Wanneer je aan een spiksplinternieuwe auto denkt, stel je je waarschijnlijk een soepele, probleemloze rit voor. Toch is dit niet altijd het geval, vooral niet bij de nieuwste generatie voertuigen. Uit een recent beschikbaar rapport van J.D. Power blijkt dat de nieuwste modellen meer problemen vertonen dan ooit tevoren sinds 2009. Dit artikel belicht de fascinatie voor moderne technologie en verklaart waarom het essentieel is om hier aandacht aan te besteden. Door deze blog te lezen, krijg je inzicht in welke automerken het best presteren en waarom sommige teleurstellen, terwijl we de betrouwbaarheid van innovatieve auto’s verkennen.
Het aantal problemen met nieuwe auto’s heeft een piek bereikt, met een gemiddeld aantal klachten van 202 per 100 voertuigen. Dit markeert een verontrustende trend. Vooral volumemerken hebben het moeilijk, met een toename van 16 extra problemen per 100 auto’s. Technologische complexiteit wordt vaak gezien als de oorzaak, vooral in softwarecomponenten.
Ondanks de toename van softwareproblemen geven onderzoeken aan dat de problemen breed zijn. Van de 184 onderzochte probleemgebieden worden software en connectiviteit als de meest voorkomende klachten aangemerkt. Moderne auto’s vertrouwden sterk op technologische integratie met mobiele apparaten en ervaren daardoor steeds meer problemen, vooral met rijhulpsystemen en ingebouwde connectiviteitstoepassingen.
Innovatie leidt tot problemen
De innovatie in de autosector heeft geleid tot een opmerkelijk fenomeen: hoe nieuwer de auto, hoe groter de kans op problemen. Van de nieuwe modellen uit het modeljaar 2022 voldoen slechts enkelen aan de gemiddelde norm met 241 moeilijkheden per 100 voertuigen. Modellen die doorontwikkelingen zijn, presteren echter vaak beter.
Dit roept vragen op over hoe fabrikanten technologie in hun ontwerpproces integreren. Bekende merken ervaren ook deze terugval in kwaliteit. Volkswagen wordt in het rapport genoemd, en zelfs Mercedes-Benz en Audi, symbolen van Europese luxe en betrouwbaarheid, kampen met problemen. De strijd om te innoveren blijkt een delicate balans waarin kosten in menselijke ervaring en geld worden opgeofferd voor veronderstelde technologische voordelen.
Problemen met connectiviteitstechnologieën
De integratie van connectiviteitstechnologieën zoals Android Auto en Apple CarPlay doet menig hart sneller kloppen, zij het niet altijd van vreugde. De problemen met deze systemen nemen toe. Binnen een jaar is het aantal gerapporteerde problemen bij bijvoorbeeld Android Auto gestegen van 6,3 naar 8,4 per 100 auto’s.
J.D. Power meldt dat 9 procent van de klachten verband houdt met software, vaak door problemen met de integratie van bestaande technologie in een auto-omgeving. Software- en firmware-updates, bedoeld om deze problemen te verminderen, bieden niet altijd de verwachte verlichting. Slechts 30 procent van de gebruikers die updates ontvingen, zag enige bruikbare verbetering. Daarnaast merkt 56 procent van de eigenaren geen verandering na dergelijke updates.
Shifting brandstoftypes en betrouwbaarheid
Er is een merkbare verschuiving in brandstoftypes onder autokopers. Volledig elektrische voertuigen boeken enige vooruitgang in betrouwbaarheid, terwijl plug-in hybrides teleurstellen. In termen van betrouwbaarheid scoren ze laag op het gebied van aandrijflijnvertrouwen. Elektrische voertuigen functioneren over het algemeen beter, maar klassieke hybrides en benzinevoertuigen worden nog steeds als betrouwbaarder beschouwd.
Tesla is niet volledig geëvalueerd in dit onderzoek, maar kreeg een score van 206 klachten per 100 voertuigen, wat tot hoofdbrekens leidt voor hun eigenaren.
Merken en hun betrouwbaarheid
Lexus presteert uitstekend en houdt voor het derde jaar op rij de kroon vast met het laagste probleempercentage. Gevolgd door merken zoals Buick en Mazda, die ook boven het gemiddelde scoren. Veel Amerikaanse merken bevinden zich in de middenmoot. Toyota blijft consistent hoog scoren en bewijst zijn reputatie als betrouwbaar merk.
Toch zijn sommige merken zoals Volkswagen minder bemoedigend, vooral de Golf en Tiguan op de Amerikaanse markt. Individuele modellen zoals de Toyota Avalon, Corolla, Camry en RAV4 tonen hoge betrouwbaarheid. Lexus handhaaft zijn reputatie met de betrouwbare Lexus GX.
FAQ
Hoe komt het dat nieuwe auto’s meer problemen vertonen dan oudere modellen?
Het onderzoek van J.D. Power toont aan dat de nieuwste auto’s meer problemen hebben door de complexiteit van nieuwe technologieën die niet goed zijn doorontwikkeld.
Waarom falen software en connectiviteitsopties regelmatig in voertuigen?
Softwareproblemen komen vaker voor omdat autofabrikanten moeite hebben om bij te blijven met het tempo van smartphone- en software-updates.
Zijn plug-in hybride voertuigen minder betrouwbaar dan elektrische auto’s?
Ja, plug-in hybrides zijn minder betrouwbaar vanwege frequente aandrijflijnproblemen volgens recente gegevens.
Welke merken presteren het best qua betrouwbaarheid?
Lexus staat aan de top, gevolgd door merken zoals Buick en Toyota, die een reputatie hebben opgebouwd voor betrouwbaarheid.
Hoe presteren de meest recente Tesla-modellen in termen van betrouwbaarheid?
Tesla’s behalen iets minder dan het gemiddelde aantal gemelde problemen, al zijn ze niet volledig geëvalueerd in deze studie.