Autogekte
  • Home
    • Contact
    • Over Ons
    • Privacy & cookies beleid
  • Autonieuws
  • Aankooptips
  • Auto gadgets
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Autogeschiedenis
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

China leidt de EV-markt: 7 op de 10 elektrische auto’s komt daar vandaan

Wim Door Wim
23/05/2025
in Autonieuws
0 0
wereldwijde productie elektrische voertuigen

Wereldwijd heeft de productie van elektrische voertuigen een opmerkelijke verschuiving ondergaan, en een van de grootste spelers in dit veld is China. China domineert niet alleen de productie van elektrische voertuigen, maar heeft ook een invloedrijke positie verworven in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit. Dit komt voort uit een combinatie van strategisch overheidsbeleid, technologische ontwikkeling en marktdynamiek. Maar waarom is dit relevant voor jou als autoliefhebber? Het geeft namelijk niet alleen een inkijkje in de toekomst van de auto-industrie, maar laat ook zien hoe wereldwijde trends jouw toekomstige autokeuzes kunnen beïnvloeden.

China en de elektrische revolutie

De wereldwijde productie van elektrische voertuigen wordt grotendeels bepaald door China. Met een bijdrage van ongeveer 70 procent aan de totale wereldproductie is het duidelijk dat China de touwtjes stevig in handen heeft. Wat drijft deze enorme productiecapaciteit? Ten eerste speelt de Chinese overheid een sleutelrol. Door subsidies toe te kennen aan zowel producenten als consumenten van elektrische voertuigen, heeft de overheid de vraag en productie gestimuleerd.

Dit is een slimme zet die ervoor zorgt dat niet alleen de binnenlandse markt groeit, maar ook de exportmogelijkheden toenemen. China is erin geslaagd om deze positie te gebruiken als hefboom om wereldwijde markten te veroveren. Zo heeft het land in 2024 ongeveer 40 procent van de elektrische voertuigen wereldwijd geëxporteerd.

Dat betekent dat China goedkoop kan produceren en efficiënt kan exporteren, een niet te onderschatten combinatie. Is een dergelijke dominantie gezond voor de internationale markten? De tijd zal het leren, maar op dit moment zet China de toon.

Europa’s import- en exportstrategie

Europa, als continentaal blok, speelt ook een interessante rol in het wereldwijde spel van elektrische voertuigen. Terwijl 60 procent van de 700.000 geïmporteerde elektrische voertuigen uit China kwam, heeft Europa meer elektrische voertuigen geëxporteerd dan geïmporteerd. Europese landen exporteerden 800.000 voertuigen, waarbij een groot deel hiervan binnen de grenzen van het continent bleef.

Dit geeft aan dat Europa enerzijds afhankelijk is van China, maar anderzijds ook zijn technologische en productiecapaciteiten probeert te versterken. Een van de redenen waarom Europa meer exporteert dan importeert, is de druk van de EU op groene technologie en emissiereductie.

Deze strenge milieueisen hebben geleid tot significante investeringen in elektrische voertuigen en laadnetwerken. Europese fabrikanten willen niet afhankelijk zijn van buitenlandse technologieën en proberen hun binnenlandse markt te beschermen. Het is een delicaat evenwicht van afhankelijkheid en autonomie. Zou jij een elektrische auto willen die lokaal wordt geproduceerd, of is de herkomst van minder belang zolang deze aan je verwachtingen voldoet?

De Amerikaanse positie in de elektrische voertuigmarkt

Hoewel de Verenigde Staten de thuisbasis zijn van Tesla, een pionier in de elektrische voertuigen-industrie, blijft het land een netto-importeur van elektrische voertuigen. De invoer in de VS steeg in 2024 met 40 procent, terwijl de uitvoer juist met 15 procent daalde. Dit roept vragen op over de concurrentiekracht van Amerikaans geproduceerde elektrische voertuigen op de internationale markten.

Is dit alleen een weerspiegeling van economische strategieën, of speelt er iets diepgaanders in de Amerikaanse autoproductie? Het zou in ieder geval impact kunnen hebben op de Amerikaanse werkgelegenheid in de auto-industrie. Tesla, als toonaangevende producent, heeft zonder twijfel een sterke invloed op de Amerikaanse markt voor elektrische voertuigen.

Echter, met de stijgende import moeten andere Amerikaanse fabrikanten binnenkort hun producten verbeteren om te concurreren met buitenlandse alternatieven. De vraag is: zal deze druk leiden tot innovatie of tot verdere importafhankelijkheid?

Het aandeel van plug-in hybrides

Bij het gebruik van de term ‘elektrische voertuigen’ is het belangrijk om te vermelden dat plug-in hybrides hier ook toe behoren. Echter, binnen de EV-markt blijft het aandeel van volledig elektrische voertuigen groter. Dit is geen verrassing als je bedenkt dat overheden en consumenten steeds meer de voorkeur geven aan volledig elektrisch vanwege de betere milieuprestaties.

De verkoop van het ene type voertuig lijkt ook de verkoop van het andere type aan te wakkeren, volgens het Internationaal Energieagentschap. Dit betekent dat de verschuiving van traditionele brandstoffen naar volledig elektrische energie niet een rechte lijn is, maar eerder een complex netwerk van keuzes en overgangstechnologieën.

Voor veel consumenten kan een plug-in hybride een comfortabele tussenstap zijn voordat ze volledig elektrisch gaan. Natuurlijk kiezen sommigen er meteen voor om volledig elektrisch te gaan, vooral als er stimuleringsmaatregelen zijn die de overstap aantrekkelijker maken.

FAQ

Wat betekent de dominantie van China voor de wereldwijde EV-markt?

De dominantie van China in de productie van elektrische voertuigen betekent dat ze de trends en marktdynamiek grotendeels kunnen beïnvloeden. Dit kan een risico vormen voor producenten en markten die zich teveel concentreren op de Chinese productie en export.

Hoe beïnvloedt Europa de export van elektrische voertuigen?

Europa positioneert zich als een belangrijke speler door meer elektrische voertuigen te exporteren dan te importeren. Dit is grotendeels te danken aan de focus op innovatie en strikte milieuregels die de productiecapaciteiten en marktfragmentatie bevorderen.

Welke impact heeft de Amerikaanse importafhankelijkheid op de binnenlandse EV-industrie?

De importafhankelijkheid kan leiden tot kansen voor buitenlandse fabrikanten, waardoor Amerikaanse autofabrikanten hun innovatie moeten versnellen om concurrerend te blijven. Het kan ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in de Verenigde Staten.

Zijn plug-in hybrides essentieel voor de transitie naar volledig elektrische auto’s?

Plug-in hybrides spelen een cruciale rol als tussenoplossing voor consumenten die nog niet volledig willen overstappen, maar wel interesse hebben in elektrificatie en duurzaamheid.

Hoe verwacht je dat de EV-markt zich in de toekomst zal ontwikkelen?

De markt zal waarschijnlijk groeien in termen van volume en keuze, met China en Europa als motoren van innovatie en productie. Tegelijkertijd zullen andere regio’s hun strategieën moeten verfijnen om voorop te blijven lopen in de elektrische revolutie.

Bron: IEA

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

caravanstallingen
Autonieuws
Kosten caravanstalling schieten omhoog: dit betaal je per maand of per seizoen
01/06/2025
Elektrische auto's
Autonieuws
10 verrassende feiten over elektrische auto’s die je nog niet kende
01/06/2025
fietsendrager
Autonieuws
Zoveel mag je lading uitsteken met een fietsendrager volgens de wet
01/06/2025
rijden met mistlampen
Autonieuws
Rijden met mistlampen bij goed weer: dit zijn de regels en boetes
01/06/2025

Populaire Posts

caravanstallingen
Autonieuws
Kosten caravanstalling schieten omhoog: dit betaal je per maand of per seizoen
01/06/2025
Elektrische auto's
Autonieuws
10 verrassende feiten over elektrische auto’s die je nog niet kende
01/06/2025
alcoholtester in de auto
Autovakantie tips
Autovakantie in Europa? In deze landen moet je een alcoholtester bij je hebben
01/06/2025
fietsendrager
Autonieuws
Zoveel mag je lading uitsteken met een fietsendrager volgens de wet
01/06/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
    • Contact
    • Over Ons
    • Privacy & cookies beleid
  • Autonieuws
  • Aankooptips
  • Auto gadgets
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Autogeschiedenis

© 2024 Autogekte.nl