Autogekte
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Autogekte
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Verkeersveiligheid & Wetgeving

Diefstalgevoelige auto’s blijven onbeschermd door lakse fabrikanten, zeggen experts

Wim Door Wim
19/06/2025
in Verkeersveiligheid & Wetgeving
0 0
keyless entry auto

Technologie maakt ons leven gemakkelijker, maar soms ook onveiliger, zoals blijkt uit de wereld van keyless entry-auto’s. Je kunt je auto openen en starten zonder de sleutel daadwerkelijk in je hand te hebben, maar dat gemak komt met een onverwachte zwakte. Deze voertuigen zijn niet alleen handig voor de eigenaren, maar ook voor dieven. Wat betekent dit voor jou als autobezitter, en hoe kun je je beschermen tegen dit snel groeiende probleem? We duiken in de bevindingen van de ADAC, de Duitse tegenhanger van VAB, die sinds 2016 bijna 700 voertuigen met dit systeem heeft getest.

De zwakke plek van keyless autosystemen

Het is geen geheim meer: keyless entry-auto’s zijn een goudmijn voor dieven. De ADAC heeft dit getest en schokkende resultaten gevonden. Slechts negen van de honderd voertuigen zijn goed beveiligd tegen de eenvoudige maar slimme trucjes van criminelen. Door een apparaat te gebruiken dat de signalen van je autosleutel nabootst, kunnen ze je auto openen zonder dat de sleutel in de buurt is. Zelfs jaloezieën doen tegenwoordig meer om hun inhoud te beschermen.

De methode die deze criminelen gebruiken is geen futuristisch hightech plan, maar eerder een eenvoudige stap vooruit gebaseerd op onze eigen gemakzucht. Voor de eigenaar lijkt het logisch om wat meer te betalen voor de luxe van een keyless auto, maar de kosten kunnen veel hoger zijn als je wakker wordt en ontdekt dat je auto verdwenen is.

Waarom fabrikanten in gebreke blijven

Critici zoals de ADAC hebben al vaker de alarmbel geluid, maar autofabrikanten lijken hun kop in het zand te steken. Dit komt deels doordat de druk om nieuwe technieken snel op de markt te brengen groter lijkt dan de verantwoordelijkheid om ze veilig te maken. Waarom zou je voortdurend miljoenen besteden aan ontwikkeling als je dat geld ook kunt steken in reclame voor je nieuwste speeltje zonder op het gevaar van diefstal te wijzen? Hierdoor lijkt het alsof ze de olifant in de kamer negeren terwijl ze de nieuwste gadgets aan de man brengen.

Het lijkt alsof fabrikanten de omvang van de risico’s onderschatten en er hun schouders over ophalen. Voor de consumenten betekent dit echter dat ze zelf verantwoordelijk worden voor extra voorzorgsmaatregelen. En zo verandert de klant in een onbetaalde veiligheidsbeambte, altijd op zoek naar de nieuwste methoden om zijn voertuig te beschermen.

Wat je zelf kunt doen om je auto te beschermen

Dus, wat moet je doen als je al bezweken bent voor de verleiding van een keyless entry-auto of overweegt er een aan te schaffen? Eerst en vooral, overweeg om het keyless systeem simpelweg uit te schakelen als dat mogelijk is. Het is slechts een van de vele opties om ervoor te zorgen dat je auto moeilijker ten prooi valt aan potentiële dieven.

Daarnaast kan het bewaren van je autosleutel in een metalen doos wonderen doen. Een metaalachtige kooi kan niet alleen je kat beletten onder je dekens te kruipen, maar ook het signaal van je sleutel om je auto te starten blokkeren. Als een metalen doos of een pan met deksel niet je stijl is, probeer aluminiumfolie. Niet bepaald decoratief of romantisch, maar wel effectief en verrassend simpel.

Hoe de ADAC het probleem aanpakt

Als het gaat om wie deze strijd moet aangaan, kijkt de ADAC niet de andere kant op. Door voortdurende tests uit te voeren op een breed scala aan modellen, bieden ze waardevolle inzichten over hoe veilig je voertuig echt is. Deze tests helpen autobezitters te begrijpen waar ze op moeten letten als het op bescherming aankomt.

Toespraken over veiligheid zijn mooi en aardig, maar als je een praktische gids krijgt van een betrouwbare bron als de ADAC, stijg je al snel in zelfredzaamheid. Met hun lijst van geteste voertuigen weet je welke auto’s genegeerd kunnen worden in de volgende video van Chop my Ride.

Waarom bewustzijn essentieel blijft

In een tijd waarin technologie bloeit, blijven we als gebruikers net iets te vaak in de schaduw staan als het gaat om beveiliging. Het gemak van moderne technieken, zoals keyless entry, verleidt ons tot een onterecht gevoel van veiligheid. Bij gebrek aan actie van fabrikanten is bewustwording een van de krachtigste hulpmiddelen voor consumenten.

Neem de tijd om jezelf te informeren en ervoor te zorgen dat je je auto optimaal beveiligt. Of je nu kiest voor een simpele aanpak zoals aluminiumfolie of overgaat op meer gespecialiseerde beveiligingstechnieken, het is cruciaal om waakzaam te blijven. Want voorkomen blijft altijd beter dan genezen. En zoals met alles in het leven is het cruciaal om jezelf te wapenen met zowel kennis als praktische tips.

FAQ

Wat maakt auto’s met keyless entry makkelijk te stelen?

Door gebruik te maken van een versterker, kunnen dieven het signaal van de sleutel opvangen en nabootsen, zelfs als deze binnen ligt. Dit maakt het openen en starten kinderspel.

Wat kan ik doen om mijn keyless entry-auto te beschermen?

Schakel indien mogelijk de keyless functie uit. Bewaar je sleutel in een metalen doos of wikkel deze in aluminiumfolie om het signaal te blokkeren.

Waarom raken auto-industrieën betrokken bij dit probleem?

Veel autofabrikanten zijn gefocust op innovatie en marktvraag, waardoor veiligheidsverbeteringen soms worden verwaarloosd.

Hoe kan de ADAC bijdragen aan de veiligheid van mijn voertuig?

De ADAC voert tests uit op voertuigen met keyless entry en verstrekt actuele lijsten van veilige en onveilige modellen, zodat autobezitters weten waar ze aan toe zijn.

Zijn fabrikanten zich bewust van deze beveiligingsrisico’s?

Hoewel deze risico’s bekend zijn, ondernemen veel fabrikanten tot nu toe geen concrete stappen om de veiligheid te verbeteren.

Bron: HLN

ShareTweetPin

Gerelateerd Posts

Citroën airbag terugroepactie
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Citroën-airbags kunnen letsel veroorzaken, maar auto’s blijven legaal in gebruik
21/06/2025
Franse milieusticker
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Milieusticker in Frankrijk afgeschaft? Niet helemaal: dit moet je weten voor je vakantie
21/06/2025
flitsapps en radarverklikkers
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Gebruik van flitsapps en radarverklikkers: dit zijn de regels per land
19/06/2025
phantom braking
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Tesla Autopilot veroorzaakt plotseling remmen: honderden meldingen bekend
19/06/2025

Populaire Posts

Franse wegen
Autovakantie tips
Franse wegen overvol: dit zijn de zwarte zaterdagen in de zomer van 2025
22/06/2025
Vliegende auto
Autonieuws
Eerste vliegende auto krijgt goedkeuring: dit is wanneer hij op de markt komt
22/06/2025
Citroën airbag terugroepactie
Verkeersveiligheid & Wetgeving
Citroën-airbags kunnen letsel veroorzaken, maar auto’s blijven legaal in gebruik
21/06/2025
dieselprijs
Autonieuws
Brandstofprijzen stijgen door oliecrisis: vooral diesel hard geraakt
21/06/2025
  • Autogekte
  • Contact
  • Over Ons
  • Privacy & cookies beleid

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Autonieuws
  • Dashcam
  • Autotips
    • Onderhoudstips
    • Aankooptips
  • Autovakantie
    • Autovakantie tips
    • Autoroutes
  • Auto gadgets
  • Meer
    • Autogeschiedenis
    • Verkeersveiligheid & Wetgeving

© 2024 Autogekte.nl