Rijden onder invloed is een probleem dat zowel door de wetgever wordt aangepakt als besproken in de auto-industrie. Onlangs is er een onderzoek uitgevoerd in de Verenigde Staten dat aantoont welke autobezitters het meest onder invloed rijden. Het blijkt dat in de 50 grootste steden van Amerika BMW-eigenaren het hoogste percentage hebben van bestuurders die betrapt worden op rijden onder invloed. Gemiddeld zijn er 3,09 gevallen van DUI’s per 1.000 automobilisten die in een BMW rijden. Autorijden onder invloed van alcohol of drugs is een ernstig punt van zorg, niet alleen voor de betrokken bestuurders, maar voor iedereen op de weg. Door het gedrag van bestuurders van verschillende merken onder de loep te nemen, hopen onderzoekers meer inzicht te krijgen in welke merken vaker geassocieerd worden met ongelukken veroorzaakt door dit gevaarlijke gedrag. Deze blog verkent welk automerk vaker voorkomt in situaties waarbij bestuurders onder invloed zijn en worden bekeurd.
Bovenaan de lijst: BMW
Het nieuwste onderzoek plaatst BMW bovenaan als het gaat om incidenten van rijden onder invloed. Met 3,09 DUI’s per 1.000 bestuurders komt dit merk in een negatief daglicht te staan. Betekent dit dat BMW-rijders berucht zijn om hun rijgedrag? Of ligt de oorzaak elders? En wat kunnen andere automerken hiervan leren?
Misschien ligt een deel van het antwoord in het imago dat BMW met zich meebrengt. Ontvangen ze vaker een rijbewijs met bijbehorend prestatief adrenalineverlangen? Het is een interessant vraagstuk dat meer onderzoek kan gebruiken. Wat wel duidelijk is, is dat BMW een patroon vertoont in vergelijking met andere merken als het gaat om rijden onder invloed. Misschien zijn deze chauffeurs niet beroemd om hun geduldige rijstijl, of genieten ze simpelweg van het zelfverzekerde imago dat een BMW met zich meebrengt.
Vergelijkbare gegevens bij andere luxemerken
Niet ver achter BMW komen de bestuurders van Ram op de tweede plaats. Zij hebben 3 DUI-aanklachten per 1.000 automobilisten. Acura-rijders, het luxemerk dat eigendom is van Honda, volgt op de derde plek met 2,69 incidenten per 1.000 bestuurders. Deze merken worden minder vaak gebruikt in Europa, maar vertonen toch vergelijkbare trends wat betreft rijden onder invloed.
Het probleem lijkt geen grenzen te kennen als het gaat om merk of status van de auto, want ook luxemerken hebben te maken met vergelijkbare statistieken. Een Ram of Acura mag dan wel een statussymbool zijn in de Verenigde Staten, het blijkt dat ook deze merken niet immuun zijn voor de gevaren van rijden onder invloed. Misschien hangt het samen met percepties van onoverwinnelijkheid en onkwetsbaarheid die met luxevoertuigen gepaard kunnen gaan.
Hoe verschillen Europese merken?
Op de gedeelde vierde plaats staan merken die we in Europa wel vaker zien, namelijk Audi en Volvo. Beide merken hebben 2,42 gevallen van DUI’s per 1.000 bestuurders. Dit roept vragen op over hoe bepaalde merken omgaan met hun imago op het gebied van veiligheid en verantwoordelijkheid. Terwijl Volvo doorgaans bekendstaat om zijn veiligheidsfeatures, toont dit aan dat geen enkel merk immuun is voor de risico’s van rijden onder invloed.
Dit maakt het belangrijk voor autobezitters om zich bewust te zijn van hun verantwoordelijkheden op de weg, ongeacht in wat voor auto ze rijden. Audi, met zijn slogan Voorsprong door techniek, lijkt toch door sommige chauffeurs wat te letterlijk te worden opgevat. De uitdaging lijkt niet alleen de technische superioriteit te zijn, maar ook het veilig kunnen hanteren van deze techniek, ongeacht de omstandigheden.
De veiligere keuzes
Opvallend genoeg zijn er merken die het beter doen wat betreft de statistieken van betrapte bestuurders. Land Rover scoort laag met slechts 1,16 gevallen per 1.000 bestuurders. Slechts één ander merk doet het beter: Mercury, met 0,86 betrapte bestuurders. Dit maakt het de veiligere merken wanneer het gaat om het rijden onder invloed. Het is mogelijk dat deze merken meer nadruk leggen op verantwoordelijk rijden, maar het zou ook kunnen liggen aan de doelgroep of het type auto dat geproduceerd wordt.
Wat de reden ook moge zijn, het blijft een interessante bevinding. Misschien komt het door de robuustheid en het avontuurlijke imago van Land Rover dat zijn gebruikers verantwoordelijker laat rijden, of trekt het gewoon een publiek aan dat meer verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
Generatie Z en rijgewoonten
Naast de analyse van automerken, onthult het onderzoek ook dat leeftijd een belangrijke rol speelt bij rijden onder invloed. Bestuurders uit Generatie Z staan bovenaan met een score van 2,62 per 1.000. Dit betekent dat deze jongere bestuurders verantwoordelijk zijn voor de meeste DUI-gevallen, wat vragen oproept over bewustwording, educatie en maatregelen die kunnen helpen om het aantal incidenten te verminderen.
De millennials volgen op de voet met 2,4 per 1.000, terwijl ouderen van 79 tot 95 jaar amper betrokken zijn bij rijden onder invloed met slechts 0,21 gevallen. Bewustwording en verkeerseducatie lijken belangrijk om te blijven benadrukken voor zowel jongere als oudere bestuurders. Misschien moeten we ons afvragen of de invloed van sociale normen, druk van leeftijdsgenoten en zelfs de rol van sociale media hier een rol spelen. Hoe kunnen we een cultuur veranderen die alcoholgebruik in verband brengt met autorijden? Het beantwoorden van deze vragen kan een cruciale rol spelen in het verminderen van ongevallen voor toekomstige generaties.
FAQ
Welke autobezitters hebben de meeste DUI’s?
BMW-eigenaren hebben het hoogste aantal DUI’s per 1.000 bestuurders met gemiddeld 3,09.
Welke Amerikaanse automerken volgen na BMW?
Ram en Acura behoren tot de merken die na BMW het hoogst scoren in DUI-aantallen.
Hoe doen Europese automerken het op deze lijst?
Audi en Volvo delen een vierde plaats met elk 2,42 DUI-gevallen per 1.000 bestuurders.
Welke leeftijdsgroep heeft de meeste DUI’s?
Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, heeft de meeste DUI-gevallen.
Welk merk heeft het laagste DUI-percentage?
Mercury heeft het laagste aantal DUI-gevallen met slechts 0,86 per 1.000 bestuurders.
Bron: Motor1