Elektrische voertuigen maken opnieuw hun opwachting in de Nederlandse autobranche. Voor veel potentiële kopers is de aantrekkingskracht van een stekkerauto nog niet direct voelbaar. Terwijl er begin vorig jaar nog een stijgende lijn was te zien met 32 procent van de verkochte auto’s die elektrisch waren, lijken die cijfers nu sterk te dalen. AD heeft recent gerapporteerd dat het marktaandeel inmiddels amper 23 procent bedraagt. Dit roept niet alleen vragen op over de toekomst van elektrische auto’s maar ook over de factoren die het koopgedrag beïnvloeden.
De huidige daling in populariteit van elektrische voertuigen is geen zeldzaam verschijnsel. De onzekerheid rondom aankoopsubsidies en de introductie van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s speelt een aanzienlijke rol. Peter Niessink, voorzitter van Bovag, heeft de overheid opgeroepen tot meer stabiliteit. Frequent wisselende belastingtarieven en continue aanpassingen aan regels zaaien bij potentiële kopers twijfel. Consumenten wachten liever in afwachting van potentieel gunstigere financiële vooruitzichten voordat ze in de technologie investeren. Dit alles vindt plaats terwijl het in het buitenland, zoals in Noorwegen, het contrast vaak groot is bij veel steun van de overheid voor elektrisch rijden.
Nederland is bezig met het verkennen van de grenzen van zijn markt voor elektrische voertuigen. Het gevoel van onzekerheid weet ook door te sijpelen naar de tweedehandsmarkt, waar gebruikte stekkerauto’s gretig aftrek vinden in het buitenland in plaats van binnen de landsgrenzen. Bovag meldt dat er sprake is van een netto export aan elektrische voertuigen, wat impliceert dat Nederlandse autobezitters hun voertuigen afstaan aan een bredere Europese markt. Dit alles in ogenschouw nemend, blijft staan dat de binnenlandse voorkeur voor traditionele benzineauto’s merkbaar is.
Maar er is hoop voor doorgroeimogelijkheden, aangezien de prestaties van elektrische voertuigen steeds verder verbeteren. Denk daarbij aan elektrische auto’s met een actieradius die inmiddels 500 kilometer overstijgt. Vermarkte auto’s variëren van Europese, tot nu ook steeds meer Koreaanse en Chinese modellen. De batterijtechnologieën zijn robuuster dan ooit, wat zorgt voor vertrouwen bij veel automobilisten. De belangrijkste vraag ligt echter bij wat de consumenten precies nodig hebben om hun aarzeling om te zetten in actie. Kan een betere regelgeving en stimuleringsbeleid hen overtuigen om de elektrische sprong te wagen?
Er is veel aandacht voor wat de overheid kan doen om de overstap naar elektrisch rijden te bespoedigen. Herinvoering van subsidies voor tweedehands elektrische voertuigen en verlaging van de elektriciteitsbelasting worden vaak genoemd als mogelijke oplossingen. Als de kosten van elektrisch rijden verder dalen en de switch financieel gunstiger wordt, kan er een kentering verwacht worden. Uiteindelijk begint het met een alomvattend beleid dat mogelijkheden creëert, simpelweg omdat de lange termijn voordelen overtuigend zijn voor zowel de gebruiker als het milieu.
Verandering in kostenspiegel
Het mag geen verrassing zijn dat op korte termijn de kostenstructuur veel gewicht in de schaal legt voor kopers: Elektrische voertuigen worden vaak gezien als duurder in gebruikskosten per kilometer vergeleken met traditionele benzinevarianten. Verre van winstgevend dus, uit budgettair oogpunt. Ter compensatie kan de blik gericht worden op de total cost of ownership, waar onderhoudskosten en lagere brandstofkosten op termijn voordelen opleveren.
Ondanks geruchten over de hogere kosten, halen veel EV-gebruikers andere voordelen uit het dagelijkse gebruik. Geen olie verversen, geen eindeloze ritjes naar de pomp en tegelijkertijd bijdragen aan een schonere toekomst. Als consumenten verder kijken dan de initiële kosten, zouden veel voordelen zwaarder kunnen wegen dan de nadelen.
Innovatie die zichzelf bewijst
Innovaties in batterijtechnologieën hebben tevens hun effect op de markt: Batterijen worden steeds efficiënter, waardoor de angst voor snel afnemende actieradius minder relevant wordt. Daarnaast zijn er steeds meer snellaadstations beschikbaar, wat gemak biedt voor diegenen die vaak onderweg zijn. De tijd dat je op een laadsessie moest wachten zoals tot je schoenen vol zijn gesopt in een kelder tijdens een waterlek, ligt achter ons.
Toch blijven vraagtekens bestaan over de levensduur van batterijen. Gelukkig voor gebruikers bewijzen studies telkens weer dat moderne batterijen langer mee gaan dan veel consumenten vermoeden. Voor de lange termijn hebben elektrische voertuigen het potentieel om veiligere en ecologisch verantwoorde investeringen te zijn.
FAQ
Waarom overwegen minder mensen elektrische voertuigen aan te schaffen?
Steeds wisselende belastingheiingen en subsidieregelingen maken de initiële aankoopprijs minder aantrekkelijk, net als hogere kosten per kilometer.
Wat kan de Nederlandse overheid doen om EV’s aantrekkelijker te maken?
De focus zou moeten liggen op stabieler beleid, lager belasting op elektriciteit, en de terugkeer van subsidies voor gebruikte stekkerauto’s.
Waarin onderscheiden moderne elektrische voertuigen zich tegenwoordig?
Inmiddels behalen ze een actieradius van ruim 500 kilometer. Daarnaast zijn er diverse regionale fabrikanten met geavanceerde batterijtechnologieën.
Hoe verandert de dynamiek van import- en exportmarkten voor elektrische voertuigen?
Nederlandse consumenten verkopen vaak gebruikte elektrische voertuigen aan buitenlandse markten, wat resulteert in een netto export.
Zijn elektrische voertuigen op lange termijn een betrouwbare investering?
Aangezien de batterijtechnologie vaak de levensduur van het voertuig overtreft, kunnen elektrische voertuigen op de lange termijn financieel en ecologisch voordelig zijn.