De afgelopen maanden heeft de Nederlandse autoverkoop een zekere opwaartse trend laten zien, ook al is het nog niet genoeg om de achterstand op vorig jaar goed te maken. Ondanks een stijging van 4,4 procent in september ten opzichte van 2024, hinkt de totale verkoop dit jaar nog 3 procent achterop.
Waarom is dit belangrijk? Veel autoliefhebbers en -kopers willen graag weten hoe de markt zich ontwikkelt en welke invloed dat heeft op de keuzes die ze maken. In deze blog gaan we dieper in op de cijfers, de rijdersvoorkeuren en wat de toekomst mogelijk nog in petto heeft.
Statistieken tonen lichte groei
Met september als referentiepunt registreerden BOVAG en RAI Vereniging 32.199 nieuwe auto’s. Een bijna gelijke rol was er voor hybride en volledig elektrische auto’s in deze opkomst.
Terwijl Tesla’s verkoop in het land werd gehalveerd, deelt het segment van elektrische voertuigen het podium met diverse andere merken. Hoewel de Tesla Model Y nog steeds geliefd is, stijgen ook Kia Picanto en Skoda Elroq in populariteit. Het advies voor elke koper is meer dan ooit: kijk verder dan één merk, want de showrooms zitten vol interessante alternatieven.
Bij de meest verkochte merken voegen Toyota, Kia en Volkswagen zich in de top. Dit zijn niet zomaar toevallige namen; hun innovaties en modelappeal spelen een sleutelrol.
Consumenten waarderen hun variatie aan betrouwbare en innovatieve voertuigen. Verschillende auto-enthousiastelingen worden aangetrokken door deze merken dankzij hun aanbod van zowel fossiele als fossielvrije opties.
Wat vooral opvalt, is dat deze lichte groei van de verkoop voor een groot deel wordt gedreven door de vraag naar elektrische en hybride voertuigen. Dit komt deels door de toenemende milieubewustheid onder consumenten, maar ook door de technologische vooruitgang die deze voertuigen steeds aantrekkelijker maakt.
Denk bijvoorbeeld aan de uitbreidende actieradius en verbeterde laadmogelijkheden. Voor sommigen is het zelfs een soort sport geworden om op de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied in te spelen. Het is dus altijd goed om je ogen en oren open te houden, want wie weet rijdt er volgende maand weer een nieuwe speler op de weg die de markt komt veroveren.
Belastingvoordelen beïnvloeden koopgedrag
Interessant is de verwachte eindejaars piek. Je vraagt je misschien af waarom er specifiek in de laatste maanden van het jaar een spree ontstaat? Een forse impuls wordt gedreven door de gunstige belastingregelingen die in het voordeel van de consument tijdelijk gevolg hebben. Nu belastingvoordelen zoals de gereduceerde bijtelling langzaam verdwijnen, is er haast voor zakelijke rijders.
Zakelijke automobilisten moeten nog dit jaar overwegen zich te binden aan het 17 procent bijtellingtarief, voordat de tarieven volgend jaar worden uitgelijnd op 22 procent.
Dit heeft behoorlijk wat voet in de aarde bij het nemen van beslissingen over de aanschaf van een elektrisch voertuig in tegenstelling tot traditionele benzine- of dieselauto’s. Met het einde van het jaar in zicht, rijzen de beslissingen als paddenstoelen uit de grond om zo nog een vleugje van de huidige belastingvoordelen te plukken.
Het spreekt dus voor zich dat veel zakelijke rijders rond deze tijd nerveus hun pen klaar hebben liggen. Elk moment kan de beslissing vallen voor een nieuw voertuig, aangedreven door de fiscale voordelen die worden aangeboden.
Het is fascinerend hoe de belastingregeling in feite als een soort onzichtbare hand de markt beïnvloedt. Het aanschaffen van een auto zonder deze financiële voordelen te overwegen, is als een rit door de Franse Alpen met een lege tank – gedoemd om stil te vallen zonder erbij stil te staan wat het had kunnen zijn.
De toekomst van autoverkoop in zicht
Waar gaat het heen? Aanhoudende aanpassingen in belastingstructuren en een breder milieubewustzijn vertegenwoordigen de verandering van normen in autorijden.
Automarkten worden voorzichtig optimistisch terwijl deze factoren een voorspelbare uiteindelijke stijging van de cijfers aansturen. Maar of dit alles voldoende is om 2023 als volledig jaar op hetzelfde niveau of hoger te brengen dan vorig jaar, blijft de vraag.
Het jaar kijkt richting een spannende finale met belastingtechnische voordelen en een uitgebreide keuze aan innovatieve voertuigen aan de horizon. De shift naar duurzame en elektrische vervoersmiddelen voegt zich gestaag in ons dagelijkse leven – en misschien wel bewustzijn. Wie weet? Misschien geven deze drukke maanden een duwtje van betekenis naar elektrische dominantie.
Laat je echter niet misleiden door de trends alleen – een slimme koper kijkt verder dan de huidige hype. Terwijl elektrische voertuigen momenteel de headlines domineren, zijn er nog tal van andere factoren die het speelveld bepalen. Denk bijvoorbeeld aan de deeleconomie en de opkomst van auto-abonnementen.
De jeugd van vandaag, die opgroeit met Spotify en Netflix, zoekt steeds vaker naar flexibele mobiliteitsoplossingen. Zou autorijden in de toekomst meer gericht zijn op ervaring dan op eigendom? Het zijn vragen die de autoverkoop in Nederland ongetwijfeld zullen blijven beïnvloeden.
De impact van zakelijk rijden
Voor zakelijke bestuurders speelt de einddatum van de lage bijtelling geen onbeduidende rol. De keuze voor een voertuig in dit segment kan invloed hebben op de belastingbesparingen voor maar liefst vijf jaar na aanschaf. Dit kenmerk biedt overweging voor de toekomst, al blijft het afwachten in hoeverre elk individu dit in zijn beslissingsproces laat meewegen.
Gemiddeld genomen, neigt zakelijk rijden daarom op termijn misschien meer te leunen naar elektrisch. Met de brug naar 2024 die een hogere bijtelling voorziet, kunnen de huidige gunstige voorwaarden een extra zetje zijn voor wie twijfelt over the green switch. Met afname van belastingvoordelen, zal de shift naar duurzaamheid evenzo rustiger tempo aannemen na deze periode.
Wat wel vaststaat, is dat de wegenkaart van de Nederlandse autoverkoop onvermijdelijk wordt herschreven door deze veranderingen. Zakelijke rijders met een vooruitziende blik nemen hun voordeel nu, terwijl particulieren misschien aarzelend afwachten en afwegen.
Maar een ding is zeker: of je nu springt of terughoudend bent, de overgang naar duurzaamheid heeft al een substantiële impact op ons allen, of we nu achter het stuur zitten of niet.
FAQ
Hoeveel steeg de autoverkoop in Nederland in september?
De autoverkoop steeg in september met 4,4 procent in vergelijking met 2024, ondanks dat de totale jaaropbrengst nog steeds achterloopt met 3 procent.
Waarom halveerden de Tesla-verkoopcijfers in Nederland?
De afname in Tesla-verkopen lijkt verband te houden met de kritiek op CEO Elon Musk, wat de vraag mogelijk negatief heeft beïnvloed.
Welke automerken zijn momenteel populair in Nederland?
Toyota, Kia en Volkswagen verkochten veel voertuigen, dankzij hun verschillende en gewilde modellen in de showrooms.
Wat gebeurt er met de bijtellingskorting voor elektrische voertuigen?
Zakelijke rijders hebben tot 1 januari de tijd om gebruik te maken van de bijtellingskorting van 17 procent op elektrische auto’s, daarna geldt een standaardtarief van 22 procent.
Waarom worden er meer auto’s in de laatste maanden van het jaar verkocht?
De laatste maanden van het jaar ervaren een verkoopstijging doordat belastingvoordelen, zoals de korting op bijtelling, vaak worden afgebouwd.
Bron: BOVAG en RAI Vereniging