Wanneer het kwik stijgt, is er meer dan alleen zonneschijn en ijsjes waar we aan denken. De opkomst van elektrische voertuigen (EV’s) heeft een nieuwe uitdaging gebracht: hoe presteert je EV in intense hitte? Dit is een brandend hete kwestie, vooral omdat steeds meer mensen kiezen voor deze milieuvriendelijke voertuigen en van plan zijn verre zomerse reizen te maken. Laten we eens kijken wat we hierover kunnen leren.
Batterijprestaties tijdens hoge temperaturen
Wist je dat de prestaties van elektrische auto’s sterk afhankelijk zijn van de temperatuur? Recurrent Auto, een Amerikaans platform voor elektrische auto’s, heeft niet stilgezeten en een uitgebreide studie uitgevoerd. Zij verzamelden gegevens van liefst 29.700 EV’s om te analyseren hoe deze auto’s presteren wanneer het buiten echt heet wordt. Interessant genoeg toonde hun onderzoek aan dat sommige merken verrassend goed presteren bij zomerse temperaturen. Dit is cruciaal voor degenen die hun elektrische voertuigen dagelijks gebruiken tijdens warme periodes.
Temperatuur beïnvloedt de prestaties van EV-batterijen sterk. Hoe hoger de temperatuur, hoe harder de batterij moet werken om te presteren. Dit betekent dat hitte een directe invloed kan hebben op het bereik van je voertuig. De technologie is echter enorm verbeterd, en veel EV’s weten nu beter om te gaan met hitte. Toch zijn er verschillen tussen merken en modellen, waarbij Audi en BMW als opvallende voorbeelden naar voren kwamen. Hun e-tron GT en i4-modellen behouden opmerkelijk goed hun bereik, zelfs als de thermometer naar tropische hoogtes stijgt.
De impact van airconditioning en batterijverlies
Als de zon brandt en de temperatuur stijgt, is de airconditioning in je elektrische auto niet zomaar een luxe, maar een noodzaak. Echter, dit stukje comfort heeft een prijs. De airconditioning voedt zich met stroom uit de batterij, en wanneer die ventilator op volle toeren draait, zul je merken dat die kilometers bereik langzaam beginnen te dalen. Dit is niet altijd een probleem, maar het kan wel betekenen dat je ritjes beter moet plannen tijdens warme dagen.
Klimaatbeheersing gaat in een elektrische auto verder dan alleen comfort. De technologieën in moderne EV’s zijn geavanceerd genoeg om de interne klimaatregeling te optimaliseren, waardoor het bereikverlies vaak kleiner blijft dan je zou denken. Echter, bij temperaturen boven de 32 graden Celsius is het niet ongewoon om een verlies van enkele kilometers op te merken. Het blijft van belang om het gebruik van de airconditioning en de manier waarop je je ritten plant in overweging te nemen tijdens een hittegolf.
Audi en BMW: winnaars in de hitte
In de EV-wereld duiken er constant nieuwe technologieën en verbeteringen op, en het is duidelijk dat sommige fabrikanten het beter doen dan anderen als het gaat om presteren in de hitte. Uit het onderzoek van Recurrent Auto kwamen de Audi e-tron GT en BMW i4 als koplopers naar voren wat betreft minimale verliespercentages bij hoge temperaturen. Zelfs als de temperaturen naar 38 graden stijgen, weten deze voertuigen uitstekende prestaties te leveren.
De prestaties van deze modellen zijn indicatoren van de vooruitgang die bepaalde merken hebben geboekt. Dankzij geavanceerde batterijkoelsystemen en slimme technologieën zijn deze auto’s in staat hun beloofde actieradius te behouden. Dit betekent voor jou als bestuurder meer zekerheid en minder stress tijdens warme zomerse dagen. Het toont ook hoe belangrijk merkkeuze kan zijn voor je rijervaring in diverse klimaatomstandigheden.
Hittegerelateerd actieradiusverlies begrijpen
Hoewel de technologie achter elektrische voertuigen steeds robuuster wordt, blijven er onvermijdelijkheden wanneer de temperatuur stijgt. Zo kunnen sommige voertuigen onder extreme hitte hun actieradius met tot wel 17 procent zien verminderen. Dit kan een onverwachte tegenslag zijn als je op een warme dag een lange rit plant. Dergelijke gegevens zijn van onschatbare waarde voor vragen over hoe je je volgende EV moet kiezen.
Het kennen van de limieten en capaciteiten van je EV kan bepalend zijn voor hoe en wanneer je opladen plant. Het is slim om deze kennis mee te nemen in je laadstrategie, vooral bij hoge temperaturen. Door vooruit te plannen zorg je ervoor dat de impact van de hitte op je actieradius tot een minimum wordt beperkt en je optimaal kunt genieten van de voordelen van elektrische mobiliteit.
Strategieën voor zomerse reizen met EV’s
Sta je op het punt een fantastische zomerse roadtrip naar Zuid-Europa te maken? Dan is het belangrijk om te weten wat jouw specifieke elektrische voertuig aankan in warme omstandigheden. Het is wijs om niet alleen te vertrouwen op de technologie van je auto, maar ook op je eigen plannen en rijgewoontes. Vermijd langdurige blootstelling aan extreme hitte, zeker niet met een bijna lege batterij, want dit kan op de lange termijn schadelijke effecten hebben.
De kunst van het plannen is essentieel als je van plan bent om in de zomer lange afstanden af te leggen. Overweeg wanneer en waar je oplaadt, en hoe je je klimaatregeling verstandig inzet. Door slimme laadbeslissingen te nemen, kun je het rijbereik van je elektrische auto optimaliseren, zelfs in het heetst van de zomer. Bescherm zowel je auto als je avontuur door strategisch te handelen en de hitte voor te blijven.
FAQ
Hoe presteren elektrische auto’s in de zomerhitte?
Elektrische auto’s behouden over het algemeen goed hun bereik bij temperaturen rond de 32 graden Celsius, met een verlies van minder dan vijf procent.
Welke EV’s zijn het best in hitte?
De Audi e-tron GT en BMW i4 presteren uitstekend bij hoge temperaturen.
Wat is de impact van airconditioning op een EV?
Gebruik van de airco verbruikt extra batterij en kan het bereik van een EV verminderen.
Hoe beïnvloedt extreme hitte het bereik van een EV?
Bij temperaturen boven de 38 graden kan het bereik met tot wel 17 procent verminderen bij sommige modellen.
Wat kan ik doen om mijn EV te beschermen tegen hitte?
Laat je auto niet ingeschakeld achter met een lege accu in de hitte en laad tijdig op voor optimale prestaties.
Bron: Recurrent Auto