Tsjechië maakt zich op voor een grote sprong in de wereld van snelwegen, een die het hart van menig snelheidsduivel sneller doet kloppen. Op delen van hun snelwegnetwerk wordt de snelheidslimiet verhoogd naar maar liefst 150 kilometer per uur, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de huidige limiet van 130 kilometer per uur.
Voor velen klinkt dit als een uitnodiging tot avontuur, maar er zijn enkele belangrijke regels en overwegingen om in gedachten te houden voordat je je navigatie instelt op ‘Tsjechië’ en met gierende banden vertrekt. De Tsjechische overheid heeft immers duidelijke richtlijnen opgesteld over waar en wanneer je die extra snelheid kunt gebruiken.
In deze blog duiken we in de details van dit ambitieuze verkeersproject, de regels die van kracht zijn, de sfeer in de Europese Unie omtrent de snellere snelwegen en de mogelijke toekomstplannen van onze vrienden in Tsjechië.
150 km/u op de D3: De nieuwe snelheidslimiet in Tsjechië
De specificaties voor dit avontuur zijn opmerkelijk. De D3-snelweg, die een cruciale verbinding vormt tussen de bruisende straten van Praag en de Oostenrijkse stad Linz, is het eerste testtraject.
Het gedeelte van deze snelweg dat onderdeel uitmaakt van het experiment, strekt zich uit over 50 kilometer tussen Planá nad Lužnicí en de gezellige stad České Budějovice.
Om deze verandering te faciliteren, worden variabele verkeersborden geplaatst die bestuurders wijzen op de nieuwe, hogere snelheidslimiet van 150 kilometer per uur. Deze hightech borden kosten een flinke 2,2 miljoen euro en zijn klaar om de show te stelen in dit snelheidsdrama.
Weersafhankelijke snelheden
De regels voor het verhogen van de snelheidslimiet naar 150 kilometer per uur hangen zo sterk af van de weersomstandigheden, dat je bijna zou denken dat je een weerkundige in de auto moet hebben. De hogere limiet geldt namelijk alleen onder ideale weersomstandigheden. Denk aan stralende zonneschijn en droge wegen.
Zodra het begint te regenen of de temperatuur daalt en de wegen gladder worden, gaat de limiet terug naar een langzamere 110 kilometer per uur. Dit weersafhankelijke systeem biedt niet alleen comfort aan de waaghalzen, maar biedt ook een gelegenheid om de impact van hogere snelheden op verkeersveiligheid te monitoren.
Eerste stap in Europa
Dat Tsjechië met deze actie geschiedenis schrijft binnen de Europese Unie is niet onopgemerkt gebleven. Niet eerder in de moderne EU-snelweggeschiedenis is een verhoging van deze omvang uitgerold.
De voorgeschiedenis leert ons dat de laatste aanpassing dateert van 1997, toen de limiet van 120 naar 130 kilometer per uur werd aangepast.
Tsjechië betreedt met dit project dan ook onbetreden terrein. Het is noemenswaardig dat Oostenrijk enkele jaren geleden kort experimenteerde met een verhoging naar 140 kilometer per uur, maar dat project werd afgebroken vanwege zorgen om milieu-impact en stijgende emissies.
Een politiek onderonsje
In de politieke arena volgen velen nieuwsgierig de ontwikkelingen. Minister van Transport Martin Kupka speelt een sleutelrol in dit project. Hij houdt de publieke opinie nauwlettend in de gaten en is benieuwd naar de impact van de snelle ritjes op statistieken rondom verkeersongevallen.
Sommigen zijn enthousiast over de soepele ritmogelijkheden, terwijl anderen bezorgd zijn over potentiële risico’s en milieu-impact. Het experiment fungeert als een lakmoesproef voor toekomstige besluitvorming op het gebied van verkeersbeheer in Tsjechië en misschien daarbuiten.
Blijven de hekjes staan?
Als alles volgens plan verloopt en er geen significante toename in verkeersongevallen is, overwegen de Tsjechen om de hogere snelheidslimiet naar andere snelwegen uit te breiden.
Specifieke kandidaten zoals de D1 tussen Přerov en Ostrava en de D11 in de buurt van Hradec Králové worden al genoemd als mogelijke toekomstige high-speed corridors.
Dit potentieel grootschalige verkeersbeheerproject beoogt niet alleen de efficiëntie van verkeersstromen te verbeteren, maar hopelijk ook de veiligheid op de weg te verhogen.
Voor de Tsjechische overheid draait het niet enkel om adrenaline-rijke ritten, maar ook om rationele overwegingen van mobiliteit en innovatie in verkeersveiligheid.
FAQ
Wat is de nieuwe snelheidslimiet op sommige snelwegen in Tsjechië?
Op bepaalde delen van de snelwegen in Tsjechië, met name de D3 tussen Planá nad Lužnicí en České Budějovice, is de snelheidslimiet verhoogd naar 150 kilometer per uur.
Onder welke omstandigheden geldt de verhoogde snelheidslimiet?
De verhoogde snelheidslimiet is van kracht bij goede weersomstandigheden, dus alleen bij droog en helder weer zonder gladde wegen.
Waarom wordt de snelheid verlaagd bij slecht weer?
De snelheid wordt verlaagd naar 110 kilometer per uur onder slechte weersomstandigheden vanwege de verhoogde risico’s op verkeersongevallen.
Zijn er plannen om de snelheidsverhoging uit te breiden naar andere snelwegen?
Indien de proef succesvol is, overweegt Tsjechië om de snelheidsverhoging ook op andere trajecten zoals de D1 en de D11 toe te passen.
Wat gebeurt er na de testperiode van de verhoogde snelheidslimiet?
Na de testperiode zullen de resultaten worden geëvalueerd, waarbij de impact op verkeersongevallen en verkeerspatronen een belangrijke rol zal spelen in verdere besluitvorming.
Bron: HLN