Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

EV’s in de minderheid: één op zes nieuwe auto’s in EU is elektrisch

Wim Door Wim
25/07/2025
in Autonieuws
0 0
elektrische auto's

De opmars van elektrische auto’s in Europa verloopt gestaag, maar nog niet stormachtig. Ondanks dat het marktaandeel van volledig elektrische voertuigen stijgt, blijft de meerderheid van de nieuwe auto’s op de Europese wegen uitgerust met een verbrandingsmotor. Dit is misschien verrassend, gezien de wereldwijde trend naar duurzaamheid en de druk om de auto-industrie te verduurzamen. Waarom blijven verbrandingsmotoren zo dominant en is er een verschuiving in zicht? In dit artikel werpen we een blik op de registratiecijfers, de groei van de elektrische auto-industrie en de opkomst van alternatieve aandrijflijnen om deze en andere vragen te beantwoorden.

Registratiecijfers en marktverdeling in Europa

Een blik op de registratiecijfers in Europa laat zien dat de marktdynamiek aan verandering onderhevig is. Gegevens van de European Automobile Manufacturers Association tonen aan dat in de eerste helft van 2025 het totale aantal geregistreerde auto’s met 1,9 procent daalde ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Ondanks deze daling zijn er nog steeds 5.576.568 nieuwe auto’s geregistreerd, een aanzienlijk aantal. Binnen deze registratiecijfers valt vooral de opkomst van hybridevoertuigen op, die nu al 34,8 procent van de markt beslaan.

Hoewel de verschuiving naar hybridevoertuigen duidelijk zichtbaar is, blijven traditionele benzinemotoren een significante rol spelen. Het aandeel benzineauto’s ligt nog steeds op 28,4 procent van de markt, wat neerkomt op ongeveer een op de drie nieuwe auto’s. Interessant is echter dat deze percentages veranderen: sinds 2022 is het aandeel benzinevoertuigen afgenomen met maar liefst 8 procentpunten. Dit duidt op een geleidelijke maar zekere overgang naar alternatieve aandrijfsystemen.

De rol van hybridevoertuigen in de overgangsfase

Hybridevoertuigen zijn bezig aan een ware opmars in Europa. Met een marktaandeel van 34,8 procent geven ze aan dat consumenten elektrische ondersteuning steeds meer waarderen. Deze ontwikkeling wordt gevoed door de behoefte aan meer efficiënte en milieuvriendelijke auto’s, zonder volledig afscheid te hoeven nemen van de verbrandingsmotor. Hybridevoertuigen combineren het beste van beide werelden en vormen daardoor een veelbelovende tussenstap in de transitie naar volledig elektrisch rijden.

Hoewel plug-in hybride auto’s aanvankelijk in populariteit toenamen, is er recentelijk een lichte daling geweest tot 8,4 procent van de markt. Dit kan te wijten zijn aan de introductie van modellen met aantrekkelijkere elektrische actieradius en lagere laadvereisten. Terwijl plug-in hybrides misschien iets van hun aantrekkingskracht verliezen, blijft het idee van een verbrandingsmotor als back-up relevant voor consumenten.

De groei van 100 procent elektrische voertuigen

Ondanks dat 85 procent van de nieuw geregistreerde auto’s in Europa nog gebruikmaakt van een verbrandingsmotor, groeien elektrische voertuigen gestaag in populariteit. Het marktaandeel voor volledig elektrische voertuigen steeg tot 15,6 procent in de eerste helft van 2025, vergeleken met 13,6 procent in 2024 en 12,1 procent in 2022. Dit is een bewijs van de toenemende acceptatie en verwachtingen van elektrische auto’s als een levensvatbare optie, aangemoedigd door een beter laadnetwerk en verbeterde batterijtechnologie.

De aantrekkingskracht van elektrische auto’s ligt in hun lage gebruikskosten en de mogelijkheid om bij te dragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Consumenten die milieubewust zijn en tegelijkertijd hun brandstofkosten willen verlagen, kiezen steeds vaker voor elektrische voertuigen. De trend naar nul-emissie rijden houdt aan, en dit is slechts het begin van een veel grotere verschuiving in de automarkt.

De marktdaling van diesel

Een van de opmerkelijkste verschuivingen in de Europese autoverkoop is de afname van dieselauto’s. Voor het eerst zijn dieselauto’s onder de 10 procent van de nieuw geregistreerde auto’s in Europa gezakt. Dit markeert een significante verandering in de perceptie van diesel als brandstof voor de toekomst. De uitstoot en de strengere emissieregels hebben de aantrekkingskracht van diesel flink verminderd. Autofabrikanten anticiperen op deze verandering en passen hun productportfolio’s dienovereenkomstig aan.

Met de veranderende regelgeving en de vermindering van belastingvoordelen voor dieselvoertuigen, is het waarschijnlijk dat deze trend zich voortzet. Producenten investeren nu zwaar in andere aandrijflijntechnologieën, zoals volledig elektrische en hybride systemen, om aan de toekomstige vraag te voldoen.

Impact van beleid en regelgeving op de elektrische transitie

Het is niet alleen consumentengedrag dat de verschuiving naar elektrische voertuigen beïnvloedt; overheidsbeleid speelt een even belangrijke rol. In veel Europese steden en landen zijn er stimuleringsmaatregelen geïntroduceerd die de aanschaf van elektrische auto’s aantrekkelijker maken. Van belastingvoordelen tot subsidies, deze maatregelen kunnen een aanzienlijke impact hebben op de populariteit van elektrische auto’s.

Daarnaast zijn er steden die toegang tot bepaalde gebieden beperken voor voertuigen met verbrandingsmotoren, waardoor de druk toeneemt om de overstap naar elektrische mobiliteit te maken. De politieke vastberadenheid om emissies te verminderen en te voldoen aan klimaatdoelstellingen dwingt autofabrikanten hun producten aan te passen en te innoveren.

Het veranderende landschap van autofabricage

Autofabrikanten bevinden zich op een cruciaal kruispunt. De druk om duurzamer te worden, gecombineerd met technologische vooruitgang, drijft de industrie naar elektrische mobiliteit. Grote spelers in de markt hebben ambitieuze plannen aangekondigd om hun line-up uit te breiden met meer elektrische opties. Dit is niet alleen een respons op de vraag, maar ook een noodzakelijke verschuiving om te blijven concurreren.

De concurrentie voor elektrische voertuigen neemt toe met nieuwkomers op de markt die zich uitsluitend op deze technologie richten. Innovatieve start-ups en technologische bedrijven willen een stuk van de autotaart afsnoepen van de gevestigde fabrikanten. Dit stimuleert het tempo van de ontwikkeling en kan leiden tot snellere vooruitgang in batterijtechnologie en laadinfrastructuur.

De toekomst van rijden: elektrisch of toch iets anders?

Met de voortdurende veranderingen in de voorkeuren van consumenten en het technologische landschap worden vragen over de toekomst van rijden steeds relevanter. Zullen elektrische auto’s daadwerkelijk de overhand nemen, of zal er plaats blijven voor een divers palet aan brandstoftypes waaronder waterstof en biobrandstof? De komende jaren zullen waarschijnlijk een toename in innovatie en toepassingen van nieuwe technologieën laten zien.

Zal elektrisch rijden de standaard worden voor iedereen, of blijft het een nichemarkt voor milieubewuste consumenten die bereid zijn te investeren in duurzamere vervoerswijzen? De tijd zal het leren, maar één ding is zeker: we bevinden ons in een fascinerende overgangsfase die het rijden van de toekomst sterk zal beïnvloeden.

FAQ

Zijn volledig elektrische auto’s aantrekkelijker geworden in Europa?

Ja, ze zijn gestegen in marktaandeel van 12,1 procent in 2022 tot 15,6 procent in de eerste helft van 2025.

Hoe verhoudt het marktaandeel van benzineauto’s zich in de huidige markt?

Benzineauto’s maken nog steeds 28,4 procent uit van de nieuw geregistreerde auto’s in Europa.

Waarom nemen hybride voertuigen in populariteit toe?

Ze bieden het beste van beide werelden, met elektrische ondersteuning en behoud van de verbrandingsmotor als back-up.

Is er een afname in de populariteit van dieselauto’s?

Ja, dieselauto’s zijn voor het eerst onder de 10 procent van de nieuwe registraties in Europa gezakt.

Welke rol speelt beleid in de overgang naar elektrische voertuigen?

Overheidsbeleid en stimuleringsmaatregelen hebben een significante invloed op de populariteit van elektrische voertuigen door voordelen te bieden en emissiebeperkingen in te voeren.

Bron: European Automobile Manufacturers Association (ACEA)

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

elektrische auto
Autonieuws
Wetenschap: batterijen van elektrische auto’s blijven langer goed dan verwacht
26/07/2025
Elektrische auto's
Autonieuws
Autoverkoop in Europa daalt, maar EV’s winnen juist aan populariteit
26/07/2025
laden elektrische auto
Autonieuws
De beste en slechtste Europese landen om je elektrische auto op te laden
26/07/2025
autodealers
Autonieuws
Bovag waarschuwt voor notoire oplichter in de autobranche
26/07/2025

Populaire Posts

elektrische auto
Autonieuws
Wetenschap: batterijen van elektrische auto’s blijven langer goed dan verwacht
26/07/2025
dashcam
Dashcam
Bestuurder haalt lesauto gevaarlijk in en rijdt eigen auto total loss
26/07/2025
Elektrische auto's
Autonieuws
Autoverkoop in Europa daalt, maar EV’s winnen juist aan populariteit
26/07/2025
laden elektrische auto
Autonieuws
De beste en slechtste Europese landen om je elektrische auto op te laden
26/07/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl