Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

ANWB wil stoppen met inflatiecorrectie op benzineaccijns: anders wordt tanken extreem duur

Wim Door Wim
26/08/2025
in Autonieuws
0 0
benzineaccijnzen

De wereld van autorijden is voor velen onlosmakelijk verbonden met wisselende benzineprijzen, een onderwerp dat vaak talloze hoofdbrekens oplevert. Recentelijk heeft de ANWB het kabinet geadviseerd de accijnzen op benzine niet langer mee te laten stijgen met de inflatie. Dit is van belang omdat met de jaarwisseling in zicht, deze indexatie zou kunnen betekenen dat tanken fors duurder wordt.

Het vermijden van onnodige prijsstijgingen bij autorijden is iets dat je graag wilt, maar de vraag is hoe je dat effectief kunt aanpakken. In deze blog duiken we dieper in op waarom de ANWB deze oproep heeft gedaan en welke gevolgen dit kan hebben.

De impact van accijnsindexatie op benzineprijzen

Het idee achter het indexeren van accijnzen op producten als benzine is om de inflatie bij te houden. Dit klinkt misschien logisch, maar de realiteit is dat deze maatregel ervoor zorgt dat tanken steeds duurder wordt.

ANWB-bestuursvoorzitter Marga de Jager benadrukt dat de betaalbaarheid van autorijden flink onder druk komt te staan door de lastenverzwaring.

Een stijging in de kosten van benzine raakt immers niet alleen je portemonnee, maar kan ook je mobiliteit beperken, vooral in gebieden waar openbaar vervoer geen volwaardig alternatief biedt.

Nederland is bovendien het enige Europese land dat deze indexatiemethode hanteert, waardoor het accijnsniveau hoger is vergeleken met onze buurlanden. Dit leidt tot een situatie waarin we verder uit de pas gaan lopen met landen als Duitsland en België.

De ANWB waarschuwt dat als er geen verandering komt, de accijnzen en daarmee de benzineprijzen nog veel sneller kunnen stijgen.

Waarom nu de tijd is voor verandering

De druk op consumenten door stijgende brandstofprijzen heeft een directe invloed op het dagelijks leven van veel mensen.

Onlangs pleitte de ANWB voor het behoud van een tijdelijke accijnskorting. Mocht deze korting verdwijnen, kan dit leiden tot een prijsstijging van ruim 25 cent per liter aan de pomp.

Met de oproep om te stoppen met het indexeren van de accijnzen tracht de ANWB verdere schade te beperken. Hun betoog is dat Nederland niet alleen veel meer accijns heft dan andere landen, maar ook dat het stapelen van kosten niet doelmatig is zolang een breed publiek nog afhankelijk is van fossiele brandstoffen.

Elektrische auto’s mogen dan in opmars zijn, ze zijn nog lang niet het voertuig voor de massa. Dit betekent dat traditionele benzineauto’s voorlopig het meest gangbaar blijven op de weg.

Met name in landelijke gebieden, waar openbaar vervoer schaars is en de afstand tot voorzieningen groter, voelen mensen de effecten van stijgende brandstofprijzen het hardst.

Hier kunnen we ons afvragen: is het huidige beleid wel eerlijk? Of zorgt het simpelweg voor een tweedeling tussen stad en platteland?

Inspanningen van de overheid en mogelijkheden tot bezuinigen

De overheid is zich bewust van deze problematiek. Demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur gaf onlangs aan te zoeken naar oplossingen om prijsstijgingen tegen te gaan.

Vooralsnog blijft een concrete belofte echter uit. Een optie is het ‘bevriezen’ van accijnzen op het huidige niveau, om de kosten voor consumenten beheersbaar te houden.

Maar zoals bij veel politieke kwesties speelt ook hier de balans tussen maatschappelijke behoeften en financiële haalbaarheid. Het verlies aan inkomsten door lagere accijnzen zou de schatkist immers veel geld kosten.

Toch lijkt er hier een breed draagvlak voor te bestaan, omdat veel Nederlanders dagelijks met de auto van en naar werk gaan door een gebrek aan alternatieven.

Om praktische oplossingen te implementeren, is het belangrijk dat de burger ook verantwoordelijkheid neemt. Efficiënt rijden kan al een stap in de goede richting zijn. Met een kleine aanpassing in rijstijl zou je bijvoorbeeld al vele liters per jaar kunnen besparen.

Blijf je liever op de autoweg langs tankstations slalommen op zoek naar de goedkoopste liters? Natuurlijk helpt dat ook, maar het is meer een vergeefse zoektocht zolang accijnzen de prijzen beïnvloeden.

Hangen de kosten van autorijden ook af van waar je woont?

Of je nu in de stad woont of op het platteland, de kans is groot dat brandstofprijzen hoog op de lijst van kostenstijgers staan door de accijnsdruk. De dunbevolkte regio’s van Nederland, waar de bus niet om de hoek stopt, zijn extra gevoelig voor deze prijsstijgingen.

Veel mensen daar zijn simpelweg bijna volledig afhankelijk van hun auto voor werk, boodschappen en sociale contacten. In de stad kun je misschien nog kiezen voor de fiets of een deelfiets, maar op het platteland lijkt de auto vaak een verplichte keuze.

De ANWB stelt daarom dat vooral bewoners van landelijke gebieden de pijn zullen voelen van stijgende benzinekosten. Zonder ingrepen vanuit de overheid dreigen deze wijken en gemeenschappen verder geïsoleerd te raken door de financiële belemmeringen.

Wat kunnen automobilisten nu al doen?

Ondanks de druk die accijnzen met zich meebrengen, zijn er genoeg manieren om te rijden zonder te diep in je buidel te tasten. Overweeg bijvoorbeeld vaker samen te rijden met collega’s, vrienden of familie, zodat je kosten kunt delen. Of misschien is een overstap naar een meer brandstofefficiënte auto een optie als je kosten wilt besparen.

Certificaten en keurmerken op brandstofefficiëntie bieden een transparant inzicht in het verbruik. Een andere manier is simpelweg de handen uit de mouwen steken en het rijden zo plannen dat je tijdens het minst drukke tijdstip de weg op gaat.

Minder file betekent immers minder stilstaand verkeer en dus een lager brandstofverbruik. En terwijl je wacht op die politieke verandering, kun je ook je auto in optimale conditie houden. Goede zorg en regelmatig onderhoud kunnen de kosten rond het tanken zeer gunstig beïnvloeden.

FAQ

Is het indexeren van benzineaccijnzen een unieke maatregel voor Nederland?

Nederland is inderdaad het enige land binnen Europa dat consequent accijnzen op benzine indexeert. Dit betekent dat de prijzen automatisch stijgen met de inflatie, wat zorgt voor extra hoge kosten ten opzichte van bijvoorbeeld onze buurlanden.

Hoe kan stoppen met accijnsindexatie benzinekosten verlagen?

Door het afschaffen van de indexatie worden de benzineprijzen minder gevoelig voor automatische inflatiestijgingen, waardoor de kosten voor de consument stabieler kunnen blijven.

Waarom pleit de ANWB voor het behouden van de accijnskorting?

De ANWB ziet het afbouwen van administratiekosten als een manier om benzine toegankelijker te houden voor veel gebruikers, vooral in landelijke gebieden waar alternatieven vaak ontbreken.

Welke impact heeft de accijnstoename op plattelandsgebieden?

Landelijk gebied heeft meer last van stijgende benzineprijzen omdat de inwoners vaak afhankelijker zijn van de auto door beperkte alternatieven in openbaar vervoer. Dit maakt het moeilijker voor bewoners om werk en voorzieningen te bereiken.

Wat kunnen mensen zelf doen om de effecten van hoge benzineprijzen te beperken?

Automobilisten kunnen kosten beheren door hun voertuig goed te onderhouden, brandstofefficiënt te rijden, en bepaalde aankopen of reizen te spreiden.

Bron: ANWB

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

Publieke laadpalen
Autonieuws
Steeds meer publieke laadpalen: elektrisch laden dichterbij dan ooit
26/08/2025
banen Duitse auto-industrie
Autonieuws
Duitse auto-industrie verliest ruim 51.000 banen in één jaar
26/08/2025
benzineprijzen
Autonieuws
Goed nieuws voor automobilisten: benzineprijs mogelijk omlaag door OPEC+
24/08/2025
waterstofauto
Autonieuws
Einde in zicht voor waterstofauto’s? Steeds meer partijen stappen eruit
24/08/2025

Populaire Posts

Publieke laadpalen
Autonieuws
Steeds meer publieke laadpalen: elektrisch laden dichterbij dan ooit
26/08/2025
benzineaccijnzen
Autonieuws
ANWB wil stoppen met inflatiecorrectie op benzineaccijns: anders wordt tanken extreem duur
26/08/2025
banen Duitse auto-industrie
Autonieuws
Duitse auto-industrie verliest ruim 51.000 banen in één jaar
26/08/2025
hars verwijderen auto
Onderhoudstips
Hars op je auto? Dit zijn de beste manieren om het te verwijderen
24/08/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl