Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Dashcam

Dashcam legt vast: taxi in Groningen doet gevaarlijke brake check

Wim Door Wim
20/08/2025
in Dashcam
0 0
brake check taxi Groningen

Een zwarte Ford-taxi die ineens vol op de rem trapt onder een viaduct in Groningen. Dat moment zorgde dit weekend bijna voor een aanrijding en ging razendsnel rond op sociale media. Het dashcamfragment toont precies hoe een rotonde-uitvoeging verandert in een toneel voor gevaarlijk rijgedrag.

Jij hebt het vast wel eens gezien: iemand die plotseling besluit te laten zien wie er ‘de baas’ is op de weg. In dit geval was het een taxichauffeur die na het invoegen keer op keer hard op de rem ging staan. Resultaat? Een vlijmscherpe reminder hoe dun de lijn tussen normaal verkeer en een botsing is.

Wat gebeurde er precies?

De dashcamauto rijdt onder een viaduct in Groningen. Vanuit rechts komt een taxi, een zwarte Ford, die vlak voor het voertuig invoegt. Op dat moment lijkt er niets aan de hand.

Je denkt: ‘Gewoon een normale invoegactie, iedereen zijn plek.’ Maar dan: plotseling een brake check. De taxi staat bijna stil, zonder duidelijke reden. Je voelt hoe de spanning in de auto stijgt.

Nog geen tien meter verder weer hetzelfde. De bestuurder achter de dashcam heeft geluk dat hij tijdig kan remmen. Eén seconde later en er was blikschade – of erger.

Dit soort gedrag wordt in de volksmond vaak als asociaal bestempeld. Niet omdat remmen verboden is – natuurlijk niet – maar omdat het hier duidelijk provocerend en gevaarlijk is.

Het lijkt een trucje om de achterligger te intimideren. En eerlijk: niemand wil een spelletje stoelendans spelen met een ander terwijl je met 50 km/u tussen viaduct en rotonde rijdt.

Waarom is dit gevaarlijk?

Plotseling remmen is niet altijd onschuldig. Zeker niet als:

  • je vlak voor een ander invoegt,
  • er dicht achter je verkeer zit,
  • of de situatie onoverzichtelijk is.

Een zogenaamde ‘brake check’ kan:

  1. Tot een kop-staartbotsing leiden.
  2. Grote kans geven op letsel, want de achterligger heeft nauwelijks reactietijd.
  3. Extra gevaar veroorzaken door kettingreacties achterop.
  4. Juridische ellende opleveren, want wie deze acties uitvoert kan schuldig worden bevonden bij een ongeluk.

En vergeet niet: een tikje op lage snelheid lijkt soms onschuldig, maar de verzekering ziet het anders. Kleine schadeposten lopen al snel op tot honderden euro’s. En reken maar dat de discussie “wie zat er fout?” een basisrecept voor stress is.

Hoe reageerden mensen online?

Onder het fragment stroomden reacties binnen. Opvallend veel mensen gaven aan dat ze dit soort gedrag linken aan slechte taxichauffeurs. Een paar voorbeelden: *“Vergunning afnemen”* en *“Bij dit soort personen stap ik niet in”*.

Anderen probeerden er humor van te maken: *“Hij is niet gewend dat er iemand achter hem rijdt”*. Maar de ondertoon blijft hetzelfde: mensen herkennen het gevaar. Niemand wil hiermee te maken krijgen als ze gewoon naar huis rijden.

Wat betekent dit voor jou als bestuurder?

Iedereen maakt wel eens een fout. Misschien trap jij ook weleens harder op de rem om even iemand te waarschuwen. Maar pas op: de grens tussen een klein corrigerend signaal en gevaarlijk gedrag is dun. Als je zelf achter het stuur zit, helpt het om deze vuistregels voor ogen te houden:

Do’s:

  • Houd altijd voldoende afstand. Let op de 2-secondenregel.
  • Verwacht onverwachte manoeuvres van anderen. Check spiegels en kijk verder vooruit.
  • Blijf rustig. Reageren met irritatie maakt de situatie vaak erger.

Don’ts:

  • Nooit expres remmen om iemand achter je te ‘straffen’.
  • Geen haastige invoegacties zonder overzicht.
  • Niet blijven kleven als iemand je snijdt – dat lokt juist uit.

Want geef toe, wie heeft er niet eens een keer zijn gaspedaal dieper ingetrapt dan toegestaan? Toch weet je: het is geen vrijbrief om anderen op te jagen of te pesten.

Breder plaatje: verkeersveiligheid en dashcams

Dashcams laten dit soort situaties haarscherp zien. Waar je vroeger na een incident vaak met ‘jouw woord tegen het zijne’ stond, heb je nu beeldmateriaal. Dat kan handig zijn voor verzekeringen en politie, maar het legt ook bloot hoe vaak het misgaat. Brake check, bumperkleven, gevaarlijk invoegen – het komt dagelijks voorbij.

Interessant genoeg veroorzaken dashcambeelden soms een spiegel-effect. Als je terugkijkt hoe dichtbij een botsing was, ga je zelf ook rustiger rijden. Het voelt een beetje alsof er altijd een scheidsrechter meekijkt. En misschien is dat maar goed ook.

De kosten van een klein ongeluk

Stel dat het hier wél fout was gegaan. Een simpele kop-staart: bumper schuin, lamp stuk, motorkap gedeukt. Schadebedrag? Honderden tot duizenden euro’s.

En dan hebben we het nog niet over: eigen risico, hoger maandbedrag bij de verzekering, tijd kwijt in reparatie en gedoe met aansprakelijkheid. Uiteindelijk verlies jij, zelfs als je formeel misschien niet de oorzaak bent.

Reflectie: waar gaat dit heen?

Veel verkeerssituaties worden steeds drukker. Groningen is daarin geen uitzondering. Meer fietsers, meer taxi’s, meer haast. De kunst is om je niet te laten meeslepen door het gedrag van anderen.

“Haast je langzaam”, dat klinkt oubollig maar is levensreddend. Voor je het weet ben je slachtoffer van een ongeluk dat je nooit had kunnen voorzien. Eén verkeerde beweging, en de weg is even een mijnenveld.

Vraag je eens af: wat wil je liever? Je punt maken, of veilig thuis aankomen?

Afsluiter

Het fragment uit Groningen laat zien hoe één verkeerde actie het verkeer kan ontregelen. Een taxi die denkt stoer te doen, maar eindigt als voorbeeld van hoe het níét moet.

De boodschap voor jou is simpel: blijf kalm, houd afstand en laat je niet meeslepen in spelletjes. Want op de weg wint uiteindelijk niemand.

FAQ

Wat is een ‘brake check’?

Dat is bewust hard remmen om de auto achter je te laten schrikken of te dwingen afstand te houden.

Mag je zomaar op de rem trappen?

Natuurlijk, maar alleen als het verkeerssituaties vereist, niet om anderen te ‘straffen’ of pesten.

Wie is aansprakelijk bij een kop-staartbotsing?

Vaak de achterligger, maar bij bewezen ‘brake checken’ kan de voorligger aansprakelijk worden gesteld.

Heeft een dashcam nut?

Ja, het helpt bij bewijsvoering en kan juridisch doorslaggevend zijn.

Wat doe je als je achter een brake checker belandt?

Afstand vergroten en kalm blijven. Probeer confrontatie te vermijden en stap eventueel eerder van de weg als de situatie escaleert.

Bekijk de beelden hier:

https://autogekte.nl/wp-content/uploads/2025/08/dutchdashcam_official-an2447194082025137glhf.mp4

Bron: dutchdashcam_official

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

auto koprol voorkomen
Dashcam
Auto verliest controle en slaat over de kop na hoge snelheid op drempel
20/08/2025
Tesla dashcam
Dashcam
Dashcam toont riskante actie van Tesla-rijder die geen plek wil afstaan
20/08/2025
Vrachtwagen met zwaailichten
Dashcam
Gevaarlijke situatie: vrachtwagen dwingt auto de berm in
20/08/2025
driftkikker
Dashcam
Driftkikker op de weg mist doelwit en krijgt koffie in eigen gezicht
19/08/2025

Populaire Posts

benzineprijs
Autonieuws
Tanken wordt duurder: automobilisten moeten rekening houden met hogere kosten
20/08/2025
auto koprol voorkomen
Dashcam
Auto verliest controle en slaat over de kop na hoge snelheid op drempel
20/08/2025
brake check taxi Groningen
Dashcam
Dashcam legt vast: taxi in Groningen doet gevaarlijke brake check
20/08/2025
verkeersraadsel
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Verkeerskennis test: zo werkt voorrang bij een ongebruikelijke kruising
20/08/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl