Als je ooit met je plug-in hybride naar het tankstation bent gegaan, is je misschien iets merkwaardigs opgevallen. In tegenstelling tot traditionele auto’s moet je bij plug-in hybrides vaak op een knop in de auto drukken om de tankklep te openen. Dit kan voelen als een extra stap in een simpel proces, maar er zit een logische reden achter. Het kan zelfs zijn dat de boordcomputer een seconde of wat nadenkt voordat het klepje daadwerkelijk opent. Als je gewend bent aan een traditionele auto, lijkt dit een onnodig oponthoud, maar het is toch van cruciaal belang.
De reden dat je deze extra stap moet zetten, heeft te maken met de dampen in de brandstoftank. Het is dus niet om je auto krasvrij te houden of vanwege dat batterijpakket dat achterin je auto ligt. Zoals Volkswagen aan TopGear meldde, willen ze vooral de benzinedampen beheersen die normaal in een koolfilter worden opgeslagen voordat ze in de motor worden verbrand. In een plug-in hybride kun je vaak volledig elektrisch rijden, zeker als je het laadritueel enigszins trouw volgt.
Hierdoor bestaat er een scenario waarin de benzinemotor lange tijd niet wordt gebruikt. Maar wat gebeurt er dan met de dampen die in de tussentijd worden geproduceerd? Hier helpt een gasdichte tank om te voorkomen dat ze ontsnappen. Die verlaten de auto namelijk niet vanzelf; er ontstaat zelfs druk binnen de gesloten tank. Deze druk moet gereguleerd worden, en dat is precies waar het vacuümsysteem van pas komt.
Het vacuümsysteem zorgt ervoor dat eventuele overdruk of onderdruk door temperatuurwisselingen en natuurlijke verdamping wordt gecompenseerd. Hierdoor blijft de tank en daarmee jouw auto in veilige conditie. Kort gezegd: dit systeem is essentieel voor zowel je veiligheid als de prestaties van je auto. Best interessant als je bedenkt hoe complex het samenspel van al deze technieken eigenlijk is.
Algoritme reguleert benzinegebruik
Toch kun je niet altijd honderd procent elektrisch rijden met een plug-in hybride. Af en toe moet de benzinemotor wel degelijk even aanslaan. Volkswagen geeft aan dat dit op tijdstippen wordt geregeld door een algoritme. Dit algoritme houdt bij hoe vaak de motor moet draaien om efficiënt om te gaan met de gassen en te besparen op uitstoot, zelfs als je meestal elektrisch rijdt. Deze strategie zorgt ervoor dat ook restgassen regelmatig worden verbrand.
Je kunt gerust stellen dat fabrikanten zoals Volkswagen en andere toonaangevende merken zich sterk focussen op milieubewuste oplossingen voor moderne hybrides. Zelfs als je een fervent gebruiker bent van laadpalen en trots bent op je elektrisch kilometers, zal er weleens benzine moeten worden verbrand. Het algoritme beslist wanneer dat moet gebeuren, ter herinnering dat technologie in balans moet blijven met praktische en milieuvriendelijke toepassingen.
Milieuvriendelijke balans
De oplettende bestuurder die bezorgd is om het milieu en efficiëntie, moet dus soms accepteren dat de benzinemotor aan de slag gaat. Dit is misschien niet exact wat je voor ogen had toen je de switch maakte naar elektrisch rijden, maar het is een onmisbaar deel van een goed functionerende plug-in hybride. Zoals je nu wellicht begrijpt, zorgt deze symbiotische relatie voor een naadloze rijervaring.
Hierdoor durf je de wijde wereld in zonder je zorgen te maken over je ecologische voetafdruk of de veiligheid van je auto. Maar goed, stel je voor dat je hopelijk niet aan de pomp staat met vuile handen van een zelftankoplossing. Slechts een druk op een knop in de auto houdt je brandstoftank gassen vrij, en elke keer dat je denkt, “waarom moet dat toch zo ingewikkeld?,” weet je nu het antwoord.
FAQ
Waarom is er een extra stap nodig om de tankklep van mijn plug-in hybride te openen?
Het openen via een knop is om de druk in een gasdichte brandstoftank te ontluchten. Hierdoor voorkom je lekkage en uitstoot van ongewenste dampen.
Waarom kan ik niet altijd elektrisch rijden met een plug-in hybride?
De benzinemotor moet regelmatig draaien om opgebouwde gassen te verbranden. Dit gebeurt zelfs als je vaak oplaadt, om vervuiling te vermijden.
Wat doet een vacuümsysteem voor de veiligheid in mijn auto?
Het systeem reguleert drukveranderingen in de brandstoftank door temperatuurverschillen, waardoor gevaarlijke overdruk of onderdruk wordt vermeden.
Waarom hebben conventionele brandstofauto’s niet zulke complexe systemen?
Zij gebruiken de vrijgekomen dampen direct in het verbrandingsproces van de motor, zonder pauzes in het motorgebruik.
Wat is de functie van een koolfilter in mijn plug-in hybride?
Het filter vangt benzinedampen op en leidt deze naar de motor voor verbranding. Zo reguleert het emissies en zorgt voor een soepele werking.