De wereld van elektrische voertuigen (EV’s) is er een van voortdurend veranderende innovaties en spannende vooruitzichten. Terwijl de ene helft van de EV-rijders nog steeds worstelt met het idee dat hun accu mogelijk niet voldoende is voor lange trips, blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025 dat maar liefst 48 procent van de EV-gebruikers nooit onderweg hoeft bij te laden.
Dit opvallende gegeven zegt iets over de huidige stand van zaken in de EV-wereld. Waarom is dat zo en wat betekent dit voor de toekomst van elektrische voertuigen?
Wat hebben elektrische berijders nodig?
De vrees om onderweg zonder stroom te komen staan – ook wel range anxiety genoemd – is voor veel mensen een belangrijk obstakel om over te stappen op elektrisch rijden. Toch zijn er steeds meer mensen die zich hier niet door laten afschrikken, vooral de 48 procent EV-eigenaars die nooit onderweg opladen.
Hoe kan het dat deze bestuurders zich geen zorgen maken over hun actieradius? Het type elektrische auto speelt hierin een cruciale rol. Rijders van modellen met een indrukwekkend bereik, zoals de Tesla Model S of de Lucid Air, hoeven zich nauwelijks zorgen te maken.
Echter, voor wie in een oudere of minder geavanceerde EV rijdt, zoals de eerste generatie Nissan Leaf, kunnen die kilometers een uitdaging vormen. Toch slagen velen erin hun dagelijkse routes probleemloos af te leggen zonder onderweg te hoeven stoppen bij een laadpaal.
Oplaadtrends en eigenaardigheden
Dankzij het eerdergenoemde onderzoek krijgen we ook een inzicht in de oplaadgewoonten van de Nederlandse EV-rijders. Bijna 79 procent van de EV-eigenaars heeft zonnepanelen, wat aanzienlijk meer is dan het nationale gemiddelde van 35 procent. Dit wijst op een bewuste keuze voor duurzaamheid.
Bovendien beschikt een groot aantal van deze rijders over een eigen oprit, wat thuisladen niet alleen mogelijk maar ook aantrekkelijk maakt. Dat resulteert erin dat 61 procent van de laadacties vanuit huis plaatsvindt.
Openbare laadstations en werklaadstations zijn andere populaire opties, met respectievelijk 63 procent en 22 procent van de oplaadacties. Het is duidelijk dat gemak en duurzaamheid een grote rol spelen in de manier waarop EV-rijders hun voertuigen laden.
Invloed van infrastructuur en reisgewoonten
De laadinfrastructuur en persoonlijke reisgewoonten zijn belangrijke factoren die bepalen hoe en waar EV’s worden opgeladen. De technologische vooruitgang in batterijcapaciteit betekent dat veel autorijders geen lange afstanden hoeven af te leggen om hun bestemming te bereiken.
Ook houden veel mensen hun vakanties dicht bij huis of kiezen voor milieuvriendelijkere middelen van vervoer, zoals vliegen voor lange afstanden. Hierdoor is de noodzaak om onderweg op te laden veel minder.
Voor dagelijkse ritten binnen de regio zorgt de huidige infrastructuur ervoor dat opladen bijna altijd handig en snel is. Deze combinatie betekent dat comfortabel rijden en een lagere milieu-impact een dagelijkse realiteit zijn voor veel EV-bestuurders.
De evolutie van elektrisch rijden
Elektrisch rijden wordt steeds meer geïntegreerd in de levensstijl van consumenten, dankzij verbeteringen in de laadinfrastructuur en de groeiende populariteit van thuisladen. Technologische veranderingen, zoals verbeterde batterijduur en meer laadmogelijkeden, creëren een toekomst waarin elektrisch rijden de norm wordt.
EV-rijders zien het voordeel van minder frequente tankbezoeken en voor de meesten is de overgang naar elektrisch rijden soepel verlopen. Terwijl steden en gemeenschappen de laadinfrastructuur verder uitbreiden, zullen zelfs de meest aarzelende bestuurders merken dat elektrisch rijden niet alleen haalbaar, maar ook wenselijk is.
Nu auto’s steeds geavanceerder worden, met laadtijden die snel verkorten, zijn er legio voordelen voor degenen die al de sprong hebben gewaagd naar elektromobiliteit.
FAQ
Waar halen de meeste EV-rijders hun energie vandaan?
Veel EV-eigenaars laden hun auto’s het liefst thuis op, waardoor thuisladen ongeveer 61 procent van alle laadmomenten inneemt. Andere voorkeuren zijn openbare laadpalen en laadstations op het werk, met respectievelijk 63 procent en 22 procent.
Wat verklaart dat bijna de helft van de EV-rijders nooit onderweg oplaadt?
Veel bestuurders hebben voertuigen met een ruime actieradius, waardoor zij zonder opladen de nodige kilometers kunnen maken binnen hun regio.
Hebben veel EV-eigenaars zonnepanelen, en waarom is dat relevant?
Ongeveer 79 procent van de EV-rijders beschikt over zonnepanelen. Dit ondersteunt hun duurzame keuze en helpt bij het terugdringen van de energiekosten.
Waar parkeren en laden de meeste EV-rijders hun auto’s?
De meeste EV-rijders hebben de luxe van een eigen oprit, wat het laden van de auto gemakkelijker en aantrekkelijker maakt. Dit vermindert de afhankelijkheid van openbare laadpunten.
Hoe beïnvloedt het voertuigtype de houding ten opzichte van laden onderweg?
Bestuurders van moderne elektrische voertuigen, zoals de Tesla Model S, merken vaak dat hun bereik voldoende is voor dagelijks gebruik, waardoor noodzakelijk opladen onderweg minder vaak voorkomt.
Bron: Nationaal Laadonderzoek 2025