Elke autobezitter weet dat terugroepacties een onlosmakelijk onderdeel zijn van het autobezit. Autofabrikanten streven naar perfectie, maar zelfs zij ondervinden soms problemen die de veiligheid van hun voertuigen kunnen beïnvloeden.
In 2022 was er, net als voorgaande jaren, weer een hele reeks terugroepacties, waarbij één merk opvallend meer voertuigen terugriep dan de rest. Welke merken waren in 2022 verantwoordelijk voor het hoogste aantal terugroepacties en wat betekende dit voor autobezitters? Dit artikel duikt er diep in.
Mercedes-Benz: Het merk met de meeste teruggeroepen voertuigen
Het is misschien een verrassing, maar in 2022 was het niet de autogigant zelf, maar Mercedes-Benz Nederland B.V. (Vans) die de meeste voertuigen terugriep. Hele busladingen werden terug naar de werkplaats gestuurd voor aanpassingen. In totaal ging het om 77.538 voertuigen, wat aanzienlijk meer was dan de 31.000 van het jaar ervoor.
Zelfs de personenautotak van Mercedes-Benz had geen schijn van kans om deze gigaklus te overtreffen, zij het dat ze toch nog redelijk scoorden met 35.500 teruggeroepen voertuigen.
Waarom riep Mercedes-Benz zoveel voertuigen terug? Een factor is de toenemende complexiteit van voertuigen. Moderne auto’s zitten vol met geavanceerde technologieën die soms voor onverwachte problemen zorgen.
Denk bijvoorbeeld aan defecte airbags of elektronische systeemfouten. Deze uitdagingen tonen aan dat zelfs de meest gerenommeerde merken niet immuun zijn voor productiefouten.
Auto-terugroepacties: Een kijkje in de cijfers
Hoewel het totale aantal terugroepacties in 2022 met 296 lager lag dan de 323 van 2021, betekende dit niet per se minder teruggeroepen voertuigen.
Integendeel, bijna 317.500 voertuigen moesten naar de garage voor een controle of aanpassing. Nieuwe modellen brengen immers vaak innovatieve technologie met zich mee, maar ook talloze uitdagingen op het gebied van veiligheid.
In deze complexe wereld ligt de sleutel tot succes in het snel en accuraat oplossen van problemen, zoals het vervangen van een defecte veiligheidsriem of het aanpassen van een softwarefout.
De reden voor deze trend is te vinden in de aard van hedendaagse autotechnologieën. Moderne voertuigen zijn meer verbonden dan ooit tevoren, en complexe elektronische systemen zijn diepgeworteld in praktisch elke functie van het voertuig.
Dergelijke geavanceerde systemen bieden zowel voordelen als valkuilen in de vorm van terugroepacties. Het is geen kwestie van of, maar wanneer een fabrikant een probleem moet terugroepen.
Stellantis: De kampioen in terugroepacties
Terwijl Mercedes-Benz de meeste voertuigen terugriep, behaalde de groep Stellantis de koppositie als het gaat om aantallen daadwerkelijke terugroepacties. Hun merken waren goed voor 64 acties.
Dit bewijst dat ondanks een vermindering in het totale aantal acties, het kwalitatieve aspect en de impact ervan aanzienlijk kunnen verschillen.
Autofabrikanten als Peugeot, Fiat en Opel, die onder Stellantis vallen, moesten keer op keer terug naar de werkbanken om de technologie en veiligheid op orde te krijgen.
Het interessante aan Stellantis is de breedte van hun merkenportefeuille. Elk merk binnen de groep heeft zijn eigen specifieke kenmerken en markten, wat leidt tot een diversiteit aan terugroepstatistieken.
Zo moeten bepaalde merken mogelijk omgaan met verschillende regelgeving of klanteisen, afhankelijk van hun marktpositie en demografie. Dit alles samen bepaalt het aantal teruggeroepen voertuigen binnen elke actie.
Auto-terugroepacties en software-oplossingen
Een interessante ontwikkeling in de autowereld is dat niet elke terugroepactie noodzakelijkerwijs een fysiek garagebezoek betekent. Tesla, een pionier op het gebied van technologie in de auto-industrie, heeft regelmatig te maken met terugroepacties die eenvoudig door een software-update kunnen worden opgelost.
Onder leiding van Elon Musk streeft Tesla ernaar om problemen steeds vaker piekfijn vanuit je eigen oprit aan te pakken. Dit vraagt enige flexibiliteit van consumenten die zich moeten aanpassen aan deze nieuwe manier van problemen oplossen.
Een auto die zichzelf kan bijwerken, brengt tal van voordelen met zich mee. De mogelijkheid om defecten te herstellen via software-updates vermindert de noodzaak voor dure en tijdrovende fysieke reparaties.
Het verandert ook de manier waarop zowel fabrikanten als consumenten naar autoreparaties kijken. Deze gegevensgedreven aanpak biedt mogelijkheden voor meer proactieve onderhoudsmethoden en kan zelfs de levensduur van voertuigen verlengen.
De toekomst van terugroepacties
De auto-industrie verandert snel, en terugroepacties zijn geen uitzondering op deze voortdurende transformatie. In vroeger tijden moest elke fout in de werkplaats worden verholpen, maar autofabrikanten zoals Tesla hebben software-updates een deel van de oplossing gemaakt.
Naarmate voertuigen steeds meer geïntegreerd raken met elektronische besturingssystemen, zal de mogelijkheid om kleine technische mankementen op afstand te herstellen, toenemen. Het vergt een andere benadering van zowel fabrikanten als consumenten en laat zien dat uitdagingen in de auto-industrie ook geholpen kunnen worden door slimme digitale oplossingen.
Deze digitale verschuiving vereist echter ook aanpassingen in regelgeving en klantenondersteuning. Naarmate technologie een grotere rol speelt in de auto-industrie, zullen fabrikanten en regelgevende instanties moeten samenwerken om uniforme standaarden te creëren die zowel veiligheid als innovatie ondersteunen.
Voor consumenten betekent dit het omarmen van deze veranderingen en het begrijpen van de nieuwe dynamiek van autoreparaties en onderhoud.
FAQ
Wat is een terugroepactie bij auto’s?
Een terugroepactie is een maatregel die autofabrikanten nemen om problemen op te lossen die de veiligheid, betrouwbaarheid of milieu-impact van hun voertuigen zouden kunnen beïnvloeden.
Welke fabrikant leidde in teruggeroepen voertuigen in 2022?
Mercedes-Benz Nederland B.V. (Vans) riep de meeste voertuigen terug, met 77.538 voertuigen in 2022.
Waarom verminderde het aantal terugroepacties, maar steeg het aantal teruggeroepen voertuigen?
Hoewel het aantal verschillende terugroepacties afnam, waren meer voertuigen betrokken bij elke actie, wat leidde tot een hoger totaal aantal teruggeroepen voertuigen.
Kunnen terugroepacties worden opgelost zonder garagebezoek?
Ja, sommige terugroepacties kunnen worden opgelost door software-updates die op afstand naar het voertuig worden gestuurd, zoals gebruikelijk is bij Tesla.
Welke groep deed het meeste aantal terugroepacties?
Stellantis voerde het hoogste aantal terugroepacties uit in 2022, met 64 acties.
Bron: Kenteken.tv