Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Waarom Porsche niet in de Verenigde Staten gaat produceren

Wim Door Wim
07/09/2025
in Autonieuws
0 0
Porsche productie strategie

Een auto kopen is voor velen een grote beslissing met talloze keuzes en overwegingen. Een van de grootste vragen waar velen mee worstelen, is waar die auto eigenlijk gemaakt wordt. Neem Porsche, het lichte zwaargewicht onder de sportauto’s uit Duitsland dat een belangrijke speler is op de Amerikaanse markt. Toch kiest dit prestigieuze merk ervoor om de productie dicht bij huis te houden, wat vragen oproept. Waarom maakt Porsche bijvoorbeeld niet de sprong over de oceaan om auto’s te fabriceren in hun grootste afzetmarkt? Het lijkt een logische stap, maar zoals altijd zit de duivel in het detail. Niet alleen commerciële belangen spelen hier een rol, maar ook de trots van traditie en de nuance van strategie. Deze blog duikt dieper in de productiestrategie van Porsche en wat dit betekent voor de autoliefhebber op beide continenten.

Waarom Porsche in Europa blijft produceren

Hoewel de Verenigde Staten de grootste markt zijn voor de glimmende vierwielers van Porsche, blijft het merk trouw aan zijn roots in Europa. Je vraagt je wellicht af waarom. Dit heeft alles te maken met de kosten van export, die de laatste jaren aanzienlijk zijn gestegen vanwege de invoertarieven. De Verenigde Staten hebben namelijk hoge heffingen op ingevoerde auto’s, wat het verplaatsen van auto’s van Europa naar Amerika geen kleinigheid maakt.

Hoewel de dollar wellicht gunstig is voor export vanuit de eurozone, stijgen de kosten door de tarieven, wat direct de winstmarges van een bedrijf raakt. Toch beweegt Porsche vooralsnog niet in de richting van Amerikaanse productie. Volgens Timo Resch, de directeur van Porsche Noord-Amerika, heeft het bedrijf geen plannen om productie naar de Verenigde Staten te verplaatsen. Ondanks de druk die invoertarieven kunnen leggen op de winst, blijft Porsche stevig geworteld in hun Duitse productielocaties.

Hoe is dit mogelijk, gezien de financiële voordelen als deze barrière zou worden weggenomen? Het antwoord ligt in een mix van traditie, logistieke planning en merkloyaliteit.

Invloed van invoertarieven en consumentengedrag

De hoge Amerikaanse invoertarieven bedragen op dit moment 27,5 procent voor buitenlandse voertuigen, maar er zijn geruchten dat dit percentage kan dalen naar 15 procent. Vooralsnog is er echter niets concreets gebeurd. Dit houdt Porsche op de huidige koers: productie in Europa en export naar de Verenigde Staten. De aspecten van branding en prestige spelen hier ook een niet te onderschatten rol.

Ondanks de stijgende kosten als gevolg van de importheffingen blijft de vraag in de Verenigde Staten naar Porsche-auto’s groot. Modellen zoals de iconische Porsche 911 blijven gewild, ongeacht de extra kosten die Amerikaanse kopers moeten dragen. Porsche lijkt hiermee niet alleen op hun product in te zetten, maar ook op de emotionele verbondenheid die consumenten met het merk hebben.

Bij Porsche gaat het namelijk niet alleen om de auto. Het is een ervaring, eentje die zijn roots diep in de modder van debuten op de Duitse circuits heeft staan.

Productielogistiek en eerder overwogen strategieën

Kort geleden deden er geruchten de ronde, mede geïnspireerd door Bloomberg, dat Porsche mogelijkheden bekeek om een deel van het productieproces naar de Verenigde Staten te verhuizen. Dit idee ontdekte mogelijkheden zoals het gebruikmaken van bestaande Volkswagen-fabrieken voor Porsche’s montagelijnen, of het beperken van de Amerikaanse operatie tot eindassemblage van onderdelen.

Dit klinkt verleidelijk: wie wil er niet verlost zijn van de lastige importtarieven en bovendien de auto’s dichter bij de klant beschikbaar hebben? Toch is het eenvoudiger gezegd dan gedaan. Porsche voedt zijn productie met de exclusiviteit van een relatief lage output. Het aantal geproduceerde auto’s ligt aanzienlijk lager dan dat van grotere zustermerken zoals Audi.

Vanuit kostenoogpunt is het simpelweg niet de moeite om uitgebreide Amerikaanse assemblagefaciliteiten op te zetten voor Porsche. Daarom zijn er geen dringende algoritmes die onmiddellijk op uitvoering willen worden gezet. Waarom immers verliezen op een geautomatiseerd systeem, als de potentiële winsten niet opwegen tegen de kosten?

De invloed op de wereldwijde verkoop

Met de opkomende schaduw van tariefbarrières moest Porsche zijn marktverwachtingen bijstellen. In het eerste semester van dit jaar zagen ze hun wereldwijde verkopen met zes procent dalen. Dit klinkt somber, maar in een breder perspectief houdt Porsche nog steeds stand in zijn premiumsegment.

De sportwagenbouwer stelt meer vertrouwen in hun sterke fundering van merkloyaliteit, waarbij loyalisten de rivier van stijgende kosten oversteken voor die authentieke Duitse ervaring. De tariefdruk genereert een briesje van verandering en aanpassing, en er kunnen verwachtingen worden uitgesproken dat Duitse autofabrikanten in de toekomst dicht bij nieuwe afzetmogelijkheden blijven hangen.

Toch zijn de verwachtingen om een meer gelokaliseerde productie binnen de Amerikaanse grenzen te realiseren nog niet feilloos.

Problemen en dilemma’s van Amerikaanse productie

Waarom verhuizen als de economische logica uitwijst dat een verplaatsing meer kosten dan besparingen oplevert? Zelfs bij een verlaging van de invoertarieven blijft Amerikaanse productie een complexe onderneming. Hierdoor rijst opnieuw de vraag: is het echt zo vanzelfsprekend dat Porsche in de toekomst stappen in deze richting onderneemt?

Elke cent die bespaard zou worden door verminderde importheffingen, zou al teniet gedaan worden door de investering om een productie-infrastructuur op te zetten.

FAQ

Waarom kiest Porsche ervoor om niet in de VS te produceren?

Porsche heeft geen Amerikaanse productie vanwege de hoge kosten en het economisch niet rendabel zijn van een verhuizing. De huidige Europese productie is voldoende.

Zal de daling van Amerikaanse invoertarieven naar 15 procent Porsche beïnvloeden?

Hoewel de verlaagde tarieven aantrekkelijk kunnen zijn, veranderen deze nog niets aan Porsche’s directe productieplannen in de VS.

Waarom zijn Amerikaanse consumenten zo belangrijk voor Porsche?

Amerikaanse consumenten zijn een cruciale markt voor Porsche vanwege hun voorkeur voor duurdere modellen zoals de 911, en vormen daarmee Porsche’s grootste afzetgebied.

Wat zijn de huidige productieniveaus van Porsche in vergelijking met andere autofabrikanten?

Porsche onderhoudt lagere productieniveaus in vergelijking met grotere fabrikanten zoals Audi, wat het moeilijker maakt om Amerikaanse productie economisch te verantwoorden.

Wat was de impact van de verhoging van tarieven op de wereldwijde verkoop van Porsche?

Door de stijgende importtarieven is de omzet van Porsche wereldwijd met zes procent gekrompen in de eerste helft van het jaar.

Bron: Handelsblatt

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

Tesla supercharger
Autonieuws
Tesla-rijders klagen over hoge Supercharger-rekeningen: ‘Niet normaal meer’
07/09/2025
Tesla
Autonieuws
Megadeal: Elon Musk krijgt biljoenbonus bij succes
06/09/2025
grijs en geel kenteken
Autonieuws
Wat is het verschil tussen een grijs en geel kenteken in Nederland?
06/09/2025
Chinese auto's in Nederland
Autonieuws
Onderzoek: een op de drie Nederlanders kiest liever voor Chinese dan Amerikaanse auto
06/09/2025

Populaire Posts

Tesla supercharger
Autonieuws
Tesla-rijders klagen over hoge Supercharger-rekeningen: ‘Niet normaal meer’
07/09/2025
Porsche productie strategie
Autonieuws
Waarom Porsche niet in de Verenigde Staten gaat produceren
07/09/2025
Tesla
Autonieuws
Megadeal: Elon Musk krijgt biljoenbonus bij succes
06/09/2025
verkeersraadsel
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Hersenkraker: welke auto moet eerst weg om de file op te lossen?
06/09/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl