De Chinese automarkt staat momenteel flink onder druk. De overheid in Beijing heeft autofabrikanten opgedragen hun wilde kortingsacties te staken, met als doel de elektrisch aangedreven voertuigen (EV’s) te beschermen tegen de gevolgen van overmatige prijsconcurrentie.
Dit roept de vraag op of de dagen van uitgebreide kortingen voorbij zijn. De sector verkeert in een moeilijke situatie met overcapaciteit en terughoudende consumenten die niet snel bereid zijn de volle prijs te betalen.
In deze blog duiken we dieper in de dynamiek van de Chinese automarkt en onderzoeken we de mogelijke gevolgen van deze beleidsveranderingen.
Overheidsingrijpen op de Chinese automarkt
In mei gooide de Chinese regering de knuppel in het hoenderhok. Bezorgd over de neerwaartse spiraal in prijzen, die de elektrificatie van de auto-industrie zou kunnen schaden, verzocht Beijing autofabrikanten om hun prijsverlagingen te beperken. Dit was geen vrijblijvende oproep; fabrikanten die zich niet aan de richtlijnen hielden, zouden boetes kunnen verwachten.
Hierdoor besloten veel autofabrikanten hun kortingsacties te pauzeren. Toch is de strijd om marktaandeel verre van over, vooral in een markt waar de vraag niet verder groeit.
Zhao Zhen, verkoopdirecteur bij een dealer in Shanghai, merkte op: “Iedere fabrikant wil voorop blijven lopen.” Een krachtmeting die onvermijdelijk druk legt op de prijzen.
Winstgevendheid en overcapaciteit
In een land met tientallen EV-fabrikanten hebben slechts enkelen, zoals BYD en Li Auto, het rendement dat hen winstgevend maakt. De gemiddelde nettowinstmarges voor Chinese autofabrikanten liggen rond de 4 procent, een stuk lager dan de 7 tot 8 procent van de meer gevestigde internationale merken.
Gezien de huidige marktomstandigheden kunnen we zien dat minder dan 10 procent van de EV-merken in China binnen vijf jaar waarschijnlijk winst zal maken. De overvloed aan concurrentie en de aanhoudende overcapaciteit dwingt producenten om hun marktaandeel te heroverwegen.
Deze factoren dragen bij aan de vraag: hoe kunnen fabrieken nog meer verkopen en winst genereren terwijl de marges zo laag blijven?
De impact van overcapaciteit op de markt
Het probleem van overcapaciteit is als een zwaard van Damocles boven de Chinese automarkt. Volgens Goldman Sachs werd vorig jaar slechts de helft van de Chinese EV-productiecapaciteit benut. Dit betekent dat miljoenen auto’s ongebruikt blijven, wat een economische uitdaging vormt voor de fabrikanten.
In een markt waar consumenten kritische keuzes maken over grote aankopen, is het de verwachting dat fabrikanten die jaarlijks minder dan 12.000 voertuigen verkopen, snel van de markt verdwijnen.
Dit krappe touw trekt aan de markt, aangezien overvolle showrooms en een te groot aanbod van voertuigen de prijzen onder druk blijven zetten.
De strijd om consumenten en belastingvoordelen
De belastingvoordelen voor elektrische voertuigen verdwijnen aan het einde van dit jaar, waardoor consumenten worden aangespoord om voor die tijd nog hun aankoop te doen.
Dit kan kortstondig leiden tot een stijging in verkoop, maar met het verdwijnen van deze voordelen stijgen de kosten voor de consumenten op termijn.
Consumenten zijn, zoals Ding Haifeng, een marktconsultant, opmerkt, gericht op waar voor hun geld. Vooral elektrische auto’s die worden aangeboden onder de 100.000 yuan, dat is ongeveer 12.800 euro, zijn vanwege hun gunstige prijs en technologische toevoegingen zoals zelfrijdende systemen erg in trek. Deze auto’s bieden tegenwoordig een waardevolle mix van innovatie en consumentenvriendelijkheid.
Mogelijke toekomststrategieën voor Chinese autofabrikanten
Wat moeten Chinese autofabrikanten doen nu de druk toeneemt? Ze moeten creativiteit en innovatie koesteren om zich te onderscheiden. Concurrentie op basis van prijs alleen zal niet voldoende zijn om te overleven; innovatie en veelzijdigheid moeten centraal staan.
Dit kan betekenen dat autofabrikanten hun inspanningen moeten richten op het betreden van nieuwe markten of het versterken van hun modellenaanbod.
Een andere mogelijkheid is het heroverwegen van productielocaties en -capaciteiten om kosten te drukken en de productie efficiënter te maken, gericht op exportmarkten.
FAQ
Waarom grijpt de Chinese overheid in op de automarkt?
De overheid grijpt in om de elektrificatie van de auto-industrie te beschermen en de schadelijke effecten van zware prijsconcurrentie te beperken.
Welke autofabrikanten zijn momenteel winstgevend in China?
Slechts een paar fabrikanten, zoals BYD en Li Auto, zijn momenteel winstgevend.
Wat is het probleem van overcapaciteit op de Chinese automarkt?
Overcapaciteit zorgt voor een te groot aanbod van auto’s, waardoor fabrikanten onder druk staan om prijzen te verlagen en hun winstmarges onder druk komen te staan.
Hoe beïnvloeden belastingvoordelen de EV-markt?
Belastingvoordelen maken elektrische voertuigen aantrekkelijker door de kosten te verlagen, maar met het einde daarvan kunnen de totale kosten voor consumenten stijgen.
Welke strategieën kunnen autofabrikanten toepassen in deze uitdagende markt?
Fabrikanten kunnen zich richten op innovatie, uitbreiding naar exportmarkten en het herstructureren van hun productie om kosten te besparen en nieuwe consumenten aan te trekken.