Veiligheidsgordels. We klikken ze al jarenlang als vanzelfsprekend vast bij elke rit die we maken. Maar is het eigenlijk logisch dat dezelfde gordel geschikt moet zijn voor iedereen, ongeacht postuur of lichaamsbouw? Bij Volvo denken ze daar anders over en hebben ze een revolutionaire oplossing bedacht: de multi-adaptieve veiligheidsgordel. Deze nieuwe gordel, die volgend jaar in de Volvo EX60 zijn debuut zal maken, zorgt ervoor dat veiligheid gepersonaliseerd wordt. Je leest in deze blog alles over hoe deze technologie werkt en wat je ervan kunt verwachten.
Gepersonaliseerde veiligheid dankzij slimme technologie
De klassieke veiligheidsgordel mag dan een eenvoudig ontwerp hebben, Volvo brengt daar verandering in met hun nieuwe technologie. Deze slimme gordel past de kracht van de voorspanning aan op basis van het profiel van de passagier. Dit betekent dat de gordel voortaan zijn werking afstemt op wie er in de auto zit. Zwaar, licht, lang of kort: voor elke lichaamsbouw biedt de gordel nu de beste bescherming.
Bij een stevige impact werkt de gordel identiek voor bijna iedereen: hij trekt strakker aan om je op je plek te houden. Maar deze spanning is niet voor ieder postuur optimaal. De nieuwe technologie zorgt ervoor dat de kracht waarmee dit gebeurt wordt aangepast, waardoor blessures tot een minimum beperkt blijven. De ingebouwde sensoren in de stoelen analyseren het profiel van de passagier, al blijft het geheim hoe deze technologie exact werkt bij Volvo.
Je kunt je afvragen hoe zo’n systeem precies in zijn werk gaat. Inspiratie uit sciencefictionfilms? Misschien niet letterlijk, maar voor Volvo is dit technologisch hoogstandje wel degelijk de toekomst geworden. Sensoren in de stoelen communiceren met de gordel zelf, een beetje zoals een personal trainer die aanvoelt wanneer je wat extra steun nodig hebt.
Innovatie alleen voorin de auto
Deze nieuwe gordeltechniek is voortgekomen uit een nauwe samenwerking met leverancier ZF. In eerste instantie zal de EX60 de pionier zijn voor deze technologie. Volvo heeft momenteel niet de mogelijkheid om de gordels ook achterin aan te passen, vanwege het grotere formaat van de oprolcassette. Hierdoor blijven de passagiers achterin voorlopig nog gebruikmaken van traditionele veiligheidsgordels.
Fredrik Heurlin, expert op dit vlak bij Volvo, legt uit dat er nu nog geen ruimte is voor de apparatuur die nodig is voor de multi-adaptieve gordels bij de achterbank. De slimme gordel is met name bedoeld om te reageren op schade bij de bestuurdersstoelen, waar de meeste bescherming nodig is.
Het idee dat zo’n geavanceerd systeem zich beperkt tot de voorstoelen mag dan wat teleurstellend lijken, de reden daarvoor is heel logisch. Tijd en ruimte, zoals Heurlin het zegt — of eerder het gebrek daaraan — zijn de boosdoeners. Technologische revoluties beginnen vaak met kleine stappen, en voor Volvo is dit nog maar het begin.
Externe factoren beïnvloeden gordelwerking
De intelligentie van dit systeem beperkt zich niet tot eenvoudig door sensoren gerapporteerde data over de passagier. Het onderzoekt zelfs omstandigheden buiten de auto. Met behulp van geïntegreerde camera’s bepaalt de auto de aanrijdingshoek of impactzijde, wat weer belangrijke invloed heeft op de gordelreactie. Zo weet de auto of de botsing van voren, achteren of zijkant komt en past hier desgewenst de gordeldruk op aan.
Doordat de technologie sterk leunt op software, werkt deze enkel bij modellen met een core-computer. Momenteel zijn dit de Volvo-modellen EX90 en straks de EX60. Dit software-gedreven systeem zorgt ervoor dat Volvo continu data kan blijven verzamelen en analyseren, met het Volvo Safety Center in Zweden als centrale plek voor onderzoeks- en verbeteringsdoeleinden.
Wanneer je denkt dat dit high-tech systeem al bijzonder indrukwekkend is, wacht tot je hoort dat het ook nog rekening houdt met externe omstandigheden. Inderdaad, het is net alsof de auto een extra paar ogen heeft. Camera’s die je omgevingsspiegel verruilen voor sensoren die direct invloed hebben op hoe je gordel reageert. Een botsing op de rug van de auto leidt tot een andere oproep van de gordel dan een botsing van voren. De auto handelt als een flexibel veiligheidsschild, altijd alert en klaar voor actie.
Updates en toekomstplannen
Dankzij deze software kan de gordeltechnologie frequent updates ondergaan. Wijzigingen en verbeteringen worden eenvoudig via het over-the-air systeem naar de voertuigen gestuurd. De data die verzameld worden, helpen ingenieurs om toekomstige aanpassingen aan deze technologie te maken.
Het is wel duidelijk dat Volvo met deze innovatieve technologie de lat voor veiligheidsgordels flink omhoog legt. En dat niet alleen nu met de EX60, maar ook voor alle toekomstige modellen die mogelijkerwijs toegang zullen krijgen tot deze bevindingen. Voor passagiersveiligheid in de nieuwste Volvo-modellen wordt de toekomst zeker een stuk veiliger.
Het mooie aan dit systeem is dat veranderingen bijna organisch kunnen plaatsvinden. Hierdoor blijft Volvo de innovatieve koploper die het altijd is geweest. Zo kunnen passagiers zich niet alleen nu, maar ook in de toekomst veilig en gerust voelen in hun vierwielige metgezel. Het voelt een beetje alsof je een abonnement hebt op updates voor je veiligheidsgordel, een innovatie die je leven letterlijk kan veranderen.
FAQ
Hoe werkt de nieuwe multi-adaptieve veiligheidsgordel van Volvo?
De nieuwe gordeltechnologie past zijn werking aan op basis van de passagier. Het systeem meet lichaamsprofielen en past kracht en spanning van de gordel dienovereenkomstig aan.
Waarom heeft Volvo alleen de voorstoelen uitgerust met deze technologie?
Vanwege ruimtegebrek is de grotere cassette nog niet geschikt voor de achterbank, en blijft de multi-adaptieve gordel vooralsnog beperkt tot de voorstoelen.
Deelt de Volvo EX60 zijn gordelinnovatie met andere modellen?
Ja, het is aannemelijk dat het systeem na de lancering van de EX60 ook in andere Volvo’s kan worden geïntegreerd.
Hoe verandert de intelligentie van de gordel buiten de auto?
De ingebouwde camera’s in de auto bepalen de impact, zoals de zijde van de botsing, om de gordelreactie te finetunen.
Zijn toekomstige updates mogelijk op deze technologie?
Ja, over-the-air updates vanuit Zweden zorgen ervoor dat veiligheidsaanpassingen direct in de auto’s kunnen worden gepusht.
Bron: Autoweek