Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Vanaf deze kilometerstand is een elektrische auto milieuvriendelijker dan benzine of diesel

Wim Door Wim
19/07/2025
in Autonieuws
0 0
elektrische auto’s

De elektrische auto is tegenwoordig niet alleen een hippe keuze, maar ook een verstandige. Wanneer je kijkt naar het productieproces, lijkt het in eerste instantie misschien dat elektrische voertuigen een grotere ecologische voetafdruk hebben. Maar verrassend genoeg, halen ze dit in hun levensduur snel in vergeleken met benzinewagens. In Europa stoten elektrische auto’s uiteindelijk 73 procent minder broeikasgassen uit dan auto’s met verbrandingsmotoren. Deze verbetering is te danken aan de manier waarop ze worden aangedreven en de efficiënte manier waarop ze gedurende hun levensduur functioneren. Dus, vanaf welk moment beginnen deze auto’s echt waarde te hebben? Laten we dat in deze blog ontrafelen en ontdekken hoe elektrische auto’s een steeds grotere rol gaan spelen in onze zoektocht naar duurzame mobiliteit.

Verandering in energiebronnen en de elektrificatie

De energiemix speelt een cruciale rol in de impact van elektrische voertuigen. De steeds groeiende voorrang van hernieuwbare energiebronnen in Europa betekent dat elektrische voertuigen een aanzienlijk milieuvriendelijker optie zijn geworden. Sinds 2004 is het aandeel van groene stroom in Europa gestegen van 9,6 procent naar 24,5 procent in 2023. Verwacht wordt dat tegen 2045 ongeveer 86 procent van onze energiebehoeften uit duurzame bronnen zal worden gehaald. Deze ontwikkeling beïnvloedt direct de vermindering van de totale uitstoot van elektrische auto’s. Wanneer je in een elektrische auto rijdt die wordt opgeladen met groene stroom, draag je bij aan een substantiële vermindering van de CO2-uitstoot.

Neem nu eens de tijd om na te denken over hoe snel deze vergroening gaat. De snelheid waarmee groene energie zich een weg baant in ons energieritme, betekent dat elektrische auto’s steeds aantrekkelijker worden. Niet alleen voor diegenen die willen besparen op brandstofkosten, maar ook voor mensen die bewust milieuvriendelijk willen rijden. Dat elektrische voertuigen minder nadelige uitstoot hebben, wordt bijna een secundaire reden om over te stappen. Wat zou dit betekenen voor de markt? Wat is de volgende stap voor de automaker die vastbesloten is een leidende rol te spelen in de omarming van hernieuwbare voertuigen?

Hybride auto’s: tussenstap of doodlopende weg?

De introductie van hybride technologieën werd gezien als een innovatieve oplossing. Ze bieden een gedeeltelijke oplossing voor het uitstootprobleem. Toch blijven hybride voertuigen, ook de plug-in varianten, vaak achter bij volledig elektrische voertuigen als het gaat om het verminderen van de milieu-impact. Gemiddeld zorgen hybride voertuigen voor een reductie van ongeveer twintig procent in uitstoot, terwijl plug-in hybrides iets beter presteren met een dertig procent lagere uitstoot.

Maar er is een enorme kloof tussen wat fabrikanten beloven en wat chauffeurs daadwerkelijk in de praktijk brengen. Eigenaren van plug-in hybrides rijden veel minder vaak volledig elektrisch dan verwacht, wat uiteraard de beoogde uitstootverminderingen aanzienlijk beperkt. Dit roept de vraag op of hybrides echt een grote rol kunnen spelen in het terugdringen van de broeikasgasemissies. Wie bereikt dan de uitstootdoelen? Hebben we hier te maken met een permanente overgangstechnologie, of is het slechts een tijdelijke tussenstap die te zijner tijd niet meer nodig is?

Potentie van waterstofauto’s

Ook waterstofvoertuigen worden beschouwd als een interessante speler op de markt van emissiearme voertuigen. Elektriciteit kan namelijk ook uit waterstof worden gehaald, wat zorgt voor een zuivere energiebron. In theorie hebben waterstofauto’s het potentieel hun uitstoot met 79 procent te verminderen als de waterstof wordt geproduceerd uit hernieuwbare bronnen. Helaas beweegt de praktijk zich doorgaans anders. De meest gebruikte methode op dit moment om waterstof te produceren is nog steeds via aardgas, wat slechts een reductie van 26 procent oplevert. Dus of de inzet op waterstof nu écht gaat voldoen aan duurzame normen en verwachtingen, valt nog te bezien.

Al met al toont dit aan dat, hoewel we bezig zijn met het heruitvinden van hoe onze energiebronnen worden geëxploiteerd, het belangrijk is verder te kijken dan alleen de voertuigen. We moeten ook de hele leveringsketen en de manier waarop propere brandstoffen worden geproduceerd opnieuw bekijken. Zet jij in op waterstof als de brandstof van de toekomst, of zie jij meer in de ontwikkeling van batterijen en elektrisch rijden?

Elektrisch rijden: een dominante trend

In de wereld van mobiliteit groeit de populariteit van volledig elektrische auto’s gestaag. Met een elektriciteitsinfrastructuur die steeds duurzamer wordt, spelen elektrische voertuigen een steeds prominentere rol. Het toekomstperspectief is duidelijk gericht op elektrische auto’s, en deze trend lijkt niet te vertragen. Momenteel is het verschil in uitstoot tussen elektrische auto’s en auto’s op fossiele brandstoffen al significant, en verwacht wordt dat deze kloof alleen maar zal groeien. Dit komt doordat hun energie steeds meer afkomstig is uit een groene energiemix.

Als je nog twijfelt over het al dan niet overstappen naar een elektrische wagen, realiseer je dan welk persoonlijk verschil je kunt maken. Door over te stappen, ben jij niet alleen van de tijd, maar jij zit ook in de voorhoede van de beweging die het tij van onze koolstofafhankelijke voertuigen wil keren. En wie weet, misschien groeit jouw elektrische wagen uit tot de natuurlijke keuze voor de bewuste autobezitter!

FAQ

Hoeveel meer CO2 stoten elektrische auto’s uit bij productie?

Hoewel bij de productie van elektrische voertuigen ongeveer veertig procent meer CO2 wordt uitgestoten dan bij benzineauto’s, wordt dit na ongeveer 17.000 kilometer gecompenseerd.

Wat is het aandeel van groene energie in Europa nu en in de toekomst?

In 2023 bedroeg het aandeel van hernieuwbare energie in Europa ongeveer 24,5 procent. Verwacht wordt dat dit aandeel tegen 2045 zal stijgen tot 86 procent.

Waarom zijn hybrides minder effectief dan verwacht?

Veel plug-in hybride-eigenaren benutten de elektrische rijmogelijkheden minder vaak dan fabrikanten beogen, waardoor hun effect op de uitstootvermindering beperkt blijft.

Hoeveel procent minder uitstoot hebben waterstofauto’s?

Als waterstof uit hernieuwbare bronnen komt, kunnen ze hun uitstoot tot 79 procent verminderen. Maar veelal gebruikt men waterstof uit aardgas, wat slechts een vermindering van 26 procent biedt.

Wat is de verwachte impact van groene energie op elektrische auto’s?

Elektrische auto’s die worden opgeladen met energie uit hernieuwbare bronnen, zullen hun uitstoot verder verminderen, waardoor ze op lange termijn een aantrekkelijke keuze blijven.

Bron: International Council on Clean Transportation (ICCT)

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

files en autoschade
Autonieuws
Waarom filerijden schadelijker is voor je auto dan je zou verwachten
20/07/2025
ai in auto's
Autonieuws
AI in auto’s: dit kun je binnenkort allemaal verwachten
20/07/2025
Tesla zelfrijdende auto's
Autonieuws
Autopiloot onder vuur: Tesla schikt na dodelijk ongeluk in Amerika
19/07/2025
Elektrisch rijden
Autonieuws
Belemmeringen voor elektrisch rijden in Nederland: wat zegt het onderzoek?
18/07/2025

Populaire Posts

tweedehands auto’s
Aankooptips
De beste en slechtste occasions van het jaar volgens experts
20/07/2025
files en autoschade
Autonieuws
Waarom filerijden schadelijker is voor je auto dan je zou verwachten
20/07/2025
verkeersregels in andere landen
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Verkeersregels in andere landen: Dit moet je weten voordat je vertrekt
20/07/2025
ai in auto's
Autonieuws
AI in auto’s: dit kun je binnenkort allemaal verwachten
20/07/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl