Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Miljoenennota 2026: dit zijn de plannen voor de Nederlandse automobilist

Wim Door Wim
21/09/2025
in Autonieuws
0 0
Miljoenennota 2026

Prinsjesdag is altijd weer een moment van verwachting en nieuwsgierigheid. Wat gaat er allemaal veranderen? Dit jaar trekt vooral de miljoenennota voor 2026 de aandacht, met name als je automobilist in Nederland bent.

De gepresenteerde plannen hebben diverse gevolgen voor de kilometers die je per jaar maakt en het geld dat je daarvoor uit je portemonnee moet halen. Maar ook de vooruitzichten met betrekking tot infrastructuur en technologie zijn het bespreken waard. Lees mee en ontdek wat 2026 in petto heeft.

Accijnskorting brandstoffen: Even opgelucht ademhalen

Een van de grootste verrassingen die al vóór Prinsjesdag naar buiten kwam, is de voortzetting van de accijnskorting op benzine, diesel en LPG. Automobilisten kunnen blij zijn, want per 1 januari 2026 blijft de korting op brandstoffen bestaan.

Dit betekent 17,3 cent korting per liter benzine, 11,1 cent voor diesel en 4,1 cent voor LPG. Een mooie besparing die naar schatting de schatkist 1,6 miljard euro kost. Hoewel dit maar een tijdelijke verlichting van een jaar is, biedt het toch wat ademruimte voor je tankbudget.

Korting op wegenbelasting van elektrische voertuigen: Stimulans blijft

Heb je je ook weleens afgevraagd of elektrisch rijden nog aantrekkelijk blijft? De korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto’s wordt minder ingrijpend aangepast dan eerder gedacht. In 2026 geldt een mrb-korting van 30 procent, in plaats van de gevreesde 25 procent.

Dit voordeel blijft bestaan tot in 2028, voordat het in 2030 helemaal vervalt. Dit kan de beslissing om over te stappen op elektrisch rijden positief beïnvloeden. Wie weet, misschien zien we in de nabije toekomst nog meer elektrische bolides op de weg!

Gelijke bijtelling elektrische leaseauto’s: De rek is eruit

Een minder prettige mededeling uit de miljoenennota is dat het huidige bijtellingvoordeel voor elektrische leaseauto’s zal verdwijnen. Vanaf 1 januari 2026 betaal je hetzelfde bijtellingstarief als voor auto’s met een verbrandingsmotor: 22 procent over de gehele catalogusprijs.

Dit betekent dat de aantrekkelijkheid van een elektrische leaseauto in één klap veel minder is. Het lijkt alsof je een stap terugzet naar een tijd waarin benzine en diesel de norm waren. Het wordt daardoor belangrijk om bij het kiezen van een nieuwe leaseauto nog beter te rekenen en af te wegen.

Rode diesel: Geschied in de annalen

Rode diesel, een begrip dat nog bekend is in de agrarische sector en onder mensen met een nostalgische inslag, keert niet terug. Eenmaal populair wegens het lagere accijnstarief, blijft rode diesel nu toch echt verleden tijd.

De huidige maatregelen rondom accijns maken het economisch onaantrekkelijk om deze weer in te voeren. Jammer voor hen die gehoopt hadden op een rentree, maar de logica van de kosten- en batenanalyse overheerst in dit geval.

Waterstof in mobiliteit: Wachten op de doorbraak

De schijnwerpers richten zich ook op waterstof, maar de weg ernaartoe kent enkele hobbels. De overheid blijft weliswaar investeren in subsidies voor de ontwikkeling van groene waterstof, maar sommige middelen worden doorgeschoven naar 2030.

Dit lijkt misschien een vertraging, maar het schept ook extra ruimte voor groei en innovatie in de komende jaren. Waterstof blijft hierdoor een onderdeel van de mobiliteitstransitie, maar de echte doorbraak laat nog even op zich wachten.

Groot onderhoud aan wegennetwerk: De schop in de grond

Nederland staat voor een ongekende infrastructuuruitdaging. Met 5,6 miljard euro vrijgemaakt voor onderhoud en vernieuwing staat er heel wat op stapel. Minister Tieman waarschuwt al voor de scherpe keuzes die er gemaakt moeten worden, want de pot met geld is niet bodemloos.

Toch betekent deze impuls dat de verkeersveiligheid en doorstroming op rijkswegen een oppepper krijgen. Denk vooral aan maatregelen die ongelukken moeten verminderen, zoals bij de N36 tussen Almelo en Ommen, waar gevaarlijke weggedeelten worden aangepakt.

Veiligheid mag immers nooit in het gedrang komen, zeker niet als we toewerken naar minder uitstoot en meer efficiëntie op de weg.

SEPP-subsidie in 2027: Een lichtpuntje aan de horizon

Ondanks dat de SEPP-subsidie voor elektrische auto’s voorlopig gestopt is, biedt 2027 mogelijk weer kansen. Er wordt gespeculeerd dat er dan weer extra budgetten beschikbaar komen, waardoor de subsidie voor het kopen van een elektrische auto kan terugkeren.

Wie weet wordt dat het zetje dat nog meer mensen naar de showroom van de toekomst lokt. Het blijft verstandig de fiscale maatregelen goed in de gaten te houden om optimaal van mogelijke voordelen te profiteren.

Zakelijke benzineauto uit de gratie: De wissel wordt gemaakt

De tijden dat je zonder nadenken een benzineauto op de zaak kon rijden, staan onder druk. In 2027 wordt met een pseudo-eindheffing het gebruik van fossiele bedrijfsauto’s ontmoedigd.

Dit is een knipoog naar de toekomst waarin duurzaamheid de boventoon voert. Je benzinegedrevenheid als statussymbool houdt niet lang meer stand in een wereld waar elektrisch en hybride steeds meer de norm worden.

Het geeft je toch een zetje om die overstap serieus te overwegen.

FAQ

Is de korting op brandstofaccijnzen een blijvertje?

De korting is voor de periode vanaf 1 januari 2026 tijdelijk, maar biedt voorlopig wel verlichting voor automobilisten die op benzine, diesel en LPG rijden.

Moet ik nog overstappen naar een elektrische auto gezien de bijtelling?

Elektrische auto’s hebben vanaf 2026 dezelfde bijtelling als auto’s met verbrandingsmotoren, dus het is belangrijk om je kosten goed door te rekenen voordat je de overstap maakt.

Kan ik in de nabije toekomst weer rekenen op een SEPP-subsidie?

Ja, er is een mogelijkheid dat de SEPP-subsidie in 2027 terugkeert, afhankelijk van beschikbare budgetten.

Waarom is er zoveel geld nodig voor infrastructuur?

Met 5,6 miljard euro voor groot onderhoud wil de overheid veiligheid en doorstroming op rijkswegen verbeteren. Maar dat vereist wel scherpe keuzes omdat niet alles tegelijk kan worden aangepakt.

Hoe ziet de toekomst van waterstof eruit in transport?

De subsidies zijn naar 2030 verschoven, maar er wordt nog steeds geïnvesteerd in waterstofinnovaties voor een groenere mobiliteit, wat betekent dat waterstof een belangrijke rol in de toekomst gaat spelen.

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

digitale tolheffing
Autonieuws
Vanaf volgend jaar geen tolpoortjes meer in Kroatië
21/09/2025
brandstofprijzen
Autonieuws
Ondanks accijnskorting: benzine en diesel vanaf 2026 flink duurder
21/09/2025
tweedehandsauto's
Autonieuws
Onderzoek: provincie waar tweedehandsauto’s fors minder kosten
20/09/2025
Chinese automerken
Autonieuws
Chinese automerken winnen razendsnel terrein in Duitsland
20/09/2025

Populaire Posts

Miljoenennota 2026
Autonieuws
Miljoenennota 2026: dit zijn de plannen voor de Nederlandse automobilist
21/09/2025
digitale tolheffing
Autonieuws
Vanaf volgend jaar geen tolpoortjes meer in Kroatië
21/09/2025
brandstofprijzen
Autonieuws
Ondanks accijnskorting: benzine en diesel vanaf 2026 flink duurder
21/09/2025
tweedehandsauto's
Autonieuws
Onderzoek: provincie waar tweedehandsauto’s fors minder kosten
20/09/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl