Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Nederlanders rijden langer door met oude auto: dit is de reden

Wim Door Wim
03/06/2025
in Autonieuws
0 0
auto's

In de afgelopen jaren is er een opmerkelijke trend zichtbaar in de autowereld: Nederlanders blijven langer in dezelfde auto rijden dan ooit tevoren. Dit is grotendeels te wijten aan de exorbitante prijzen van nieuwe auto’s, gecombineerd met de hoge autobelastingen in Nederland. Het gevolg is dat veel automobilisten ervoor kiezen hun voertuigen langer te behouden, en dat heeft zowel voor- als nadelen. In deze blog verken ik de redenen achter deze trend, de uitdagingen en voordelen ervan, en wat dit allemaal betekent voor de autobranche.

Opleving van de tweedehandsmarkt

De tendens om auto’s langer aan te houden heeft een directe impact op de tweedehandsmarkt. Voor velen is de overstap naar een gloednieuwe auto simpelweg onbereikbaar geworden. Dankzij de hoge belastingen op nieuwe voertuigen in Nederland liggen de prijzen beduidend hoger dan bij onze buurlanden. Dit maakt het aantrekkelijker om een occasion te overwegen. Occasions bieden automobilisten de gewenste flexibiliteit en verlagen de noodzaak om te investeren in een prijzige nieuwe wagen.

Momenteel zijn de prijzen voor tweedehands auto’s gunstiger geworden in vergelijking met vorig jaar. Dit maakt occasions nog aantrekkelijker voor kopers die hun bankrekening niet willen plunderen. De stijgende vraag naar betaalbare alternatieven leidt tot opwinding binnen de autosector. Of je nu op zoek bent naar een compacte stadsauto of een ruimere gezinswagen, de tweedehandsmarkt biedt tal van mogelijkheden. Voor occasionhandelaren betekent deze groeiende vraag potentieel een goed jaar.

Dalende lijn in nieuwe autoverkoop

De verkooptrends van nieuwe auto’s in Nederland laten een neerwaartse trend zien. Het aantal nieuwe verkopen zal naar verwachting dit jaar afnemen tot 370.000 voertuigen, wat aanzienlijk lager ligt dan de records van vóór de coronapandemie. Een van de oorzaken hiervan is de vertraagde vervanging van zakelijke auto’s, waarbij bedrijven ervoor kiezen om hun wagenpark langer te gebruiken voordat leasecontracten vernieuwd worden. Normaal gesproken hebben leaseauto’s een levensduur van drie tot vijf jaar, maar deze periode lijkt nu verlengd te worden.

Daarnaast speelt de toename van verkeer en files een rol in de keuzes die consumenten maken met betrekking tot de aanschaf van nieuwe auto’s. Met een stijging van acht procent in verkeersopstoppingen vragen consumenten zich af of een nieuwe auto wel voldoende voordelen biedt om de aankoop te rechtvaardigen. Dit leidt tot een tragere vernieuwing van het wagenpark in Nederland. Bovendien kijken bedrijven die hopen op milieusubsidies en belastingvoordelen bij het vernieuwen van hun voertuigen naar andere mogelijkheden, wat resulteert in een dalend aantal nieuwe auto’s op de markt.

De levensduur van oude voertuigen

Op de Nederlandse wegen zien we nu meer voertuigen die ouder zijn dan vijftien jaar dan ooit tevoren. Twintig jaar geleden was het nauwelijks voor te stellen dat we zo’n oud wagenpark zouden hebben. De gemiddelde leeftijd waarop een auto naar de sloop gaat, is nu bijna twintig jaar, wat ruim twee jaar hoger is dan tien jaar geleden. De statistieken maken duidelijk dat Nederlandse bestuurders steeds vaker geneigd zijn hun auto’s langer in gebruik te houden.

De impact van deze veranderingen strekt zich uit naar zowel de economie als het milieu. Oudere auto’s vereisen meer onderhoud, wat economische kansen biedt in de vorm van een verhoogde vraag naar reparaties en onderdelen. Bedrijven die actief zijn in de auto-onderhoudssector kunnen profiteren van deze vraag. Verder kan deze trend ook leiden tot milieuzorgen, aangezien oudere auto’s doorgaans minder efficiënt zijn in brandstofverbruik en uitstoot.

Elektrische voertuigen, nog niet voor iedereen

Elektrische auto’s werden ooit geprezen als de toekomst van een groener wagenpark. Toch speelt ook hier de prijs een aanzienlijke rol. Elektrische voertuigen zijn doorgaans duurder dan conventionele auto’s. De gemiddelde prijs voor een nieuwe elektrische auto bedroeg het afgelopen jaar 52.500 euro. Dit is een prijs die voor veel consumenten simpelweg buiten bereik ligt.

Momenteel blijft de zakelijke rijder de belangrijkste koper van elektrische voertuigen, wat deze markt niche maakt. Van alle nieuwe auto’s worden 65 procent door zakelijke klanten aangeschaft, en bij elektrische voertuigen ligt dit percentage zelfs nog hoger. Experts wijzen erop dat dit een barrière vormt voor de groei in elektrisch rijden onder particulier eigendom. Totdat de prijzen van elektrische auto’s dalen of de overheid meer stimulerende maatregelen implementeert, zullen veel particulieren kiezen voor oudere, goedkopere modellen met verbrandingsmotor.

FAQ

Waarom kiezen Nederlanders steeds vaker voor een tweedehands auto?

Nieuwe auto’s zijn prijzig, vooral door de hoge belastingen. Hierdoor zijn tweedehands auto’s een betaalbaar alternatief.

Wat verklaart de toegenomen leeftijd van auto’s op de weg?

Het verlengen van leasecontracten en de hoge kosten van nieuwe auto’s zorgen ervoor dat auto’s langer in gebruik blijven.

Hoe beïnvloeden files de auto-industrie?

Toename in files en verkeersopstoppingen vermindert de interesse in nieuwe auto’s, wat leidt tot een verminderde vraag.

Waarom is elektrisch rijden minder wijdverspreid onder particulieren?

Elektrische auto’s zijn duurder en worden voornamelijk zakelijk aangeschaft, waardoor ze minder aantrekkelijk zijn voor particulieren.

Welke invloed heeft de trend van langere gebruiktijden op onderhoudsdiensten?

Oudere auto’s vereisen meer onderhoud, wat de vraag naar onderhoudsdiensten en onderdelen vergroot.

Bron: ING

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

kritische geluiden over milieuzones
Autonieuws
Milieuzones in Frankrijk op de schop? Dit betekent het voor Nederlandse vakantiegangers
05/06/2025
waarde elektrische auto
Autonieuws
Waarde elektrische auto daalt fors na 2 jaar: dit moet je weten
04/06/2025
Duitse tankstations
Autonieuws
Misleiding aan de pomp: zo gebruiken Duitse tankstations lokprijzen
05/06/2025
straatracers Tilburg
Autonieuws
Tilburg: politie pakt straatracers met 176 kilometer per uur
03/06/2025

Populaire Posts

kritische geluiden over milieuzones
Autonieuws
Milieuzones in Frankrijk op de schop? Dit betekent het voor Nederlandse vakantiegangers
05/06/2025
koelvloeistof bijvullen
Onderhoudstips
Wat gebeurt er als je je koelvloeistof niet bijvult? Dit zijn de gevolgen
04/06/2025
huisdier naar het buitenland
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Met je huisdier naar het buitenland? Dit zijn de regels per vakantieland
04/06/2025
rijden met kapotte verlichting
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Rijden met kapotte verlichting in 2025: dit zijn de boetebedragen
04/06/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl