Begin je dag liever met wat gas geven dan met abrupt stoppen? Het blijkt niet alleen leuker, maar ook gezonder. Velen van ons weten inmiddels dat auto’s met traditionele motoren een negatieve invloed hebben op het milieu door hun CO2-uitstoot. Dit heeft geleid tot de opkomst van elektrische voertuigen die als minder schadelijk voor de planeet worden beschouwd. Uit een onderzoek van de Universiteit van Southampton, zoals gerapporteerd door Carscoops, blijkt echter dat zelfs elektrische voertuigen niet zonder hun eigen milieu-impact zijn door het vrijkomen van remstof. Deze remstof, afkomstig van auto’s met zowel verbrandingsmotoren als elektrische systemen, blijkt schadelijker dan dieseldampen.
Luchtvervuiling door voertuigen is ons allang bekend, maar remstof als boosdoener trekt minder vaak de aandacht. Wat velen niet weten, is dat elektrische voertuigen remstof genereren door zowel conventionele remmen als hun zware gewicht. Dat elektrische auto’s regeneratief kunnen remmen helpt wel, maar door hun hogere gewicht creëren ze bij elke remactie toch meer remstof dan lichtere benzinevoertuigen.
Volgens Carscoops zijn elektrische auto’s wellicht niet helemaal de milieuvriendelijke oplossing waarvoor veel mensen ze verslijten. Men denkt vaak dat de uitstootproblemen alleen bij brandstofauto’s liggen, maar deze ontwikkeling toont aan dat groene technologie niet zonder uitdagingen komt. Het maakt duidelijk dat innovatie in de autobranche noodzakelijk blijft om werkelijke milieuwinst te behalen.
De impact van remstof op de gezondheid
De impact van remstof op de gezondheid blijkt significant te zijn. De wetenschappers analyseerden vier soorten remblokken: laag-metallisch, semi-metallisch, niet-asbest organisch en hybride keramisch. Interessant is dat de zogenaamd ‘organische’ varianten het schadelijkst zijn voor de longen. Dat deze blokken populair blijven in de Verenigde Staten, is geen verrassing vanwege hun kostenvoordelen en stille werking.
Ze staan bovenaan qua ontstekingseffecten in de longen en overtreffen zelfs de alarmerende eigenschappen van diesel. Naast de afwezigheid van asbest, bevatten moderne remblokken koper om warmte te verspreiden.
Hoewel asbest historisch gezondheidsrisico’s had, is koper nu ook verdacht. De stof brengt een reeks gezondheidsproblemen met zich mee, variërend van astma tot meer ernstige gevallen zoals longkanker.
Dat deze risico’s voortkomen uit alledaagse rijomstandigheden maakt ze des te meer verontrustend. In delen van de VS zie je reeds maatregelen ontstaan om de blootstelling aan zware metalen als koper te minimaliseren. Zo leggen sommige staten regels op om het kopergehalte in remcomponenten te verlagen.
Europese regels voor remstof
Dit is grotendeels bedoeld om watervervuiling te voorkomen, niet primair voor luchtverontreiniging. Als we in Europa vooruitdenken, streeft de aanstaande Euro 7-norm naar lagere emissies van remstof, maar dan enkel voor nieuw geproduceerde auto’s.
Voor wagens die nu al rondrijden, blijven vervangende onderdelen ongemoeid. De gebruikers van EV’s kunnen zelf bijdragen aan stikstofreductie door optimaal gebruik te maken van regeneratief remmen.
Maatregelen voor bestuurders van elektrische voertuigen
Dit proces transformeert de energie van afremmen in elektriciteit die de accu oplaadt, wat het gebruik van traditionele remblokken minimaliseert. De langere leercurve voor bestuurders om dit te perfectioneren, speelt mogelijk een rol waarin Amerikaanse elektrische auto’s nog hoog staan in remstof.
Omdat elektrische voertuigen een hoger gewicht hebben en er minder ervaren bestuurders zijn met de technieken voor regeneratief remmen, blijft de uitstoot van remstof groter dan bij conventionele auto’s. Het vereist oefening om deze winst ten gunste van de gezondheid volledig te benutten. Die extra belasting op het milieu vanuit remmen is iets waar men zijn ogen niet voor mag sluiten.
Toekomstige ontwikkelingen
In Europa kunnen de aanstaande emissieregels enige verlichting bieden. Wat betreft elektrische voertuigen, blijft hun verminderde lokale uitstoot van schadelijke gassen een voordeel, maar niet zonder problemen.
De oplossing ligt deels in technische vooruitgang om betere en schonere remsystemen te ontwikkelen, en deels in gedragsverandering onder gebruikers. De vraag blijft of huidige en toekomstige ontwikkelingen dit kunnen oplossen of dat striktere regulering noodzakelijk blijft.
De noodzaak voor schonere remsystemen
Dat een wagen zonder benzinemotor nog gedoe kan geven, valt velen zwaar. Ben je geïnteresseerd voor de details? Sta zeker stil bij de samenstelling van je remblokken. Ze blijken verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de luchtverontreiniging.
Er valt nog veel te behalen in de zoektocht naar schoon vervoer. Auto-ontwikkelaars staan voor de uitdaging om remsystemen te maken die niet alleen functioneel, maar ook gezond zijn. Het is interessant om te zien dat de focus nu niet alleen op emissievrije motoren ligt.
Tel daarbij het feit op dat we in de nabije toekomst mogelijk zullen kijken naar “remstofvrije” auto’s. Wie weet, misschien is dit het begin van een nieuwe revolutie in de autowereld.
FAQ
Hoe schadelijk is remstof eigenlijk voor de gezondheid?
Remstof blijkt verontrustend giftig te zijn voor de longen. Het kan zelfs schadelijker zijn dan de roetuitstoot van dieselvoertuigen, wat het nog belangrijker maakt om dit probleem aan te pakken.
Dragen elektrische auto’s ook bij aan de uitstoot van remstof?
Ja, elektrische voertuigen dragen ook bij aan de productie van remstof, voornamelijk door hun hogere gewicht dat zorgt voor meer slijtage van de remmen.
Waarom is er zoveel aandacht voor koper in remblokken?
Koper in remblokken wordt in verband gebracht met ernstige gezondheidsproblemen, daarom is de regulering van dit metaal in remsystemen van groot belang.
Zijn er internationale maatregelen tegen remstoffen?
Wereldwijd zijn er maar weinig reguleringen specifiek gericht op remstof. Wel zijn er enkele Amerikaanse staten die hoeveelheid koper in remblokken willen verlagen om milieuproblemen aan te pakken.
Wat kunnen bestuurders van elektrische auto’s doen om hun uitstoot te beperken?
Elektrische autorijders kunnen leren optimaal gebruik te maken van regeneratief remmen, waarbij energie wordt teruggewonnen en traditionele remmen minder ingezet worden.