Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Wanneer wordt elektrisch rijden verplicht? Wat betekent de EU-ban vanaf 2035?

Wim Door Wim
28/07/2025
in Autonieuws
0 0
elektrisch rijden verplicht

Elektrisch rijden is tegenwoordig een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt, vooral nu de Europese Unie nieuwe regels heeft aangekondigd die de autobranche ingrijpend zullen veranderen. Vanaf 2035 is het niet langer toegestaan om nieuwe benzine- of dieselauto’s te verkopen. Dit markeert een definitief keerpunt voor autokopers, voor wie belangrijke keuzes in het verschiet liggen. In deze blog geven we je inzicht in de huidige situatie, de verwachte toekomst van traditioneel aangedreven voertuigen en welke trends we kunnen verwachten.

De impact van het EU-verbod in 2035

De beslissing van de EU om per 2035 de verkoop van nieuwe auto’s die CO2 uitstoten te verbieden, zorgt voor veel discussie. Het is een ingrijpende stap om de ecologische voetafdruk van de transportsector te verkleinen. Maar het is belangrijk te weten dat dit niet betekent dat alle huidige benzine- en dieselauto’s meteen van de weg moeten verdwijnen.

De nieuwe regels zijn specifiek bedoeld voor de verkoop van nieuwe voertuigen. Dus als je een brandstofauto bezit, kun je er voorlopig nog gewoon mee blijven rijden. Daartegenover staan de steeds uitbreidende milieuzones in stedelijke gebieden, die het voor oudere benzineauto’s moeilijker kunnen maken om toegang te krijgen tot stadscentra.

De verplichting voor bedrijven en huurauto’s

Naast het verbod dat in 2035 ingaat, streeft de EU er ook naar bedrijven eerder te beïnvloeden door hen te verplichten over te stappen op elektrische voertuigen. Plannen vanaf 2025 stellen dat ook verhuurbedrijven en grote bedrijven met wagenparken moeten overstappen op elektrisch. Hoewel sommige bedrijven deze overstap al maken, blijft er weerstand bestaan vanwege de verplichting, die nog steeds een gevoel van dreiging met zich meebrengt.

Het doel van deze maatregel is duidelijk: een snellere transitie naar elektrisch rijden en een verdere verlaging van de uitstoot.

De rol van eFuels

Voor de liefhebbers van de traditionele verbrandingsmotor is er een sprankje hoop met de komst van zogenaamde eFuels. Deze brandstoffen zijn ontworpen om CO2-neutraal te zijn en kunnen ervoor zorgen dat voertuigen met een verbrandingsmotor nog steeds geproduceerd mogen worden na 2035, mits ze op deze brandstoffen rijden.

Echter, deze eFuels zijn complex en kostbaar om te produceren, wat betekent dat grootschalig gebruik voorlopig geen optie is. Hoewel ze een innovatief alternatief bieden, blijft de elektrische of mogelijk waterstofaangedreven auto financieel aantrekkelijker.

Bijzondere regelingen voor kleine fabrikanten

Niet elke autofabrikant wordt door de nieuwe EU-regelgeving gelijk behandeld. Kleine fabrikanten, die minder dan duizend voertuigen per jaar produceren, mogen ook na 2035 doorgaan met het maken van auto’s met verbrandingsmotoren. Dit geeft nichemerken, zoals het Nederlandse Donkervoort, enige ademruimte om in hun gespecialiseerde segment actief te blijven.

Hoewel hun marktaandeel klein is, kunnen ze waardevol zijn voor verzamelaars en traditionele autoliefhebbers.

De positie van de plug-in hybride

De positionering van de plug-in hybride in het nieuwe regelgevingslandschap van de EU is nog niet helemaal duidelijk. Momenteel worden deze auto’s, die zowel een benzine- als een elektromotor hebben, ook na 2035 verboden. Er wordt echter druk gelobbyd om een uitzondering te maken voor dit type voertuig, dankzij hun potentieel om meer dan honderd kilometer uitsluitend elektrisch te rijden.

Veel consumenten waarderen deze hybrides vanwege hun flexibiliteit en de mogelijkheid om emissieloos te rijden zonder zich zorgen te maken over een beperkt bereik.

De verplichte verkoop van elektrische auto’s

Met de beslissingen die in 2035 van kracht worden, wordt de verkoop van nieuwe elektrische modellen in de EU een feit. Er komen echter uitzonderingen voor nieuwe voertuigen die op waterstof rijden, zolang deze geen CO2-uitstoot produceren. Deze markt kent zijn eigen uitdagingen, vooral vanwege de beperkte infrastructuur voor waterstoftankstations.

Hoewel het opwindend is om te zien hoe ook waterstoftechnologie vooruitgang boekt, blijven de mogelijkheden in veel landen beperkt.

Verplichting voor leaseauto’s

In Nederland werd eerder een beleidsplan opgesteld om te regelen dat leaseauto’s vanaf 2025 verplicht elektrisch moeten zijn. Dit plan is echter voorlopig opgeschort vanwege financiële overwegingen. Dit betekent echter niet dat de trend naar elektrisch rijden verdwenen is.

In de loop der tijd zullen steeds meer leaserijders ervoor kiezen om over te stappen, mede gedreven door veranderende marktdynamieken en bedrijfsstrategieën die elektrisch rijden als toekomstperspectief benadrukken.

Versoepeling van de CO2-regels voor fabrikanten

Autofabrikanten kregen recent enig respijt van de EU door een versoepeling van de CO2-emissieregels tot 2027. Deze maatregel geeft fabrikanten meer ruimte door hen toe te staan hun gemiddelde uitstoot over drie jaar te berekenen. Voor een fabrikant betekent dit dat een uitstotend jaar in 2025 gecompenseerd kan worden door schonere modellen in de twee jaren daarna.

Hoewel dit enige verlichting biedt, blijft de boodschap duidelijk dat de focus gelegd moet worden op schone voertuigen.

FAQ

Wat houdt het EU-verbod van 2035 precies in?

Vanaf 2035 mag je in de EU geen nieuwe auto’s meer kopen die CO2-uitstoot hebben.

Kun je nog altijd benzine- en dieselauto’s rijden na 2035?

Ja, bestaande benzine- en dieselvoertuigen mogen de weg op blijven. Alleen de verkoop van nieuwe is verboden.

Wat zijn eFuels?

eFuels zijn synthetische CO2-neutrale brandstoffen, bedoeld als potentieel alternatief maar nog duur in productie.

Is er in Nederland sprake van een verplichte overstap naar elektrische leaseauto’s?

Nee, het Nederlandse plan om leaseauto’s verplicht elektrisch te maken vanaf 2025 is uitgesteld vanwege financiële overwegingen.

Krijgen kleine autofabrikanten speciale regels na 2035?

Inderdaad, autofabrikanten met een jaarproductie van minder dan duizend voertuigen mogen verbrandingsmotoren blijven verkopen.

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

AI-chips
Autonieuws
AI-samenwerking: Tesla laat Samsung chips maken in Amerikaanse fabriek
28/07/2025
waardeverlies elektrische auto's
Autonieuws
Waardeverlies elektrische auto: tot 40% minder waard binnen 12 maanden
28/07/2025
elektrische auto's 2025
Autonieuws
Top 5 beste elektrische auto’s van 2025: dit zijn de opvallendste modellen
27/07/2025
Tesla Model 3 kosten
Autonieuws
Kostenvergelijking: Tesla opladen vs BMW voltanken na 120.000 kilometer
27/07/2025

Populaire Posts

AI-chips
Autonieuws
AI-samenwerking: Tesla laat Samsung chips maken in Amerikaanse fabriek
28/07/2025
waardeverlies elektrische auto's
Autonieuws
Waardeverlies elektrische auto: tot 40% minder waard binnen 12 maanden
28/07/2025
elektrisch rijden verplicht
Autonieuws
Wanneer wordt elektrisch rijden verplicht? Wat betekent de EU-ban vanaf 2035?
28/07/2025
Dashcam legt vast: Fiat van de weg gedrukt op snelweg
Dashcam
Dashcam legt vast: Fiat van de weg gedrukt op snelweg
28/07/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl