Het lijkt wel alsof autoverzekeringen ieder jaar duurder worden, en vaak is dat ook zo. Maar niet elke automobilist betaalt hetzelfde bedrag, en de verschillen kunnen behoorlijk zijn. Een belangrijke factor hierin is het merk van de auto; dat kan de premiestijging beïnvloeden. Sommige merken zijn aanzienlijk duurder om te verzekeren dan andere, en dit kan jaarlijks oplopen tot een aanzienlijk bedrag. Laten we eens inzoomen op welke automerken in Nederland duurder zijn in de verzekering en hoe de premies zich in de tijd hebben ontwikkeld.
De verschillen in premies: merk maakt uit
Wanneer je overweegt je nieuwe auto te verzekeren, realiseer je je wellicht niet hoeveel de keuze van het automerk kan uitmaken voor je portemonnee. Merken zoals Audi en BMW staan bekend om hun premium eigenschappen en luxueuze uitstraling, waardoor je op het eerste gezicht misschien denkt dat ze daarom duurder zijn in verzekering. Maar wist je dat het niet alleen de luxe is die de prijs opdrijft? Het is ook de hoge diefstalgevoeligheid en de dure onderdelen die deze merken met zich meebrengen.
Volgens gegevens van Geld.nl betaalt een Audi-rijder maandelijks ongeveer 116,04 euro, terwijl hun tegenhangers bij BMW en Mercedes-Benz dichtbij dat bedrag zitten met respectievelijk 105,28 euro en 100,71 euro per maand. Die bedragen zijn significant hoger dan de kosten voor merken als Suzuki, waar een gemiddelde premie van slechts 66,25 euro geldt. Hieruit blijkt dat er bijna vijftig euro verschil per maand kan zijn, een verschil dat op jaarbasis kan oplopen tot wel 590 euro. Een substantieel bedrag dat je beter aan brandstof voor een mooie roadtrip kunt besteden.
Waarom sommige merken goedkoper zijn
Dan vraag je je af waarom een merk als Suzuki lager uitvalt. Dit komt voornamelijk voort uit de lagere reparatiekosten en het kleinere risico op diefstal. Suzukis worden minder vaak als doelwit gekozen door autodieven, waardoor ook het verzekeringsrisico lager ligt. En om hier meteen een open deur in te trappen: juist de eenvoudigere technologie en minder geavanceerde onderdelen drijven de prijzen niet op bij schade. Verzekeraars zijn dan eerder geneigd je een lager tarief te bieden.
Automobielen zoals Renault en Citroën bevinden zich ook in de voordelige hoek, met respectievelijke kosten van 67,12 euro en 67,85 euro per maand. Voor automobilisten die misschien wat met hun salaris willen schuiven of het budget scherp in de gaten moeten houden, zijn deze merken zeer de overweging waard.
Complexiteit van risicofactoren
Een veelvoorkomend misverstand is dat de rijervaring en leeftijd van de bestuurder de grootste impact hebben op de verzekeringskosten. Hoewel dat deels waar is, speelt de complexiteit en specificiteit van de auto zelf een belangrijke rol. Autofabrikanten zoals Audi, BMW en Mercedes zijn pioniers in geavanceerde voertuigtechnologie. Dit betekent dat ze vaker met premium materialen en technologieën werken, dus zijn de reparaties ook kostbaarder. Verzekeraars dekken dit risico af door de premies hoger te maken.
Aan de andere kant stijgen de schadebedragen die verzekeraars moeten vergoeden door meerdere toepassingen van moderne technologieën. Ironisch genoeg, hoewel het aantal claims per jaar met slechts 0,3 procent afneemt, blijven de kosten stijgen. Met een indrukwekkende zes miljard euro verwachte schadelast in 2024 worden verzekeraars met uitdagingen geconfronteerd. De nieuwe technologieën reguleren dan misschien wie er op de snelweg meer betaalt, maar verlagen in geen geval de claims.
Marktveranderingen en technologie
We zitten midden in 2025 en het is een dynamische tijd voor autoverzekeringen. Ondanks de stijgende prijzen zijn er ook andere trends in de verzekeringswereld gaande. Bij bepaalde merken, zoals BMW en Mercedes-Benz, zijn verbeterde diefstalbeveiligingen geïntegreerd in hun modellen. Dit zorgt voor lagere premies van soms wel drie euro minder per maand. Ford sluit zich aan bij deze trend en lijkt daarmee zijn prominente positie in een concurrerende markt te behouden.
Echter, andere merken zoals Peugeot en Kia moesten voor hun klanten minder blije berichten brengen, met respectievelijk 6,1 en 6 procent prijsstijging. Kia, ooit bekend als een goedkope keuze, valt nu tegen. Terwijl Volkswagen en Toyota als stabiele factoren in de Nederlandse markt redelijk in balans blijven, is de premieverhoging van gemiddeld 11 procent ten opzichte van het voorgaande jaar voelbaar. Met een gemiddelde maandelijkse premie van 88,95 euro moeten huishoudens die graag op brandstofprijzen besparen, misschien andere keuzes maken.
FAQ
Waarom zijn bepaalde automerken duurder om te verzekeren?
Bepaalde automerken hebben dure onderdelen en complexe technologie, wat reparaties duurder maakt. Bovendien zijn sommige merken populair bij dieven, wat het risico voor verzekeraars vergroot en daarmee ook de premie.
Welke merken zijn het goedkoopst om te verzekeren?
Suzuki, Renault en Citroën behoren tot de merken met de laagste verzekeringskosten, dankzij lagere reparatiekosten en minder diefstalrisico.
Is de premie voor alle merken gelijk gestegen in 2025?
Nee, de premies zijn niet voor alle merken gelijk gestegen. Terwijl de algemene trend een stijging laat zien, hebben sommige merken zoals BMW en Mercedes-Benz juist een lichte daling ervaren vanwege betere beveiligingsfuncties.
Hoeveel is de gemiddelde premie gestegen in 2025?
In 2025 is de gemiddelde premie in Nederland met 11 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar, resulterend in een gemiddelde maandpremie van 88,95 euro.
Waar moet ik op letten bij het kiezen van een autoverzekering?
Let bij het kiezen van een autoverzekering niet alleen op de prijs. Kijk ook naar wat er gedekt wordt, de specificaties van je auto, en eventuele kortingen of aanbiedingen die beschikbaar zijn voor jouw specifieke situatie.
Bron: Geld.nl