Kan een elektrische auto-accu de tand des tijds beter doorstaan dan de traditionele brandstofmotor? Nieuwe inzichten laten zien dat moderne lithium-ion-batterijen in elektrische voertuigen langer meegaan dan je misschien zou verwachten, soms zelfs langer dan veel dieselmotoren. Dit resulteert in accuprestaties waarmee elektrische auto’s tot wel 300.000 kilometer probleemloos kunnen afleggen zonder al te veel capaciteitsverlies. In deze blog duiken we dieper in de details van deze ontwikkelingen. We bekijken de factoren die hierbij een rol spelen en beantwoorden enkele prangende vragen over wat er precies met de accu gebeurt gedurende zijn levensduur.
Duurzaamheid van elektrische auto-accu’s
De duurzaamheid van de accu’s in elektrische voertuigen is indrukwekkend te noemen. Volgens recent onderzoek door Aviloo, een specialist in accuanalyse, in samenwerking met het adviesbureau P3, blijken moderne accu’s meer dan aan de verwachtingen te voldoen. Uit gegevens die zijn verzameld van 7.000 elektrische voertuigen, blijkt dat bij de meeste auto’s de batterijen na 300.000 kilometer nog steeds minimaal 80 procent van hun oorspronkelijke capaciteit behouden.
Dit is te vergelijken met prestaties uit het verleden die vaak niet hetzelfde niveau konden bereiken. Deze onderzoeksresultaten steunen op praktische ervaring en gegevens uit de praktijk. Daarmee zijn ze overtuigend en geven vertrouwen in de toekomst van elektrisch rijden. Vergeleken met de levensduur van een goede dieselmotor doen deze batterijen het zelfs nog beter. Voor de consument betekent dit niet alleen minder onderhoudskosten, maar ook een verzekering dat de investering in een elektrische auto betrouwbare mobiliteit biedt.
Beginfase van accuverlies
Interessant genoeg verliezen de accu’s in het begin van hun levensduur relatief snel een klein percentage van hun capaciteit. Ter illustratie: de eerste 30.000 kilometer is er gemiddeld een verlies van vijf procent te noteren. Dit fenomeen, vaak vergeleken met het inlopen van een nieuwe auto, is te koppelen aan elektrochemische veranderingen binnen de accucellen.
Het initiële verlies kan worden toegeschreven aan veranderingen die plaatsvinden op de anode van de batterij, waar een soort beschermende laag zich vormt tijdens de eerste laadcycli. Wanneer deze laag stabiel is geworden, neemt de snelheid van het capaciteitsverlies sterk af, wat resulteert in een veel langzamere veroudering van de batterij. Terwijl sommige consumenten zich zorgen kunnen maken over dit vroege verlies, blijkt uit de evaluatie dat de verdere afname van de accucapaciteit zich over een lange periode stabiliseert. Na deze eerste fase blijft namelijk het grootste deel van de capaciteit behouden, wat de duurzaamheid van elektrische voertuigen versterkt.
Langetermijnvooruitzichten voor elektrische auto-accu’s
De resultaten van de studie suggereren dat de levensduur van veel elektrische auto-accu’s de verwachtingen overtreft. Ze blijven gebruikelijk langer goed dan men zou denken, zelfs tot ver na de garantieperiode. Het verliezen van slechts vijf procent van de capaciteit tussen de 30.000 en 200.000 kilometer betekent dat accu’s in deze fase worden onderworpen aan minimale degradatie.
Dit kan leiden tot een gunstige restwaarde voor de auto, ook wanneer deze een hogere kilometerstand heeft bereikt. Mocht er tijdens de garantieperiode toch iets misgaan, dan komt dat vaak door productiefouten die zich eerder voordoen in de levensduur van de batterij. In dergelijke gevallen zijn fabrikanten doorgaans verplicht om de accu te herstellen of te vervangen, wat ook geruststelling voor de bestuurder betekent.
Accubeheer en technologie
Het beheren van de acculading en -ontlading speelt een cruciale rol in deze positieve resultaten. Innovatieve methoden worden toegepast door sommige autofabrikanten om de batterij te beheren. Ze voeren bijvoorbeeld een gerichte beperking door in de accukracht via externe updates om degradatie te vertragen.
Dit gebeurt doorgaans zonder dat de gebruiker daar enige last van ondervindt en draagt bij aan een langere levensduur. Tesla past bijvoorbeeld een verandering toe in de laadsnelheid wanneer een bepaalde gebruiksgrens is bereikt. Dit voorkomt dat de batterij te snel veroudert door intensieve oplaadcycli, wat bijdraagt aan de efficiëntie op de lange termijn. Toch zijn er meningen die beweren dat deze maatregelen de gebruikersvriendelijkheid op de langere termijn mogelijk kunnen beïnvloeden, vooral bij lange afstanden waar laadbeperkingen de oplaadtijd verlengen.
De waarde van oude elektrische voertuigen
Jaar na jaar worden de statistieken van de levensduur van elektrische auto-accu’s steeds gunstiger. Zelfs met een afname in capaciteit na 300.000 kilometer blijven de batterijen bruikbaar. Voor stilstaande toepassingen hebben ze nog steeds waarde. De waarde op de tweedehandsmarkt hoeft daardoor niet drastisch te verminderen, zelfs niet als de capaciteit in aanzienlijke mate is afgenomen.
Het extra voordeel van de mogelijkheid om als stationaire stroombron te functioneren, draagt bij aan de restwaarde van een voertuig. Dit betekent dat afgedankte batterijen na hun eerste levensfase een nuttige toepassing kunnen vinden, bijvoorbeeld als thuisopslag voor energie. De waarde van de grondstoffen in deze batterijen moet ook niet worden onderschat. Materialen zoals lithium, nikkel en koper behouden hun waarde. Zelfs bij afgedankte exemplaren doen deze grondstoffen dienst voor hergebruik, waardoor de economische levensvatbaarheid van een batterij langer behouden blijft.
FAQ
Waarom gaan elektrische auto-accu’s langer mee?
Recente studies op basis van miljoenen kilometers aan praktijkgegevens laten zien dat lithium-ion-accu’s in elektrische auto’s opmerkelijk duurzaam zijn met minimale capaciteitsdalingen.
Wat gebeurt er met de batterij in de eerste 30.000 km?
Gedurende de eerste levensfase van de batterij vindt er een initiële degradatie plaats door elektrochemische processen, vergelijkbaar met het inlopen van een verbrandingsmotor.
Hoe beïnvloedt voertuiggebruik de acculevensduur?
Door zorgvuldig om te gaan met opladen en gebruik, kunnen gebruikers de levensduur van de accu met enkele procentpunten verlengen, vooral door het vermijden van snelladen.
Wat is de rol van technologie bij accumanagement?
Fabrikanten passen technieken toe zoals het wijzigen van accubeheer op afstand om de veroudering van batterijen te verminderen, wat kan helpen de levensduur van een accu te verlengen.
Waarom blijft de restwaarde van oude elektrische auto’s stabiel?
Dankzij de langdurige bruikbaarheid van accu’s, in combinatie met hun gebruik in stilstaande toepassingen en de waarde van grondstoffen, blijven de restwaarden van oude elektrische auto’s betrouwbaar.
Bron: Aviloo