Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

China wil af van elektronische deurontgrendeling in auto’s

Wim Door Wim
17/09/2025
in Autonieuws
0 0
elektronische deurgrepen

In de auto-industrie zien we steeds vaker de opkomst van elektronische deurgrepen. Deze moderne innovaties, die een vleugje luxe en technologische vooruitgang uitstralen, vertegenwoordigen een trend die door merken zoals Tesla en BMW gretig wordt omarmd.

Toch vragen velen zich af of deze futuristische snufjes niet meer kwaad dan goed kunnen doen. Het debat is relevant en urgent, vooral omdat landen zoals China overwegen een algeheel verbod in te stellen, nadat een fataal ongeluk in Duitsland de gevaren van deze elektronica pijnlijk blootlegde.

Wat houdt deze technologie precies in, en wat zijn de gevolgen als grote landen besluiten in te grijpen?

Veiligheidsimplicaties van elektronische deurgrepen

Elektronische deurgrepen, hoewel modieus, brengen onder bepaalde omstandigheden serieuze veiligheidsrisico’s met zich mee. Het ongeluk in Schwerte, Duitsland, waar een Tesla in brand vloog en toeschouwers niet in staat waren de inzittenden te bevrijden door gesmolten elektronische grepen, is een schrijnend voorbeeld.

In noodsituaties, waarin elke seconde telt, kunnen deze deurgrepen nadelig uitpakken. Hieruit blijkt dat de belofte van trendiness niet altijd hand in hand gaat met veiligheid.

Dat gezegd hebbende, is het niet alleen Tesla die deze technologie heeft geadopteerd. Ook andere merken zoals Nio en Xpeng bieden deze elektronische uitklapbare deurgrepen aan, vaak in combinatie met ingewikkelde knopmechanismen. Zelfs met een aanwezige mechanische noodontgrendeling blijft de vraag of deze voor de meesten in een paniekerige situatie vindbaar is.

Experts, waaronder de Duitse automobilistenclub ADAC, waarschuwen dan ook voor systemen die juist op de meest kritische momenten niet betrouwbaar blijken te zijn.

Chinese regelgeving en de gevolgen

China, een toonaangevende speler in de wereldwijde auto-industrie, staat op het punt ingrijpende maatregelen te overwegen met betrekking tot verzonken elektrische deurgrepen.

Het land denkt aan nieuwe wetten die een directe mechanische noodontgrendeling vereisen, of anders het gebruik van verzonken deurgrepen simpelweg verbieden. Dit zou vanaf 2027 in werking kunnen treden, met reeds opgestelde ontwerpen voor deze regels.

De beslissing van China zou niet alleen Chinese fabrikanten zoals Nio en Xpeng treffen, maar ook wijdere gevolgen hebben voor de internationale markt.

Aangezien veel automerken wereldwijd actief zijn, zou dit hen kunnen dwingen hun strategieën te herzien, met als gevolg dat conventionele deurgrepen wellicht hun gloriedagen binnenkort weer meemaken in Europa, inclusief Nederland. Dit toont aan hoe één land met omvangrijke economische invloed een schokgolf door de mondiale markten kan zenden.

Aerodynamische voordelen en beperkingen

Het eerste dat in het oog springt aan verzonken elektronische deurgrepen is hun visuele aantrekkelijkheid. Dit design biedt auto-ontwerpers een kans om met vloeiende lijnen en een gestroomlijnd profiel te werken.

Hierdoor lijkt de auto eleganter, wat op papier een interessanter uiterlijk kan geven. Daarnaast belicht de SAE, een bekende ingenieursvereniging, de aerodynamische voordelen, ook al is de werkelijke bijdrage een minimale vermindering in de luchtweerstandscoëfficiënt.

Toch maken de voordelen weinig verschil wanneer je kijkt naar de praktische kant. De toevoeging van motoren en mechanieken brengt extra gewicht met zich mee—soms wel zeven tot acht kilo per auto. Hierdoor rijzen ook de productiekosten en de kans op defecten. Voor veel autobedrijven worden deze deurgrepen dan ook al snel een financieel en logistiek obstakel.

Onderhoudsproblemen met deurgrepen kunnen een aanzienlijk onderdeel van de servicekosten vertegenwoordigen, wat deze innovatie voor velen minder aantrekkelijk maakt dan aanvankelijk gedacht.

Gevolgen voor de Europese automarkt

Als China daadwerkelijk de regelgeving doorzet, kan dat een massale impact hebben, zelfs voorbij hun eigen grenzen. Europese fabrikanten zoals BMW en andere spelers zouden worden gedwongen hun modellen te herzien om concurrerend te blijven op de Chinese markt.

Dit betekent mogelijk ook veranderingen voor Europese consumenten, die gewend zijn geraakt aan dergelijke innovaties. Zo kan een verschuiving naar eenvoudigere, betrouwbaardere deurgrepen zich opdringen in de industrie.

Met de mondiale verbondenheid van de auto-industrie ligt het niet voor de hand om voor verschillende regio’s afzonderlijke modellen te ontwikkelen.

Hierdoor ontstaat een situatie waarin fabrikanten moeten nadenken over integraal toepasbare technologieën, die universeel voldoen aan een groeiend eisenpakket op het gebied van veiligheid. Dit zou effectief tot een vertraging kunnen leiden van de huidige technologische trend of zelfs een volledige koerswijziging.

FAQ

Wat zijn de veiligheidsrisico’s van elektronische deurgrepen?

Ze kunnen in noodsituaties, zoals brand, onbruikbaar worden, waardoor het lastig wordt om inzittenden snel te bevrijden.

Hoe denkt China de regelgeving te veranderen ten aanzien van deurgrepen?

China overweegt een verbod op verzonken deurgrepen zonder directe mechanische noodontgrendeling vanaf 2027.

Zijn er significante aerodynamische voordelen van verzonken deurgrepen?

De aerodynamische voordelen zijn minimaal en wegen niet op tegen nadelen zoals extra gewicht en kosten.

Welke gevolgen zou het Chinese verbod voor Europese fabrikanten kunnen hebben?

Ze zouden bestaande deurgreepsystemen moeten herzien om te voldoen aan veiligheidseisen, met wijzigingen die mogelijk invloed hebben op de modellen die in Europa worden verkocht.

Wat zijn de technische uitdagingen van moderne deurgreepsystemen?

Ze bevatten complexe mechanieken die gevoelig zijn voor storingen en kunnen de onderhoudskosten negatief beïnvloeden.

Bron: Ruhr Nachrichten

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

autoplannen D66
Autonieuws
Dit zijn de autoplannen van D66: hogere belastingen, minder vrijheid?
05/11/2025
Audi software probleem
Autonieuws
Belangrijke waarschuwing van Audi: defect knopje kan auto in brand zetten
29/10/2025
robotaxi
Autonieuws
Nieuwe samenwerking: Stellantis en Uber dagen Tesla uit met eigen Robotaxi
29/10/2025
Europese autoverkoop
Autonieuws
Autoverkoop in Europa stijgt fors – nieuwe modellen blijken een schot in de roos
29/10/2025

Populaire Posts

autoplannen D66
Autonieuws
Dit zijn de autoplannen van D66: hogere belastingen, minder vrijheid?
05/11/2025
E10-benzine
Onderhoudstips
Auto-experts waarschuwen: E10-benzine kan grote schade aan je motor veroorzaken
31/10/2025
wegenbelasting elektrisch
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Nieuwe regeling voor EV’s: dit verandert er aan je wegenbelasting
31/10/2025
Audi software probleem
Autonieuws
Belangrijke waarschuwing van Audi: defect knopje kan auto in brand zetten
29/10/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl