Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Tesla zegt ‘dodelijke deurgrepen’ vaarwel na jarenlange kritiek

Wim Door Wim
22/09/2025
in Autonieuws
0 0
Deurontwerp Tesla

Deuren zijn een essentieel onderdeel van elke auto, maar bij Tesla staat het deurontwerp momenteel in de belangstelling om de verkeerde redenen. Recent heeft de Amerikaanse toezichthouder, de National Highway Traffic Safety Administration, een onderzoek aangekondigd. De kern van het probleem zijn de rapporten over het niet openen van deuren bij de Tesla Model Y, wat ervoor zorgt dat inzittenden opgesloten zitten. Tesla erkent dat het openen van deuren in noodsituaties simpeler moet zijn en overweegt daarom om handmatige bediening te combineren met het elektronische systeem. In deze blog duiken we dieper in op het deurontwerp van Tesla en bekijken we hoe het zowel een esthetische trekpleister als een potentieel veiligheidsprobleem is geworden.

De unieke aantrekkingskracht van Tesla’s deurontwerp

Het deurontwerp van Tesla heeft altijd een zekere fascinatie uitgeoefend. Van de strakke lijnen tot de futuristische werking, alles aan deze auto schreeuwt innovatie. Maar, zoals bij veel innovaties, zijn er ook uitdagingen. Een van de grootste troeven van Tesla is hun kenmerkende aerodynamische deurhendel die verzonken ligt in de carrosserie van de auto.

Dit ontwerp vermindert luchtweerstand en draagt bij aan een stijlvoller uiterlijk. Maar juist deze hendels kunnen functioneren als een achilleshiel in situaties waar snelheid en toegankelijkheid van cruciaal belang zijn.

De huidige configureerbare elektronische systemen die deze deurhendels aandrijven, worden met een enkele druk op de knop geactiveerd. Dat klinkt handig, en dat is het meestal ook. Het is een beetje zoals het hebben van een smartphone die al je problemen oplost—totdat de batterij leeg is. Bij de Tesla opent het systeem soepel de deuren in een perfecte wereld.

Maar in het geval van een stroomuitval, veroorzaakt door bijvoorbeeld een ongeluk, bevindt een groot probleem zich letterlijk binnen handbereik.

Ingrijpen in noodsituaties: Waarom eenvoud de sleutel is

Waarom is het noodmechanisme van Tesla dan zo’n punt van discussie? Het probleem ligt vooral in de toegang tot handmatige ontgrendeling wanneer de elektriciteit het begeeft. Dit systeem is essentieel, maar bij veel Tesla-modellen, vooral de Model Y, is de handbediende noodhendel niet altijd even snel te vinden.

Stel je voor, je bent in een noodsituatie en in een fractie van een seconde moet je de noodhendel lokaliseren. Het is als zoeken naar je autosleutels in je tas terwijl je weet dat je de trein moet halen. Moeilijk? Zeker. In dit geval kan het verwarring en paniek veroorzaken, wat het laatste redmiddel juist moet voorkomen.

Spraakmakende voorbeelden zoals het tragische ongeluk in Schwerte, Duitsland, benadrukken deze noodzaak. Een Tesla die in vlammen opgaat en deuren die niet geopend kunnen worden—dat zijn de nachtmerries die niemand zich kan veroorloven, vooral niet wanneer kostbare momenten het verschil kunnen maken tussen leven en dood.

Ontwerpinspiratie: De balans tussen esthetiek en veiligheid

Tesla staat voor de uitdaging om hun innovatieve erfgoed te behouden, terwijl ze hun veiligheidsprotocollen aanscherpen. Franz von Holzhausen, Tesla’s hoofdontwerper, heeft al gesuggereerd dat er gewerkt wordt aan het integreren van een intuïtiever systeem waarbij handmatige en elektronische bediening onder één knop samenkomen.

Dit zou betekenen dat het voor gebruikers, vooral in noodgevallen, makkelijker wordt om toegang te krijgen tot de auto. Het is een behoorlijk ambitieuze onderneming, want Tesla wil de lat hoog houden op het gebied van ontwerpintegriteit. Het moet een beetje voelen als een topsporter die kracht met elegantie wil combineren.

Ze kunnen immers niet zomaar terugrollen naar de conventionele deurhandgrepen zonder een deel van hun technologische allure te verliezen.

Internationaal toezicht en regelgeving

Gelukkig of helaas, andere landen zitten ook niet stil als het gaat om het verbeteren van voertuigveiligheid. In China bijvoorbeeld wordt er al nagedacht over een verbod op de speciale aerodynamische deurontwerpen van Tesla, maar ook merken zoals BMW, Nio en Xpeng ervaren soortgelijke druk.

Dat geeft aan dat het hier niet alleen om een Tesla-probleem gaat. Overheden willen ervoor zorgen dat fabrikanten zich niet blindstaren op design ten koste van de veiligheid. China is een interessante casus, omdat ze niet bang zijn om stevige reguleringen door te drukken wanneer ze denken dat het problematisch kan zijn.

Hun ingrijpen kan doorslaggevend zijn voor de rest van de autoproducenten wereldwijd om hun deurontwerpen te heroverwegen. Als afgevaardigden van een van de grootste automarkten ter wereld spreken, luistert iedereen.

De toekomst van deurontwerpen en wat het betekent voor de consument

Wat betekent dit allemaal voor de consument die bereid is om te investeren in een Tesla, of een auto van een ander merk met een vergelijkbaar designtrekje? Hoewel er geen directe technische veranderingen zijn doorgevoerd, is er een zekere mate van bewustwording die consumenten zelf moeten hebben.

Bij de aankoop van een auto is het cruciaal dat je jezelf inleest of laat informeren over hoe de noodmechanismen werken. Je wilt tenslotte niet diegene zijn die bij een storing niet weet hoe je moet ontsnappen. Kortom, informeer jezelf over de specifieke werking van het deurontwerp, zodat je voorbereid bent op hoe te handelen in noodsituaties.

FAQ

Waarom komen Tesla’s deurontwerpen negatief in het nieuws?

Tesla’s deurontwerpen zijn vooral negatief in het nieuws vanwege meldingen dat deze niet gemakkelijk te openen zijn in noodsituaties, wat gevaarlijke omstandigheden kan creëren voor de inzittenden.

Wat is Tesla’s reactie op de deurproblemen?

Tesla overweegt om het elektronische en handmatige openingssysteem in hun voertuigen te integreren onder één knop, om het gebruik in noodgevallen eenvoudiger en intuïtiever te maken.

Welke modellen van Tesla worden door de NHTSA onderzocht?

De NHTSA richt hun onderzoek momenteel op de Tesla Model Y, met speciale aandacht voor de voertuigen van het productiejaar 2021.

Wat was de aanleiding voor het tragische ongeluk in Duitsland?

In Schwerte, Duitsland, vond een tragisch ongeval plaats waarbij een Tesla betrokken was die in brand vloog, resulterend in de dood van drie inzittenden omdat de deuren niet open konden.

Welke impact heeft de situatie bij Tesla op andere automerken?

In China wordt overwogen om vergelijkbare aerodynamische deurontwerpen als die van Tesla te verbieden, wat niet alleen invloed kan hebben op Tesla, maar ook andere merken zoals BMW, Nio en Xpeng kan treffen.

Bron: Bloomberg

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

Yangwang U9 Xtreme
Autonieuws
BYD onthult hypercar met 3.000 pk: sterkste en snelste auto ter wereld
22/09/2025
Suzuki embleem
Autonieuws
Voor het eerst in 22 jaar verandert Suzuki zijn iconische logo
22/09/2025
Autonieuws
Porsche kiest opnieuw voor brandstofauto’s: ook nieuwe SUV in de planning
22/09/2025
elektrische auto's
Autonieuws
Elektrische auto populairder: dit percentage Nederlanders stapt snel over
22/09/2025

Populaire Posts

Yangwang U9 Xtreme
Autonieuws
BYD onthult hypercar met 3.000 pk: sterkste en snelste auto ter wereld
22/09/2025
Deurontwerp Tesla
Autonieuws
Tesla zegt ‘dodelijke deurgrepen’ vaarwel na jarenlange kritiek
22/09/2025
Suzuki embleem
Autonieuws
Voor het eerst in 22 jaar verandert Suzuki zijn iconische logo
22/09/2025
Autonieuws
Porsche kiest opnieuw voor brandstofauto’s: ook nieuwe SUV in de planning
22/09/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl