Elektrische voertuigen zijn populairder dan ooit, maar deze populariteit kent een keerzijde: een snelle waardevermindering. Onderzoek wijst uit dat elektrische auto’s na twee jaar nog slechts 49 procent van hun waarde behouden. Dit is aanzienlijk lager dan de 83 procent waardebehoud in 2022. Ter vergelijking: benzine- en dieselauto’s behouden maar liefst 70 procent van hun waarde. Wat maakt dat elektrische auto’s in zo’n rap tempo aan waarde verliezen? En wat betekent dit voor jou als trotse bezitter van een elektrische auto?
De druk op fabrikanten en gevolgen voor de waarde van elektrische auto’s
Fabrikanten voelen de druk van het overheidsbeleid om hun uitstoot te verminderen. Het doel is dat tegen 2030 tachtig procent van de nieuwe auto’s elektrisch is, met een volledig elektrische line-up in 2035. Deze regelgeving dwingt fabrikanten om aantrekkelijke prijzen te bieden, om boetes te voorkomen. Het resultaat is dat wie nu een nieuwe elektrische auto koopt, vaak minder betaalt dan voorheen.
Jonge tweedehandsmodellen komen hierdoor in een vergelijkbare prijscategorie als de nieuwe exemplaren, wat consumenten ervan weerhoudt om voor een bijna nieuwe auto te kiezen.
Goed nieuws voor nieuwe kopers: de prijzen dalen
Een voordeel voor de consument is dat de opkomst van goedkopere modellen de gemiddelde aanschafprijs flink doet dalen. Autotrader voorspelt dat tussen 2022 en 2025 de prijzen voor nieuwe elektrische auto’s dalen van bijna 40.000 euro naar minder dan 25.000 euro. Dit kan gunstig zijn voor nieuwe kopers, maar wat als je onlangs een elektrische auto hebt gekocht?
De waardedaling kan je verrassen en je aankoop in korte tijd als minder waardevol doen aanvoelen. Een goede deal nu kan er over een paar jaar heel anders uitzien wanneer de markt verschuift.
Impact op de tweedehandsmarkt: een knauw voor de waarde van elektrische auto’s
Philip Nothard van Cox Automotive Europe legt uit dat de waarde van elektrische auto’s piekte in 2022 door pandemische oorzaken en leveringsproblemen. Maar nu bieden fabrikanten forse kortingen op nieuwe auto’s, waardoor consumenten eerder geneigd zijn een spiksplinternieuw model te kiezen boven een bijna nieuwe.
De markt voor gebruikte elektrische voertuigen krijgt hierdoor forse klappen. Het lijkt bijna alsof je een gameconsole koopt, waar de nieuwste versie vaak net zo betaalbaar is als een tweedehands exemplaar.
Voordelen van ‘middelbare’ elektrische voertuigen
Er is echter licht aan het einde van de tunnel voor eigenaren van ‘middelbare’ elektrische voertuigen, die tussen de drie en vijf jaar oud zijn. Deze modellen verliezen slechts 15 procent in doorverkoopwaarde. Blijkbaar blijft er wel degelijk vraag naar deze auto’s, maar dan moet de leeftijd van het voertuig in verhouding staan tot de prijs.
Je bevindt je in een betere financiële positie als je auto niet meer als kersvers op de markt wordt gezien, maar als betrouwbare keuze voor de kostenbewuste rijder.
Problemen voor wagenparkbeheerders door waardeverlies
Leasemaatschappijen worden hard getroffen door de waardevermindering van elektrische auto’s. Aangezien zij voor twee derde van alle nieuwe autoverkopen verantwoordelijk zijn, is een sterke doorverkoopwaarde essentieel om hun kelderende winstmarges weer op peil te krijgen. Met de dalende marktwaarde moeten ze flinke verliezen accepteren.
Dit gezegd hebbende, zou een aanhoudende crisis hogere prijzen voor huurcontracten kunnen opleveren, waardoor de consument indirect de last van deze marktconsolidatie op zijn schouders krijgt.
Collectieve uitdagingen en mogelijkheden binnen de EV-markt
Goedkopere voertuigen klinken aantrekkelijker voor de consument, maar ze zetten de hele automotive sector onder druk. Fabrikanten moeten een evenwicht zien te bereiken tussen duurzame productie en winstgevende markten. Consumenten hebben behoefte aan garanties en goed waardebehoud op lange termijn voor hun investering.
Vallen al deze componenten niet in de juiste balans, dan kan de EV-markt onhoudbaar worden en elektrische investeringen beïnvloeden.
FAQ
Verliezen alle elektrische voertuigen direct aan waarde?
Ja, voornamelijk de jongere modellen. Ze verliezen fors aan waarde en behouden na twee jaar nog maar 49 procent van hun oorspronkelijke aankoopprijs.
Waarom daalt de waarde van elektrische auto’s sneller dan die van benzineauto’s?
Het is een gevolg van scherpe kortingen die worden geboden op nieuwe modellen, naast de toenemende druk op fabrikanten om aan overheidsdoelstellingen voor EV-verkoop te voldoen.
Zijn er voordelen aan de dalende prijzen van elektrische voertuigen?
Zeker. Consumenten die voor een nieuwe aankoop staan, kunnen profiteren van aanzienlijk lagere prijzen dan enkele jaren geleden.
Hoe moeten wagenparkbeheerders met deze waardedaling omgaan?
Aanpassingsvermogen is cruciaal; ze zouden nieuwe leasevormen moeten overwegen en een flexibeler model moeten hanteren dat de waardedaling compenseert.
Wat is de toekomst van de elektrische voertuigenmarkt?
De markt moet stabiliseren door vraag en aanbod beter af te stemmen. Dit vereist verantwoorde prijsstellingsstrategieën en langetermijnvisies die investeringen in elektrisch rijden rechtvaardigen.