productie. Dit maakt brandstof iets goedkoper, maar verdere fluctuaties zijn onvermijdelijk door mondiale vraag- en aanbodveranderingen.
Bron: HLN