Benzineprijzen blijven een hot topic onder automobilisten, vooral voor wie regelmatig de grens met Duitsland oversteekt. De financieel bewustere chauffeurs ontdekken al snel dat de tankkosten bij de buren aanmerkelijk lager zijn. Leven in een grensstreek maakt het nog aantrekkelijker: wat extra kilometers rijden kan je tot wel vijftien tot twintig euro per tankbeurt besparen. Echter, uit een recent artikel blijkt dat dit voordeel vanaf 2027 weleens flink kan afnemen door geplande belastingverhogingen.
Prijsverschillen langs de grens
Een decennium geleden was de redding nabij voor wie zich steeds meer zorgen maakte over hoge brandstofprijzen in eigen land. Het bleek dat tankstations net over de Duitse grens vaak aanzienlijk lagere prijzen rekenen. Uit cijfers van medio februari 2025 blijkt dat een liter E10 in Nederland 2,18 euro kost, terwijl je in Duitsland maar 1,76 euro betaalt. Diesel heeft in beide landen ook een opmerkelijk prijsverschil: 1,93 euro versus 1,69 euro. Doch, verwacht wordt dat we in de nabije toekomst meer voor deze kostbare druppels neer moeten leggen, als de invoering van extra belastingen doorzet.
Volgens gegevens die zijn vrijgegeven, kunnen deze verschillen nog groter worden. De Nederlandse overheid is van plan de belasting op benzine verder te verhogen, wat de benzineprijzen nog duurder zou maken in vergelijking met de Duitse prijzen. Het effect van belastingen op brandstofprijzen betekent dat zelfs de kleinste verandering in het belastingtarief een aanzienlijke invloed kan hebben op wat jij als chauffeur betaalt.
Invloed van belastingstijgingen
Volgens beschikbare data kunnen autobezitters in Duitsland tegen een forse stijging tot wel veertig cent per liter aankijken voor brandstoffen zoals E10 en diesel. De Duitse variant van de ANWB, de ADAC, waarschuwt voor dergelijke verhogingen als gevolg van nieuwe CO2-toeslagen die er vanaf 2027 komen. In dat geval liggen de pompprijzen zelfs op 2,25 euro voor E10 en 2,29 euro voor diesel. Uiteraard zijn het voorlopig nog speculaties, maar het is altijd raadzaam om vooruit te denken en zich bewust te zijn van dergelijke mogelijk financieel ingrijpende veranderingen.
Een begrijpelijke zorg voor veel automobilisten is de impact van deze aankomende belastingveranderingen op hun maandelijkse kosten. Maar wat kunnen we nog meer verwachten in de toekomst? Het belang van het investeren in zuinigere voertuigen of zelfs elektrisch rijden groeit. Deze aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat je niet alleen op lange termijn op brandstof bespaart, maar ook op onderhoudskosten.
Strategisch tankgedrag
Heb je besloten de goedkope opties in Duitsland te benutten? Houd dan rekening met de prijsfluctuaties gedurende de dag. Zoals de Duitse ADAC adviseert, tank niet voor zeven uur ’s ochtends. Dit lijkt misschien handig als ochtendroutine, maar het kost je meer, vaak tot twaalf cent. In plaats daarvan, is het slimmer om pas na het avondeten te tanken, tussen zes en tien uur ’s avonds. Tijdens dit tijdframe zijn de prijzen beduidend lager, zo claimt het onderzoek.
In de avonduren tanken kan soms aanvoelen als een mini-avontuur langs verlaten benzinestations. Het is bijna een ritueel geworden, een slimme keuze om ervoor te zorgen dat je die paar centen bespaart op elke liter. Deze besparingen kunnen zich in de loop van de tijd opstapelen, waardoor je uiteindelijk meer overhoudt voor die leuke autoritjes in het weekend.
Optimaliseer je tankstrategie
De autoliefhebber die straks à la minute op kostenefficiënt reizen is voorbereid, weet dat tanken langs de snelweg doorgaans een dure grap is. Tankstations aan de autobahn rekenen vaak enkele centen extra in vergelijking met degenen net buiten de snelweg. Een verschil dat kan oplopen tot meer dan twintig cent per liter. Als alternatief kan het Autohof als redder in nood fungeren. Een keurig bewegwijzerd tankstation net buiten de drukke verkeersaders, waar je zonder een grote omweg goedkoper en met een glimlach kunt tanken.
Een bezoekje aan het Autohof voelt vaak als een pauze op een lange reis, waar je niet alleen goedkoper kunt tanken, maar ook even de benen kunt strekken en een kopje koffie kunt nemen. Dit zijn de kleine pleziermomenten die het reizen aangenamer maken en de beurs ontzien.
Rij verder voor grotere besparingen
Ben je juist van plan iets verder in Duitsland te rijden? Vaak dalen de benzineprijzen je tegemoet naarmate je dieper het Duitse landschap inrijdt. Hoe dichter bij de grens, hoe duurder doorgaans de literprijzen vergeleken met dieper landinwaarts. Een trucje om in gedachten te houden is dat tanken in Luxemburg voor de echte besparing zorgt, zo blijkt uit prijsvergelijkingen in andere Europese landen.
Luxemburg blijkt een waar Mekka voor de zuinige autobezitter. Daar zijn de brandstofprijzen zo’n beetje het laagst van heel Europa. Combineer dit met wat sightseeing en je hebt ineens een hele nieuwe dimensie aan je rit toegevoegd.
Kies de juiste brandstofsoort
Voor wie tot op de cent speculeert, is de keuze tussen Euro 95 en E10 niet puur arbitrair. Tegenwoordig draagt Euro 95 de naam E10, een brandstoftype dat kan lonen qua prijs en duurzaamheid. Let in Duitsland op de naamgeving, waar ‘Super’ niet alleen een term is voor Euro 95, maar ook Super Plus kan bevatten. Zeker iets om te overwegen voor wie zijn autoliefde naar een hoger niveau wil tillen.
Kiezen voor E10 kan bovendien voordeliger zijn in termen van uitstoot, omdat het tot wel tien procent bio-ethanol bevat. Het zorgt voor minder kooldioxide-uitstoot en is daarom beter voor het milieu. Echter, niet elke auto is geschikt voor E10, dus controleer altijd eerst de handleiding van je voertuig voordat je deze brandstof kiest.
FAQ
Wat kost een liter benzine in Duitsland?
Momenteel betaal je in Duitsland gemiddeld 1,76 euro per liter voor E10, wat veel voordeliger is vergeleken met Nederland.
Hoe zullen de benzineprijzen in Duitsland veranderen?
Verwacht wordt dat door een CO2-toeslag de prijzen tot veertig cent per liter stijgen tegen 2027.
Wanneer kan ik het beste tanken in Duitsland?
De voordeligste tijd om te tanken is tussen zes uur en tien uur ’s avonds, volgens de ADAC.
Waarom is tanken aan de autobahn duurder?
De hogere kosten komen vaak door 24-uursdiensten en extra personeelskosten, wat het prijspictogram beïnvloedt.
Wordt E10 in Duitsland aangeduid met een andere naam?
Ja, E10 valt onder het ‘Super’-label, maar voor extra kwaliteitsrijke benzine moet je naar ‘Super Plus’ kijken.