Autogekte
  • Home
    • Contact
    • Over Ons
    • Privacy & cookies beleid
  • Autonieuws
  • Aankooptips
  • Auto gadgets
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Autogeschiedenis
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Autonieuws

Dieselrijder trotseert emissiezone: ‘Ik doe niet mee aan deze regels

Wim Door Wim
26/04/2025
in Autonieuws
0 0
Benzineprijzen

De brandstofkosten voor je auto zijn tegenwoordig steeds vaker een onderwerp van gesprek. Dat iedereen ervan uitgaat dat de benzineprijs alsmaar hoger wordt, verrast niemand meer. Maar dat er binnenkort mogelijk drie euro per liter moet worden afgerekend, is een ander verhaal. Dit roept bij velen de vraag op: wat betekent dat voor mijn portemonnee? In deze blog duiken we in de oorzaken van deze stijgende kosten en geven we je inzicht in de toekomstige scenario’s voor brandstofprijzen.

De impact van accijnsverhogingen

De verandering in accijns op brandstof is nabij, en het is geen goed nieuws. Simpel gezegd betekent het dat de belasting die je per liter betaalt, stijgt van 0,79 naar 0,99 euro. Een handomdraai? Absoluut niet. Deze verhoging drijft de nationale adviesprijs voor een liter benzine 95 op van 2,09 naar 2,29 euro. Onze vrienden van de ANWB vinden deze stijging aanzienlijk, en terecht. De stijging komt niet alleen door binnenlandse beleidsveranderingen; de Europese Unie heeft ook plannen die de belasting op CO2-uitstoot kunnen verhogen. Marga de Jager van de ANWB noemt het schrappen van accijnskortingen ongelofelijk onnodig. En laten we eerlijk zijn, wie houdt er nu van extra kosten die zomaar uit de lucht lijken te vallen?

De druk vanuit de Europese Unie is meer dan een druppel op de gloeiende plaat. Als je denkt dat de accijnsverhoging al vervelend is, wacht maar tot de CO2-belastingen worden ingevoerd. Dit kan de prijzen nog verder opdrijven en je portemonnee laten aanvoelen als een te strak opgepompt luchtbed, waarvan je weet dat het elk moment kan knappen. En alsof dat nog niet genoeg is, speelt het einde van de accijnskorting vanuit Den Haag ook een rol in het verhaal. Waarom gecompliceerd doen als het ook eenvoudig kan? Nou, blijkbaar is eenvoudig niet het motto van onze beleidsmakers.

Het tijdbomeffect van drie euro per liter

Het is verbazingwekkend hoe snel prijsberekeningen kunnen veranderen. Voordat je het weet, betalen we mogelijk wel drie euro per liter. Dit is geen sciencefiction, maar een onthutsende mogelijkheid, geschetst door De Jager van de ANWB. De accijnsverhoging is slechts een begin; samen met nieuwe CO2-belastingen wordt het al snel serieus. Het lijkt erop dat elke druppel brandstof goud waard wordt wanneer de prijs zich als een uitdijend universum gedraagt, met steeds verder verleggende grenzen.

De structurele verschuiving naar elektrisch rijden zorgt ervoor dat de belastinginkomsten voor traditionele brandstoffen dalen. Voor de overheid betekent dit minder geld in het laatje, en we weten allemaal wat dat betekent. Juist, meer druk op autobezitters. Als meer mensen overstappen naar elektrisch rijden, neemt de vraag naar benzine onvermijdelijk af. Maar de kosten? Die blijven toenemen, als een ballon die maar blijft groeien zonder tekenen van willen stoppen. En als dat klinkt als een gebrekkig plan, dan ben je niet de enige die dat denkt.

De lobby van de ANWB richting Den Haag

In de wereld van lobbyen glanst de ANWB als een baken van hoop voor de automobilist. De organisatie zet alles op alles om de accijnskorting te verlengen. Ook al is het een beetje als het strijden tegen windmolens, elke poging is de moeite waard. Het doel is om tegen Prinsjesdag een plan te hebben dat de belastingdruk voor automobilisten verlicht. Immers, een extra euro per liter benzine is niet iets wat je zomaar kunt negeren.

Het is geen verrassing dat de ANWB oproept tot actie; de vraag is eerder waarom zo weinig anderen dat voorbeeld volgen. In tijden waarin duurzame alternatieven niet direct voor ons allemaal beschikbaar zijn, zou de verlenging van de korting zomaar je reddingsboei kunnen worden in een zee van economische onrust. De realiteit is dat de meeste automobilisten voortdurend balanceren op de financiële evenwichtsbalk, en dit soort marktoverweldigende rekeningen helpen daar niets bij.

De psychologische tol van stijgende benzineprijzen

Laten we eerlijk zijn: bij het zien van stijgende benzineprijzen voelen we ons humeur vaak net zo opgeblazen als die prijzen. Zelfs voor doorgewinterde automobilisten kan deze constante stijging een verstikkende deken zijn. Het maakt oude autoritten naar vakantieoorden net wat wranger wanneer je beseft dat elke kilometer die je aflegt, je net iets dieper in de buidel doet tasten. Voor velen voelt het onderhandelen over prijzen bijna als een fulltime baan.

De angst voor verdere prijsstijgingen en de algehele economische impact beïnvloeden ons dagelijks leven. Je kunt je afvragen: is er nog ruimte voor autoliefde in een wereld waarin elke volle tank een luxe lijkt te zijn? Spoiler: ja, maar niet zonder enkele compromissen. Het is een beetje zoals kiezen tussen je favoriete dessert en een dieet – en we weten allemaal hoe moeilijk die keuze kan zijn.

FAQ

Waarom denkt de ANWB dat benzine drie euro per liter wordt?

De ANWB verwacht dat zonder accijnskorting en met nieuwe CO2-belastingen de prijs naar drie euro kan stijgen.

Wat gebeurt er met de accijns op benzine?

Zonder de accijnskorting stijgt de belasting van 0,79 naar 0,99 euro per liter, wat de benzineprijs flink zal verhogen.

Waarom is de accijnskorting zo belangrijk?

Deze korting houdt de benzineprijs lager, en zonder deze zal de adviesprijs aanzienlijk stijgen.

Welke rol speelt de EU in deze prijsontwikkeling?

De EU overweegt hogere CO2-belastingen, wat extra kan bijdragen aan de stijgende brandstofkosten.

Hoe zal de overgang naar elektrisch rijden deze situatie beïnvloeden?

Naarmate meer mensen overstappen op elektrisch rijden, zullen de inkomsten uit benzineaccijnzen afnemen, wat de economische druk kan verhogen.

Bron: BNR

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

auto op straat wassen
Autonieuws
Is het toegestaan om je auto op straat te wassen? Gemeentelijke regels uitgelegd
07/05/2025
rijden zonder werkende ruitenwissers
Autonieuws
Ruitenwissers kapot en toch rijden? Zoveel boete riskeer je in Nederland
07/05/2025
Controleren van milieuzones
Autonieuws
Wat kost het de overheid om milieuzones te controleren? Dit zijn de cijfers
07/05/2025
parkeerkosten bij je eigen woning
Autonieuws
Nieuwe plannen: moet je straks betalen voor parkeren bij je eigen woning?
07/05/2025

Populaire Posts

auto op straat wassen
Autonieuws
Is het toegestaan om je auto op straat te wassen? Gemeentelijke regels uitgelegd
07/05/2025
rijden zonder werkende ruitenwissers
Autonieuws
Ruitenwissers kapot en toch rijden? Zoveel boete riskeer je in Nederland
07/05/2025
Controleren van milieuzones
Autonieuws
Wat kost het de overheid om milieuzones te controleren? Dit zijn de cijfers
07/05/2025
parkeerkosten bij je eigen woning
Autonieuws
Nieuwe plannen: moet je straks betalen voor parkeren bij je eigen woning?
07/05/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
    • Contact
    • Over Ons
    • Privacy & cookies beleid
  • Autonieuws
  • Aankooptips
  • Auto gadgets
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Autogeschiedenis

© 2024 Autogekte.nl