Stellantis trekt opnieuw aan de bel om auto-eigenaren te informeren over een groot probleem met hun dieselmotoren. Het lijkt misschien alsof autofabrikanten constant met terugroepacties te maken hebben, maar als je je geliefde wagen in topconditie wilt houden, is het belangrijk om op de hoogte te blijven. Het huidige probleem betreft de 1.5 BlueHDi-dieselmotoren, waarbij een deel van de nokkenaskettingen niet voldoet. Dit kan leiden tot voortijdige slijtage en in het ergste geval tot ernstige motorschade.
In deze blog bespreken we de omvang en impact van deze terugroepactie en wat dit betekent voor bezitters van auto’s uit de Stellantis-stal.
Dieselproblemen onder de motorkap
Een goed werkende motor is cruciaal voor je auto, maar de 1.5 BlueHDi-dieselmotoren vertonen helaas gebreken die tot flinke problemen kunnen leiden. De nokkenaskettingen van deze motoren kampen met versnelde slijtage.
Hoewel iedereen graag wil denken dat zijn krachtpatser onder de motorkap probleemloos werkt, moeten we nu even naar de realiteit kijken. Tijdige reparatie van zulke belangrijke onderdelen voorkomt ongemakken onderweg en onnodige kosten.
Een defecte nokkenasketting kan voor vervelende situaties zorgen, zoals een motor die zijn kracht verliest midden op de snelweg. Het is niet alleen hinderlijk, maar ook ronduit gevaarlijk. Niemand wil stilstaan op de vluchtstrook terwijl auto’s voorbij razen.
Daarbij kunnen de reparatiekosten snel oplopen als je het probleem niet tijdig aanpakt. Een onderhoudscheck is als een doktersbezoek voor je vierwieler: niet altijd leuk, maar wel noodzakelijk om grotere problemen te voorkomen.
1.5 Dieselmotor terugroepactie in cijfers
Bij deze terugroepactie worden in heel Europa meer dan een miljoen auto’s aangepakt, waarvan maar liefst 24.000 voertuigen in Nederland. Het mag dan om populaire modellen gaan als Peugeot, Opel, Citroën, Fiat en DS, maar zelfs wij moeten toegeven dat geen enkele automaker immuun is voor technische problemen.
De terugroepactie beslaat 34 verschillende modellen, wat aangeeft dat het probleem wijdverbreid is. Dus ook al lijkt jouw rijdende vierwieler onkwetsbaar, het is toch verstandig om deze controle en mogelijke vervanging niet te negeren.
Het in perspectief plaatsen van dergelijke cijfers is essentieel. Stel je voor dat je op vakantie gaat en net die ene keer pech krijgt met je auto in een ander land. Dat wil je niet meemaken. Daarom zijn regelmatige checks en meldingen over terugroepacties belangrijker dan ooit.
Bovendien kan het bezoeken van de dealer kosten besparen die je anders kwijt zou zijn aan ongeregeld onderhoud. Het is verstandiger te luisteren naar je fabrikant dan later dubbel zoveel te betalen bij de garage.
Zo beschermt Stellantis zijn klanten
Om autoliefhebbers weer gerust te stellen, neemt Stellantis enkele flinke maatregelen. Voertuigen die binnen het risicojaar vallen – tussen oktober 2017 en januari 2023 – kunnen op kosten van de fabrikant door een gedegen check en een software-update ondergaan. Is er werk nodig? Dan volgt een vervanging van de olie en mogelijk de nokkenasketting. Voor sommigen klinkt het als een tandartsbezoek: ongemakkelijk maar noodzakelijk.
Stellantis zet de klant op de eerste plaats en verzekert dat elk automodel, ongeacht de grootte van het probleem, de passende aandacht krijgt. Dit voorkomt dat klanten het gevoel krijgen dat ze enkel een nummertje zijn in een lange rij van wachtenden.
De transparantie en communicatie van Stellantis helpen zowel de consument als het merk om vertrouwen op te bouwen. Vroegtijdige betrokkenheid kan klanten in staat stellen problemen op te lossen zonder daarbij al te veel uit eigen zak te moeten betalen.
Hoe compensatie aanvragen
Voor wie eerder al zelf moest opdraaien voor reparaties aan een van deze motorproblemen, is er een compensatieregeling. Eigenaren van getroffen auto’s – met een maximale leeftijd van tien jaar of 240.000 kilometer op de teller – kunnen via een platform compensatie aanvragen.
Dit platform wordt halverwege juli operationeel. Eigenaren die kosten hebben gemaakt tussen begin 2023 en eind juni 2025 komen hierbij in aanmerking. Zorg dus dat je je bonnetjes paraat hebt.
Het is altijd handig om dergelijke documenten en facturen goed bij te houden. Dit niet alleen vanwege deze specifieke regeling, maar in het geval van iedere reparatie. Het helpt je niet alleen om inzicht te hebben in de uitgaven, maar kan ook van pas komen bij de verkoop van de wagen.
Potentiële kopers zien graag een goed onderhouden wagen met een gedocumenteerde geschiedenis. Dit vergroot de verkoopwaarde en maakt je auto aantrekkelijker op de markt.
Waarom geen paniek?
Ondanks de omvang van deze technische problemen zijn er gelukkig nog geen meldingen van ongelukken als gevolg van defecten aan de nokkenaskettingen.
Hoewel Nederland relatief minder dieselauto’s heeft dan andere Europese landen, moeten automobilisten elders wel rekening houden met aanzienlijk grotere aantallen potentiële probleemgevallen. Bij onze zuiderburen bijvoorbeeld, het is een olifant in de kamer met 117.000 voertuigen waarnaar gekeken moet worden.
Het feit dat er geen ongelukken zijn gemeld, betekent niet dat je het probleem moet negeren. Een minder soepel werkende motor kan op lange termijn meer problemen opleveren, en voorkomen is beter dan genezen. Het belang van routinecontroles en updates mag dus niet worden onderschat.
Je auto is tenslotte een complex hulpmiddel dat je dagelijks veilig van A naar B moet brengen. Door een proactieve benadering te hanteren, kunnen ernstigere situaties worden voorkomen.
FAQ
Wat houdt de terugroepactie van Stellantis in?
De terugroepactie van Stellantis betreft dieselmotoren met een mogelijk probleem bij de nokkenasketting van de 1.5 BlueHDi-dieselmotoren. Ze worden nagekeken en indien nodig gerepareerd, of er worden updates doorgevoerd.
Hoeveel auto’s worden door deze terugroepactie getroffen?
In totaal zijn meer dan een miljoen auto’s in Europa getroffen, waaronder 24.000 in Nederland.
Welke auto’s vallen onder de terugroepactie?
Auto’s van de merken Peugeot, Opel, Citroën, Fiat en DS, gebouwd tussen oktober 2017 en januari 2023, vallen onder de terugroepactie.
Hoe vraag ik compensatie voor eerdere reparaties?
Er komt een compensatieplatform beschikbaar halverwege juli waar eigenaren compensatie kunnen aanvragen voor reparaties tussen begin 2023 en eind juni 2025.
Zijn er ongevallen bekend door dit probleem?
Nee, er zijn vooralsnog geen ongevallen of letselgevallen bekend die veroorzaakt zijn door de problemen met de nokkenasketting.
Bron: Stellantis