Heb je ooit gezien hoe een stoere Mustang-bestuurder zijn drift-skills wil laten zien, maar het compleet verkeerd afloopt? Precies dat gebeurde onlangs op een kruispunt in Mijdrecht.
Wanneer driften misgaat
Op de N201 in Mijdrecht wilde een Mustang-bestuurder indruk maken door tijdens het linksaf slaan een drift in te zetten. Wat er daarna gebeurde, werd vastgelegd door een dashcam en is inmiddels viral gegaan op sociale media. In plaats van een gecontroleerde powerslide te maken, draaide de auto een volledige 360 graden en belandde in de berm.
De beelden tonen duidelijk hoe de achterwielaandrijving van de Mustang het begaf op het natte wegdek. Het regent, de weg glimt van het water, en de combinatie van te veel gas en te weinig grip zorgt ervoor dat de bestuurder compleet de controle verliest.
Waarom Mustangs zo vaak de fout ingaan
Misschien is er nooit een auto geweest die het internet zo vaak heeft doen oplaaien als de Ford Mustang, vanwege de vele ongevallen waarbij deze wagens betrokken zijn, meestal door het gedrag van hun bestuurders.
De reacties onder de post bevestigen dit beeld: “Dit is standaard koek met een mustang, wegligging van een natte krant” en “normal Mustang behaviour” zijn veelzeggende opmerkingen.
De krachtige achterwielaandrijving van de Mustang maakt de auto populair bij liefhebbers, maar ook verraderlijk voor onervaren bestuurders. Driften op een parkeerplaats met een minder dan ideaal oppervlak is geen goed idee.
De bestuurder had moeite om de auto recht te houden door het enorme vermogen van de 5.0-liter V8 en de beperkte tractie.
De gevaren van nat wegdek
Een van de reacties onder de post komt van een Mustang-rijder zelf: “Regen en/of een nat wegdek is niet het moment om stoer te doen met zo’n wagen. Dit ging ook wel heel makkelijk, dus misschien tijd voor een setje nieuwe banden?” Deze opmerking raakt de kern van het probleem.
Behalve als je achter het stuur zit van een rallyauto of deelneemt aan een speciale winterrijschool, is proberen te powersliden op gladde wegen een verschrikkelijk idee. Controle verliezen en crashen is bijna onvermijdelijk.
Het natte asfalt in Mijdrecht zorgde ervoor dat de banden van de Mustang geen grip konden vinden. Wat begon als een poging tot een coole linksaf-drift, eindigde in een ongecontroleerde pirouette.
Niet alleen in Nederland
Het incident in Mijdrecht staat niet op zichzelf. Hoewel de kalender recent is omgeslagen naar 2025, lijkt de reeks crash-gevoelige Mustangs door te gaan. Eerder dit jaar waren er vergelijkbare incidenten in de Verenigde Staten, waarbij Mustang-bestuurders de controle verloren tijdens drift-pogingen.
Met 800 pk naar de achterwielen was de auto helaas te veel om aan te kunnen voor de reviewer. Ja, hij crashte de staart-gelukkige GT tijdens het opnemen van de video. Dit soort verhalen herhalen zich wereldwijd, waarbij de combinatie van veel vermogen en weinig ervaring vaak tot problemen leidt.
Veiligheid op de openbare weg
Het incident in Mijdrecht had veel erger kunnen aflopen. Gelukkig raakte niemand gewond en bleef de schade beperkt tot de auto en mogelijk wat gras in de berm. Maar het had ook heel anders kunnen uitpakken als er andere weggebruikers in de buurt waren geweest.
De drift-rem is alleen bedoeld voor gebruik op het circuit. Het mag nooit worden gebruikt op openbare wegen. Deze waarschuwing van Ford zelf onderstreept dat dergelijke stunts thuishoren op een gesloten circuit, niet op kruispunten in Mijdrecht.
De dashcam-beelden dienen als een waarschuwing voor andere bestuurders: ook al heb je een krachtige auto, dat betekent niet dat je overal en altijd je skills moet tonen. Vooral niet bij regen, op een kruispunt, met verkeerslichten.
Lessen uit Mijdrecht
Wat kunnen we leren van dit incident? Ten eerste dat driften op openbare wegen altijd een slecht idee is, ongeacht je ervaring. Ten tweede dat natte omstandigheden de risico’s exponentieel vergroten. En ten derde dat sociale media vol staan met voorbeelden van waarom je dit beter niet kunt proberen.
De Mustang-bestuurder in Mijdrecht kwam er relatief goed vanaf. Zijn ego heeft waarschijnlijk meer schade opgelopen dan zijn auto. Maar het had veel erger kunnen zijn. Voor andere bestuurders geldt: bewaar je drift-ambities voor het circuit, niet voor het kruispunt.
Bron: Instagram @dutchdashcam_official